Na přehlídce rychlých vozů v Goodwoodu se letos ukáže opravdová specialita. Výkon neskutečných 3500 koní z osmnáctiválce o objemu 78 litrů. Neskutečné.
Goodwood je tradičně plný různých superrychlých a supervýkonných šíleností a tohle by mohla být jen jedna z nich. Nemůžeme ale říci, že by byla obyčejná.
To, co se nachází pod... pardon - na kapotě, je totiž obří motor, který pohání těžké stroje, které převážení kusy horniny v povrchových dolech. Tito drobečci, kteří dokáží odvést i přes 200 tun nákladu, opravdu silný motor potřebují. K čemu je však 78 litrů objemu, 3500 koní výkonu a 14 000 Nm točivého momentu z motoru, jehož váha přesahuje 11 tun včetně dvanácti turbodmychadel?
Máte-li pocit, že jde o opravdového motorového mastodonta, musím vás zklamat. Na světě existuje množství ještě větších motorů, používají se v lodích. Těžké tankery a přepravní lodě mají motory, jejichž výkon nezřídka přesáhne i 100 000 koní a to z objemu přes 20 tisíc litrů. Přitom se jedná o motory, které mají přibližně 14 válců. také dosahují maxima při 100 otáčkách za minutu.
Prémiová SUV jsou u nás velice oblíbená a na silnicích jich vídáme opravdu mnoho. Pořizovací ceny ovšem běžně atakují hranici 3 milionů korun, což není úplně málo. Není tak divu, že se lidé rozhlíží i na trhu ojetých automobilů, kde jsou ceny podstatně příznivější. Jak jezdí tento bílý kousek z roku 2020?
Největším trendem za posledních 10 let jsou jednoznačně vozy typu SUV. Lidé je mají rádi pro svou robustní karoserii, zvýšení podvozek a dostatek prostoru, jenže mají i nějaká negativa. Proti klasickým kombíkům mívají horší jízdní vlastnosti a také vyšší spotřebu. Vezmeme-li z obou světů to dobré, vznikne zvýšený kombík s pohonem 4x4 a přesně takové auto máme v dnešní recenzi.