Mercedes se rozhodl jít dále v honbě za maximálním počtem převodů. Podle všeho vyvíjí převodovku s neskutečnými devíti stupni.
Má to smysl nebo nemá? Mercedes chce být lepší než veškerá konkurence, která nabízí do svých modelů převodovky s osmi stupni. Jeden prostě přidá.
K čemu by taková převodovka mohla být? Zrekapitulujme si, k čemu vůbec převodovky jsou. Spalovací motory mají tu nevýhodu, například oproti elektrickým, že efektivně pracují jen v poměrně úzkém pásmu otáček. Proto musí být zpřevodovány, aby bylo možno cestovat pomalu i rychle v tomto úzkém pásmu. Tohle pásmo ale není u osobních aut tak úzké, aby potřebovalo více než 5-6 převodů.
Vyšším počtem převodů docílíme jistých výhod. Motor poběží v maximu času v tomto ideálním pásmu a tím dostaneme nižší spotřebu a hlučnost. Počet převodů by měl být úměrný rozsahu tomuto ideálnímu rozsahu otáček. U kamionů u nichž je rozsah malý, je logicky nasazeno množství převodů.
Mercedes podle všeho hodlá nasadit svoji převodovku do výkonných benzínových modelů, tedy s motory, které mají svůj využitelný rozsah velmi široký. Má to tedy smysl? Nemá!
Zvýšené kombíky jsou fantastickým příkladem toho, jak jsou vlastně všechna SUV zbytečná a právě proto je mám tak rád. Dnes testované Volvo nabídne kvalitnější materiály uvnitř, než minule testovaný Mercedes GLE, světlá výška je vyšší než u Kodiaqu a výbavou dokáže konkurovat luxusním německým limuzínám. To vše za podobnou cenu ekvivalentně ojetého trojkového Superbu Scout, který je o úroveň níž. Má to vůbec nějaký háček?
Prémiová SUV jsou u nás velice oblíbená a na silnicích jich vídáme opravdu mnoho. Pořizovací ceny ovšem běžně atakují hranici 3 milionů korun, což není úplně málo. Není tak divu, že se lidé rozhlíží i na trhu ojetých automobilů, kde jsou ceny podstatně příznivější. Jak jezdí tento bílý kousek z roku 2020?