Německo, Francie, Portugalsko a Španělsko společně žádají Evropskou Unii, aby více podporovala výrobu automobilů. Zdá se to býti bohulibým úmyslem, co to ale způsobí?
Velké státy, které mají s výrobou elektromobilů své úmysly, tedy Francie (Renault), Španělsko, Portugalsko (pobočné závody Renaultu) a Německo, podaly k EU deklaraci, ve které žádají o zvýšenou podporu elektromobilů.
Elektromobily jsou obecně považovány za velmi ekologická vozidla. Co ale způsobí vzestup využívání těchto vozidel? Přečtěte si stručnou analýzu.
Elektromobily docela logicky nejezdí jen tak na vzduch, jejich baterie je třeba nabít elektřinou. Kolik ji bude? Pokusme se odhadnout, kolik energie bude třeba na uživení elektromobilní dopravy.
Nikde se mi nepodařilo najít počet kilometrů najetých řidiči za rok, pomožme si tedy spotřebou pohonných hmot. Například v roce 2007 se v ČR propálilo přibližně 7,3 miliard litrů. Pro snazší počty počítejme, že průměrná spotřeba všech vozů je 10 l/100 km, což dává přibližně 73 miliard najetých kilometrů.
Nyní se podívejme, kolik elektrické energie by bylo spotřebováno, kdyby současné elektromobily najely podobné kilometry.
Vezměme třeba takový normální elektromobil, Renault Fluence. Rád bych upozornil, že ve spotřebě paliv jsou zahrnuty i kamiony, proto berte tento odhad jako konzervativní.
Renault Fluence má baterie o kapacitě 22 kWh a najede na ně 160 kilometrů, což znamená, že pro všechny elektromobily by bylo třeba dodat 45,625 TWh, tedy terawatthodin, ročně.
Srovnejme si to třeba s výkonnou jadernou elektrárnou Temelín. Ta je projektována na roční výrobu přibližně 15 TWh, což se téměř daří. Jinak řečeno, pro pokrytí spotřeby všech aut v ČR, kdyby byly elektromobily, by bylo nutné vystavět alespoň tři další Temelíny. A to nepočítáme s tím, že spotřeba kolísá během roku.
Celková spotřeba elektřiny je 72 TWh, což znamená, že každé procento z vozového parku, které bude jezdit na elektřinu, zvýší spotřebu elektřiny v ČR o 0,7 %.
Účelem článku není nikterak strašit, jen podat alternativní pohled na problematiku elektromobilů. Boom elektrické dopravy bude znamenat nutnost výstavby dalších elektráren, popřípadě komplexní rekonstrukce starých. Zvýšená poptávka logicky potáhne vzhůru i ceny elektřiny. To je druhá strana mince jinak zajímavých elektromobilních projektů.
Věděli jste, že čtyřkovou Octavii můžete mít s dvoulitrovým benzínovým motorem o výkonu 150 kW a pohonem 4x4? Že ne? Buďte v klidu, v nabídce je tato motorizace poměrně čerstvě, ale dnes ji pořádně proklepneme. Pokud chcete do Octavie kultivovaný benzínový motor a zároveň příjemnou dynamiku, měli byste tento agregát zvážit. Dvoulitr 2,0 TDI o výkonu 110 kW je „traktoroidní“ motor s tupou reakcí na plyn a vedle patnáctistovky 1,5 TSI o stejném výkonu příliš nedává smysl – rozdíl cca jednoho litru ve spotřebě je zanedbatelný. Dnes testovaný benzínový dvoulitr povznesl Octavii na zcela novou úroveň, co ale spotřeba a cena?
Tento oblíbený městský crossover prošel v loňském roce spolu se Scalou drobnou omlazovací kúrou. Dnes se zaměříme na Kamiq a to hned v nejvyšší výbavě Monte Carlo. Proti svým konkurentům boduje vnitřní prostorností, snadným ovládáním a také nízkou spotřebou. Vše má ovšem svou cenu, která v tomto případě není zrovna nízká. Otázka tedy zní, zda-li není lepší volbou Scala, která je ve stejné výbavě a motorizaci levnější.