Mercedes vyvíjí devítikvalt. Kde to skončí?

Mercedes-Benz
Mercedes-Benz, foto: www.autoroad.cz / Braňo Porubčan
Marek Litzman 20. července 2010 12:50
Sdílej:

Mercedes se rozhodl jít dále v honbě za maximálním počtem převodů. Podle všeho vyvíjí převodovku s neskutečnými devíti stupni.

Má to smysl nebo nemá? Mercedes chce být lepší než veškerá konkurence, která nabízí do svých modelů převodovky s osmi stupni. Jeden prostě přidá.

K čemu by taková převodovka mohla být? Zrekapitulujme si, k čemu vůbec převodovky jsou. Spalovací motory mají tu nevýhodu, například oproti elektrickým, že efektivně pracují jen v poměrně úzkém pásmu otáček. Proto musí být zpřevodovány, aby bylo možno cestovat pomalu i rychle v tomto úzkém pásmu. Tohle pásmo ale není u osobních aut tak úzké, aby potřebovalo více než 5-6 převodů.

Vyšším počtem převodů docílíme jistých výhod. Motor poběží v maximu času v tomto ideálním pásmu a tím dostaneme nižší spotřebu a hlučnost. Počet převodů by měl být úměrný rozsahu tomuto ideálnímu rozsahu otáček. U kamionů u nichž je rozsah malý, je logicky nasazeno množství převodů.

Mercedes podle všeho hodlá nasadit svoji převodovku do výkonných benzínových modelů, tedy s motory, které mají svůj využitelný rozsah velmi široký. Má to tedy smysl? Nemá!

Témata:
Stalo se
Testy aut
Toyota ProAce Verso

Test ojetiny: Toyota ProAce Verso VIP – univerzální praktik s bohatou výbavou

Tento týden se podíváme na zoubek zánovní Toyotě ProAce. Jedná se o 7 místnou dodávku v nejvyšší výbavě, která je levnější alternativou k Multivanu či Mercedesu třídy V. Mimo bohatou výbavu nabízí také solidní dynamiku i spotřebu a pořádnou porci praktičnosti. Má smysl sáhnout po starší verzi s nízkým nájezdem nebo se vyplatí připlatit si za zcela nové auto?

Novinky ze světa EV
Koncept vozu Tesla Model 3+

Tesla vytře evropským automobilkám zrak. Představí Model 3+ s dojezdem až 800 km

Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.

Testy aut
DS 7 PHEV 300 AWD Edition France

DS 7 PHEV 300 AWD Edition France – šmrncovní plug-in hybrid za zvýhodněnou cenu

Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?