Velké státy žádají EU, aby podpořila elektromobily. Co to způsobí?

Marek Litzman, 26. května 2010, 12:58 Google+

Německo, Francie, Portugalsko a Španělsko společně žádají Evropskou Unii, aby více podporovala výrobu automobilů. Zdá se to býti bohulibým úmyslem, co to ale způsobí?

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
Fluence ZE

Fluence ZE | foto: Renault

Sdílejte článek

Velké státy, které mají s výrobou elektromobilů své úmysly, tedy Francie (Renault), Španělsko, Portugalsko (pobočné závody Renaultu) a Německo, podaly k EU deklaraci, ve které žádají o zvýšenou podporu elektromobilů.

Elektromobily jsou obecně považovány za velmi ekologická vozidla. Co ale způsobí vzestup využívání těchto vozidel? Přečtěte si stručnou analýzu.

Elektromobily docela logicky nejezdí jen tak na vzduch, jejich baterie je třeba nabít elektřinou. Kolik ji bude? Pokusme se odhadnout, kolik energie bude třeba na uživení elektromobilní dopravy.

Nikde se mi nepodařilo najít počet kilometrů najetých řidiči za rok, pomožme si tedy spotřebou pohonných hmot. Například v roce 2007 se v ČR propálilo přibližně 7,3 miliard litrů. Pro snazší počty počítejme, že průměrná spotřeba všech vozů je 10 l/100 km, což dává přibližně 73 miliard najetých kilometrů.

Nyní se podívejme, kolik elektrické energie by bylo spotřebováno, kdyby současné elektromobily najely podobné kilometry.

 Vezměme třeba takový normální elektromobil, Renault Fluence. Rád bych upozornil, že ve spotřebě paliv jsou zahrnuty i kamiony, proto berte tento odhad jako konzervativní.

Renault Fluence má baterie o kapacitě 22 kWh a najede na ně 160 kilometrů, což znamená, že pro všechny elektromobily by bylo třeba dodat 45,625 TWh, tedy terawatthodin, ročně.

Srovnejme si to třeba s výkonnou jadernou elektrárnou Temelín. Ta je projektována na roční výrobu přibližně 15 TWh, což se téměř daří. Jinak řečeno, pro pokrytí spotřeby všech aut v ČR, kdyby byly elektromobily, by bylo nutné vystavět alespoň tři další Temelíny. A to nepočítáme s tím, že spotřeba kolísá během roku.

Celková spotřeba elektřiny je 72 TWh, což znamená, že každé procento z vozového parku, které bude jezdit na elektřinu, zvýší spotřebu elektřiny v ČR o 0,7 %.

Účelem článku není nikterak strašit, jen podat alternativní pohled na problematiku elektromobilů. Boom elektrické dopravy bude znamenat nutnost výstavby dalších elektráren, popřípadě komplexní rekonstrukce starých. Zvýšená poptávka logicky potáhne vzhůru i ceny elektřiny. To je druhá strana mince jinak zajímavých elektromobilních projektů.

Vytisknout

Diskuze: Velké státy žádají EU, aby podpořila elektromobily. Co to způsobí?

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Volkswagen Golf People

TEST Volkswagen Golf People – čtyřválec, hezká výbava a cenovka 687 tisíc

Citroen C5X

DLOUHODOBÝ TEST: Citroen C5 X Plug-in Hybrid aneb francouzský křižník očima Terezky

Nový motor Honda V3

Společnost Honda na veletrhu EICMA 2024 představuje nový průlomový koncept spalovacího motoru

Ilustrační foto

Co ovlivňuje cenu vašeho havarijní pojištění?

Lexus UX300h

TEST Lexus UX300h F Sport – stále oblíbenější prémiový crossover po modernizaci

Toyota Corolla TS 1,8 Hybrid Style

TEST Toyota Corolla TS 1,8 Hybrid Style – univerzální kombík pro klidné řidiče

Škoda Enyaq Sportline 85

TEST Škoda Enyaq Sportline 85 – vylepšená vlajková loď z elektrické rodiny Škoda

Škoda Octavia Combi

TEST Škoda Octavia Combi 1,5 TSI m-HEV – faceliftovaná verze se spotřebou pod 5 litrů

Ilustrační foto

V čem se liší povinné ručení pro mladé?

Citroen C5X plug-in hybrid

DLOUHODOBÝ TEST: Citroen C5 X Plug-in Hybrid – cesta na dovolenou + spaní v autě

Cyklokaravan

Elektrokolo s mini karavanem, hodně stylové cestování

Škoda Kodiaq II

TEST Škoda Kodiaq 2,0 TDI 142 kW 4x4 – český sen podruhé, je ale lepší než Superb?

EcoWheel Diabel

TEST EcoWheel Diabel – elektrická motorka s drsnou tváří

Kontrola okresů

10 nejzvláštnějších dopravních předpisů, které byste měli před svými cestami do zahraničí znát

Ilustrační foto

Co je CarPlay a jak ho nejlépe využít? Plus další vychytávky do auta

reklama

Doporučujeme

Scirocco

Volkswagen Group ovládne Italdesign Giugiaro SpA

Čtěte dále

Nejčtenější články

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud