Německo, Francie, Portugalsko a Španělsko společně žádají Evropskou Unii, aby více podporovala výrobu automobilů. Zdá se to býti bohulibým úmyslem, co to ale způsobí?
Velké státy, které mají s výrobou elektromobilů své úmysly, tedy Francie (Renault), Španělsko, Portugalsko (pobočné závody Renaultu) a Německo, podaly k EU deklaraci, ve které žádají o zvýšenou podporu elektromobilů.
Elektromobily jsou obecně považovány za velmi ekologická vozidla. Co ale způsobí vzestup využívání těchto vozidel? Přečtěte si stručnou analýzu.
Elektromobily docela logicky nejezdí jen tak na vzduch, jejich baterie je třeba nabít elektřinou. Kolik ji bude? Pokusme se odhadnout, kolik energie bude třeba na uživení elektromobilní dopravy.
Nikde se mi nepodařilo najít počet kilometrů najetých řidiči za rok, pomožme si tedy spotřebou pohonných hmot. Například v roce 2007 se v ČR propálilo přibližně 7,3 miliard litrů. Pro snazší počty počítejme, že průměrná spotřeba všech vozů je 10 l/100 km, což dává přibližně 73 miliard najetých kilometrů.
Nyní se podívejme, kolik elektrické energie by bylo spotřebováno, kdyby současné elektromobily najely podobné kilometry.
Vezměme třeba takový normální elektromobil, Renault Fluence. Rád bych upozornil, že ve spotřebě paliv jsou zahrnuty i kamiony, proto berte tento odhad jako konzervativní.
Renault Fluence má baterie o kapacitě 22 kWh a najede na ně 160 kilometrů, což znamená, že pro všechny elektromobily by bylo třeba dodat 45,625 TWh, tedy terawatthodin, ročně.
Srovnejme si to třeba s výkonnou jadernou elektrárnou Temelín. Ta je projektována na roční výrobu přibližně 15 TWh, což se téměř daří. Jinak řečeno, pro pokrytí spotřeby všech aut v ČR, kdyby byly elektromobily, by bylo nutné vystavět alespoň tři další Temelíny. A to nepočítáme s tím, že spotřeba kolísá během roku.
Celková spotřeba elektřiny je 72 TWh, což znamená, že každé procento z vozového parku, které bude jezdit na elektřinu, zvýší spotřebu elektřiny v ČR o 0,7 %.
Účelem článku není nikterak strašit, jen podat alternativní pohled na problematiku elektromobilů. Boom elektrické dopravy bude znamenat nutnost výstavby dalších elektráren, popřípadě komplexní rekonstrukce starých. Zvýšená poptávka logicky potáhne vzhůru i ceny elektřiny. To je druhá strana mince jinak zajímavých elektromobilních projektů.
Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto představila světu svůj nejnovější crossover, Škoda Epiq. Nejdostupnější elektrické auto značky se dosud ukazovalo pouze jako designová studie, nyní se ale Epiq představil v Mnichově po boku dalších koncernových kompaktních crossoverů koncernu Volkswagen. Přestože detaily ohledně výbavy a cen zůstávají tajemstvím, víme, že cena by měla začínat na částce kolem 600 000 Kč. Sériová výroba započne už příští rok.
Minulý týden nám dělalo společnost velice příjemné SUV, které skvěle vypadá, výborně jezdí, má rozumný nájezd kilometrů a nestojí majlant. Potěší především řidiče, kteří si potrpí na špičkovou ergonomii, nízkou spotřebu a velmi dobré jízdní vlastnosti. Má to vůbec nějaký háček?
Kodiaq druhé generace už nějaký čas brázdí české silnice a tak se na trhu s ojetými vozy začaly objevovat první vlaštovky. Jednu takovou jsme si v nejnižší výbavě Selection vybrali do naší dnešní recenze. Jedná se o roční auto z Mototechny s nájezdem necelých 27 tisíc kilometrů za 940 tisíc, což je proti ceně nového vozu aktuálně úspora přes 250 tisíc korun. Má to nějaký háček?
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.
Sháníte-li ojeté SUV se silným motorem, tak máte v nabídce sekundárního trhu s auty rozhodně z čeho vybírat. Mnoho lidí má rozpočet na rodinné SUV přibližně milion korun, což na nového Kodiaqa nestačí, na prémiové značky už vůbec ne. Dnešní recenze se podívá na zoubek 6 let staré Audi Q7, kterou za milion pořídíte. To je mimochodem podobná částka, za jakou koupíte modernizovaný Kodiaq RS první generace – co je lepší volba?
Čtyřková Octavia se po pěti letech dočkala faceliftu v rámci kterého přišlo několik inovací. Důležité ovšem je, že byl zachován charakter vozu, který si stále drží velice dobrou kombinaci praktičnosti a zábavy za volantem. Jedná se o nejsilnější Octavii, která kdy vznikla. Měli byste si ji koupit nebo se vyplatí porozhlédnout u sourozenecké Cupry, která nabízí ještě podstatně silnější exempláře?