Velké státy žádají EU, aby podpořila elektromobily. Co to způsobí?

Marek Litzman, 26. května 2010, 12:58 Google+

Německo, Francie, Portugalsko a Španělsko společně žádají Evropskou Unii, aby více podporovala výrobu automobilů. Zdá se to býti bohulibým úmyslem, co to ale způsobí?

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
Fluence ZE

Fluence ZE | foto: Renault

Sdílejte článek

Velké státy, které mají s výrobou elektromobilů své úmysly, tedy Francie (Renault), Španělsko, Portugalsko (pobočné závody Renaultu) a Německo, podaly k EU deklaraci, ve které žádají o zvýšenou podporu elektromobilů.

Elektromobily jsou obecně považovány za velmi ekologická vozidla. Co ale způsobí vzestup využívání těchto vozidel? Přečtěte si stručnou analýzu.

Elektromobily docela logicky nejezdí jen tak na vzduch, jejich baterie je třeba nabít elektřinou. Kolik ji bude? Pokusme se odhadnout, kolik energie bude třeba na uživení elektromobilní dopravy.

Nikde se mi nepodařilo najít počet kilometrů najetých řidiči za rok, pomožme si tedy spotřebou pohonných hmot. Například v roce 2007 se v ČR propálilo přibližně 7,3 miliard litrů. Pro snazší počty počítejme, že průměrná spotřeba všech vozů je 10 l/100 km, což dává přibližně 73 miliard najetých kilometrů.

Nyní se podívejme, kolik elektrické energie by bylo spotřebováno, kdyby současné elektromobily najely podobné kilometry.

 Vezměme třeba takový normální elektromobil, Renault Fluence. Rád bych upozornil, že ve spotřebě paliv jsou zahrnuty i kamiony, proto berte tento odhad jako konzervativní.

Renault Fluence má baterie o kapacitě 22 kWh a najede na ně 160 kilometrů, což znamená, že pro všechny elektromobily by bylo třeba dodat 45,625 TWh, tedy terawatthodin, ročně.

Srovnejme si to třeba s výkonnou jadernou elektrárnou Temelín. Ta je projektována na roční výrobu přibližně 15 TWh, což se téměř daří. Jinak řečeno, pro pokrytí spotřeby všech aut v ČR, kdyby byly elektromobily, by bylo nutné vystavět alespoň tři další Temelíny. A to nepočítáme s tím, že spotřeba kolísá během roku.

Celková spotřeba elektřiny je 72 TWh, což znamená, že každé procento z vozového parku, které bude jezdit na elektřinu, zvýší spotřebu elektřiny v ČR o 0,7 %.

Účelem článku není nikterak strašit, jen podat alternativní pohled na problematiku elektromobilů. Boom elektrické dopravy bude znamenat nutnost výstavby dalších elektráren, popřípadě komplexní rekonstrukce starých. Zvýšená poptávka logicky potáhne vzhůru i ceny elektřiny. To je druhá strana mince jinak zajímavých elektromobilních projektů.

Vytisknout

Diskuze: Velké státy žádají EU, aby podpořila elektromobily. Co to způsobí?

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Cupra Formentor VZ

TEST: Cupra Formentor VZ 2.0 TSI 310k – sportovní SUV, které dá stovku pod 5 vteřin

Ilustrační foto

Zelená karta v mobilu. Vystačíte s ní v zahraničí?

citroën berlingo

Akční ceny u nového Citroënu Berlingo - je k mání s benzínem, dieselem i elektromotorem

volkswagen caddy

TEST Volkswagen Caddy 2.0 TDI Life – rodinný univerzál s kompromisy

Citroen C4 X

TEST: Citroen C4 X 1.5 BlueHDI 130 Shine – moderně vypadající retro za skvělou cenu

For Caravan

Na karavany a lodě? Již tento víkend v PVA EXPO PRAHA

Volkswagen Polo

TEST: Volkswagen Polo 1,0 TSI – stačí základní motor s 5 stupňovým manuálem?

peugeot 408

Test Peugeot 408 Hybrid 225 e-EAT8 GT: sázka na styl a hi-tech pohon

Ilustrační foto

Toyota znovu nejlepší ze všech. A nejde o výrobu, bezpečnost ani emise

Cupra Leon Sportstourer

TEST: Cupra Leon SP 2.0 TDI – vymírající druh se skvělou spotřebou

Ilustrační foto

Výše stravného je k smíchu, změny cestovních náhrad

on-line prodej

Máte ho doma? Tahle auta se prodávají nejrychleji

První snímky nového Volva XC90 - vše pro nízký odpor vzduchu

Volvo má nový způsob značení některých svých vozů

MG5 Electric

TEST: MG5 Electric Excite – kombík na baterky do milionu, jde o dobrou volbu?

MG4 XPOWER

MG4 XPOWER: za bezkonkurenční cenu nabízí 435 koní a "stovku" za 3,8 s

reklama

Doporučujeme

Scirocco

Volkswagen Group ovládne Italdesign Giugiaro SpA

Čtěte dále

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud