V Praze se koná schůzka dvou nejdůležitějších hlav států, prezidenta USA Baracka Obamy a jeho protějšku z Ruské federace, Dmitrije Medveděva. Nás nemohlo zajímat nic jiného, než jejich vozy.
Praha může mít dnes alespoň na chvíli pocit, že je pupkem světa. Sejdou se zde dva nejvýznamnější státníci, prezidenti Medveděv a Obama. Oproti jiným stáním návštěvám jsou návštěvy těchto dvou mužů obvykle něčím trochu jiným. Už jenom kvůli autům. Obvyklý protokolární postup praví, že přepravu zajišťuje hostitelská země, obvykle tedy ochranka používá některou ze své flotily vozů Audi A8, tito dva prezidenti si přivezli vozy vlastní.
Obamův Cadillac One
Tím zajímavějším a fantastičtějším vozem je bezesporu vůz amerického prezidenta. Od 60. let, kdy byl v limuzíně zastřelen tehdejší prezident J. F. Kennedy, je pro Američany bezpečný vůz poměrně citlivou otázkou. Doba dospěla do dnešních dnů a prezident USA se vozí vozem Cadillac One.
Je jakýmsi bontónem současné doby, že nově zvolený prezident získá novou generaci superbezpečného Cadillacu. Ačkoliv se tvrdí, že preidentský speciál je odvozen od limuzíny De Ville, pravdou je spíše opak. Prezidentský speciál je stavěn od základu jako prezidentský speciál, nejde o žádnou úpravu jiného vozu, přestože podvozkové díly jsou převzaty z užitkových vozů, v tomto případě GMC Topkick. Díky novostavbě má Cadillac One odolnost vůči minám a střelbě blížící se tanku.
Prezident Obama si co Prahy nepřivezl moderní vůz, který dostal při příležitosti vlastní inaugurace, ale starší model, který dostal jeho předchůdce, George Bush. Jde v zásadě o velmi podobný vůz, přesto se dá čekat, že za čtyři roky se na odolnosti novějšího vozu trochu zapracovalo.
Většina detailů bezpečnosti tohoto supervozu je tajná, nicméně je jasné a jisté, že kromě supersilného pancíře, který je mimochodem vidět při otevření dveří speciálu, prezidenta chrání i hermeticky uzavřený interiér a vlastní zásobou kyslíku pro případ chemického či biologického úroku.
Neprůstřelná jsou samozřejmě i skla, přičemž jedině to u řidiče je možné stáhnout a to o několik centimetrů. Umožňuje to řidiči mluvit se členy ochranky. Díky sklům a pancíři mají údajně dveře srovnatelnou hmotnost s přetlakovými dveřmi Boeingu.
Samozřejmostí je pak systém nočního vidění, pneumatiky schopné provozu i při průstřelu, speciálně pancéřovaná nádrž na palivo, integrovaný hasící systém, rušička mobilních telefonů v okolí nebo třeba krevní banka.
Samozřejmě není vše růžové a při jízdě je vidět až neskutečný neklid podvozku. Jízda v extrémně houpavém voze pravděpodobně nebude zrovna příjemná, svůj podíl na tom kromě velmi dlouhého rozvoru jistě má i hmotnost. Ta je odhadována přes šest tun, přičemž více než polovina připadne na pancéřování.
Kromě limuzíny, které jsou v koloně mimochodem zásadně dvě identické, přičemž nikdy není jasné, ve které se prezident nachází a během cesty se ke všemu předjíždí, čímž by měly případného útočníka dokonale zmást, jsou v koloně prezidenta také obří Chevrolety Suburban. Jejich význam není úplně jasný, nicméně v některých s největší pravděpodobností cestuje tým lékařů vybavený i pro velmi komplikované zákroky přímo v terénu, v jiných zase specialisté na případnou komunikaci s Bílým domem. Kolonu dále doprovází policie hostitelského státu, u nás Policie nasadila to nejlepší, tedy vozy Audi A6 a Fordy Mondeo.
Medveděvův Mercedes S Pullman
Vedle Obamy působí vůz ruského prezidenta Medveděva jako chudý příbuzný. Rozměry se sice Cadillacu One vyrovná bezpečně, jenže jde veskrze "jen" o sériový Mercedes Benz třídy S s úpravou Pullman.
Přestože má Medveděv prokazatelně ve flotile i nejnovější generaci Mercedesu S 600 Pullman, pro tuzemskou návštěvu si přivezl předminulou generaci tohoto vozu, W140 familiárně přezdívanou Mamut.
O Medveděvově speciálu je toho známo mnohem méně než o Obamově. Je jasné (a je to ostatně při otevření dveří i dobře vidět), že je velmi silně pancéřován, zda jde ovšem o pancíř, který nabízí sám Mercedes, nebo či si Moskva vůz upravila sama, není jasné. Jisté naopak je, že Rusko použilo to nejlepší, co mělo v oné době k dispozici.
Mercedes, který si Medvěděv přivezl do Prahy, pamatuje ještě Borise Jelcina.
O dalších úpravách můžeme jen spekulovat. Dá se očekávat, že i Medveděv dostane do své limuzíny hermetickou ochranu proti chemické zbrani. Pneumatiky schopné provozu i po průstřelu jsou dnes již víceméně standardem, dá se tak očekávat, že i Medveděv je má nazuty.
Medveděva doprovází především vozy Policie ČR, sám Medveděv vlastní kolonu z Ruska téměř nemá.
Fotografie Medveděvovy limuzíny není přímo dostupná, je však vzhledem totožná s limuzínou Mercedesu W140 v popředí.
Škoda měla elektromobily už v roce 1944, podívejte se na unikátní video.
Automotodrom Brno vstupuje do nové závodní sezony s řadou novinek v kalendáři. Hlavním lákadlem je bezesporu návrat světového šampionátu MotoGP™, ale na své si přijdou i příznivci automobilových sérií.
BMW M3 CS Touring přepisuje pravidla sportovních kombíků. Nejostřejší verze legendární M3 přináší nekompromisní výkon, agresivní design a zároveň praktičnost pro každodenní použití. Speciální edice staví na úspěchu modelu M3 Competition Touring, ale přidává ještě větší dávku adrenalinu a emocí. S pohonem M xDrive a vyladěnou dynamikou jde o vůz, který zvládne rodinný výlet i sprint na okruhu. BMW tak znovu dokazuje, že radost z jízdy a praktičnost se mohou dokonale doplňovat.
V zimních měsících se řidiči elektromobilů setkávají se specifickými výhodami i výzvami. Je zkrátka třeba naučit se pár nových věcí a některé dlouhodobé návyky upravit.
Když se řekne off-road, mnozí si představí dobrodružství, náročné podmínky a terén, kde selhávají běžná auta. Společnost Dajbych4x4 se již téměř 30 let specializuje na prodej, úpravy a servis terénních vozů, které nejen splňují, ale často překračují očekávání svých majitelů.
Automobilový svět se dočkal – jeden z nejočekávanějších modelů poslední doby má konečně české ceny. Základní varianta s pohonem zadních kol startuje na částce kolem 1,1 milionu korun, což dává tušit, že půjde o horké zboží pro nadšence i běžné řidiče. Novinka je tak modernější, komfortnější a nabízí dojezd na jedno nabití až 568 kilometrů v ideálních podmínkách.
Škoda Auto potvrzuje svou vedoucí pozici na českém trhu, a to i přes nejistotu v oblasti elektromobility. Vedoucí značky Jiří Maláček věří v růst trhu s elektromobily a zdůrazňuje šance Škody uspět. Přestože Tesla zatím v prodejích elektromobilů vede, Škoda vidí v budoucnosti elektrifikace příležitost k dalšímu posílení.
Situace ve Velké Británii se velmi podobá té v EU. Vláda čelí tlaku ze strany automobilových výrobců, kteří kritizují přísná pravidla podporující elektrická vozidla, jež podle nich narážejí na nízkou poptávku. Informuje o tom BBC.
Škoda Superb přichází s hybridním pohonem, který slibuje revoluci v efektivitě a pohodlí. Velkokapacitní baterie a rychlé nabíjení jsou klíčovými prvky, které tuto novinku odlišují od konkurence. Výroba začíná už tento kvartál, a tak brzy zjistíme, zda papírové hodnoty odpovídají realitě.
Mercedes-Benz třídy E stanovil nový standard automobilové bezpečnosti, když byl v roce 2024 oceněn organizací Euro NCAP jako Best Performer za své výjimečné výsledky v bezpečnostních testech, čímž se stal nejbezpečnějším vozem testovaným v uplynulém roce.
Škoda tradičně, jak jsou už roky zákazníci české automobilky zvyklí, klade důraz na funkčnost a pohodlí, což potvrzuje i nový model Elroq. Velkorysý prostor, chytré úložné prvky a promyšlené detaily zavazadlového prostoru usnadňují každodenní život a zvyšují komfort užívání vozu.
Audi koncem roku 2024 zahájilo předprodej zcela nové plně elektrické řady A6 e-tron, která přichází na platformě PPE. Nabízí se ve dvou karosářských variantách – Sportback a Avant – a čtyřech verzích pohonu. Základní model začíná na ceně 1 659 900 Kč. Nové Audi A6 e-tron překvapuje dlouhým dojezdem až 756 km na jedno nabití a rychlým nabíjením. Tato modelová řada nastavuje nové standardy v oblasti elektromobility.