Barack Obama, Dmitrij Medveděv, čím se vezou v Praze?

Marek Litzman, 8. dubna 2010, 11:15 Google+

V Praze se koná schůzka dvou nejdůležitějších hlav států, prezidenta USA Baracka Obamy a jeho protějšku z Ruské federace, Dmitrije Medveděva. Nás nemohlo zajímat nic jiného, než jejich vozy.

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
One

One | foto: Cadillac

Sdílejte článek

Praha může mít dnes alespoň na chvíli pocit, že je pupkem světa. Sejdou se zde dva nejvýznamnější státníci, prezidenti Medveděv a Obama. Oproti jiným stáním návštěvám jsou návštěvy těchto dvou mužů obvykle něčím trochu jiným. Už jenom kvůli autům. Obvyklý protokolární postup praví, že přepravu zajišťuje hostitelská země, obvykle tedy ochranka používá některou ze své flotily vozů Audi A8, tito dva prezidenti si přivezli vozy vlastní.

Obamův Cadillac One

Tím zajímavějším a fantastičtějším vozem je bezesporu vůz amerického prezidenta. Od 60. let, kdy byl v limuzíně zastřelen tehdejší prezident J. F. Kennedy, je pro Američany bezpečný vůz poměrně citlivou otázkou. Doba dospěla do dnešních dnů a prezident USA se vozí vozem Cadillac One.

Je jakýmsi bontónem současné doby, že nově zvolený prezident získá novou generaci superbezpečného Cadillacu. Ačkoliv se tvrdí, že preidentský speciál je odvozen od limuzíny De Ville, pravdou je spíše opak. Prezidentský speciál je stavěn od základu jako prezidentský speciál, nejde o žádnou úpravu jiného vozu, přestože podvozkové díly jsou převzaty z užitkových vozů, v tomto případě GMC Topkick. Díky novostavbě má Cadillac One odolnost vůči minám a střelbě blížící se tanku.

Prezident Obama si co Prahy nepřivezl moderní vůz, který dostal při příležitosti vlastní inaugurace, ale starší model, který dostal jeho předchůdce, George Bush. Jde v zásadě o velmi podobný vůz, přesto se dá čekat, že za čtyři roky se na odolnosti novějšího vozu trochu zapracovalo.

Většina detailů bezpečnosti tohoto supervozu je tajná, nicméně je jasné a jisté, že kromě supersilného pancíře, který je mimochodem vidět při otevření dveří speciálu, prezidenta chrání i hermeticky uzavřený interiér a vlastní zásobou kyslíku pro případ chemického či biologického úroku.

Neprůstřelná jsou samozřejmě i skla, přičemž jedině to u řidiče je možné stáhnout a to o několik centimetrů. Umožňuje to řidiči mluvit se členy ochranky. Díky sklům a pancíři mají údajně dveře srovnatelnou hmotnost s přetlakovými dveřmi Boeingu.

Samozřejmostí je pak systém nočního vidění, pneumatiky schopné provozu i při průstřelu, speciálně pancéřovaná nádrž na palivo, integrovaný hasící systém, rušička mobilních telefonů v okolí nebo třeba krevní banka.

Samozřejmě není vše růžové a při jízdě je vidět až neskutečný neklid podvozku. Jízda v extrémně houpavém voze pravděpodobně nebude zrovna příjemná, svůj podíl na tom kromě velmi dlouhého rozvoru jistě má i hmotnost. Ta je odhadována přes šest tun, přičemž více než polovina připadne na pancéřování.

Kromě limuzíny, které jsou v koloně mimochodem zásadně dvě identické, přičemž nikdy není jasné, ve které se prezident nachází a během cesty se ke všemu předjíždí, čímž by měly případného útočníka dokonale zmást, jsou v koloně prezidenta také obří Chevrolety Suburban. Jejich význam není úplně jasný, nicméně v některých s největší pravděpodobností cestuje tým lékařů vybavený i pro velmi komplikované zákroky přímo v terénu, v jiných zase specialisté na případnou komunikaci s Bílým domem. Kolonu dále doprovází policie hostitelského státu, u nás Policie nasadila to nejlepší, tedy vozy Audi A6 a Fordy Mondeo.

Medveděvův Mercedes S Pullman

Vedle Obamy působí vůz ruského prezidenta Medveděva jako chudý příbuzný. Rozměry se sice Cadillacu One vyrovná bezpečně, jenže jde veskrze "jen" o sériový Mercedes Benz třídy S s úpravou Pullman.

Přestože má Medveděv prokazatelně ve flotile i nejnovější generaci Mercedesu S 600 Pullman, pro tuzemskou návštěvu si přivezl předminulou generaci tohoto vozu, W140 familiárně přezdívanou Mamut.

O Medveděvově speciálu je toho známo mnohem méně než o Obamově. Je jasné (a je to ostatně při otevření dveří i dobře vidět), že je velmi silně pancéřován, zda jde ovšem o pancíř, který nabízí sám Mercedes, nebo či si Moskva vůz upravila sama, není jasné. Jisté naopak je, že Rusko použilo to nejlepší, co mělo v oné době k dispozici.

Mercedes, který si Medvěděv přivezl do Prahy, pamatuje ještě Borise Jelcina.

O dalších úpravách můžeme jen spekulovat. Dá se očekávat, že i Medveděv dostane do své limuzíny hermetickou ochranu proti chemické zbrani. Pneumatiky schopné provozu i po průstřelu jsou dnes již víceméně standardem, dá se tak očekávat, že i Medveděv je má nazuty.

Medveděva doprovází především vozy Policie ČR, sám Medveděv vlastní kolonu z Ruska téměř nemá.

Fotografie Medveděvovy limuzíny není přímo dostupná, je však vzhledem totožná s limuzínou Mercedesu W140 v popředí.

Vytisknout

Diskuze: Barack Obama, Dmitrij Medveděv, čím se vezou v Praze?

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Volkswagen Golf People

TEST Volkswagen Golf People – čtyřválec, hezká výbava a cenovka 687 tisíc

Citroen C5X

DLOUHODOBÝ TEST: Citroen C5 X Plug-in Hybrid aneb francouzský křižník očima Terezky

Nový motor Honda V3

Společnost Honda na veletrhu EICMA 2024 představuje nový průlomový koncept spalovacího motoru

Ilustrační foto

Co ovlivňuje cenu vašeho havarijní pojištění?

Lexus UX300h

TEST Lexus UX300h F Sport – stále oblíbenější prémiový crossover po modernizaci

Toyota Corolla TS 1,8 Hybrid Style

TEST Toyota Corolla TS 1,8 Hybrid Style – univerzální kombík pro klidné řidiče

Škoda Enyaq Sportline 85

TEST Škoda Enyaq Sportline 85 – vylepšená vlajková loď z elektrické rodiny Škoda

Škoda Octavia Combi

TEST Škoda Octavia Combi 1,5 TSI m-HEV – faceliftovaná verze se spotřebou pod 5 litrů

Ilustrační foto

V čem se liší povinné ručení pro mladé?

Citroen C5X plug-in hybrid

DLOUHODOBÝ TEST: Citroen C5 X Plug-in Hybrid – cesta na dovolenou + spaní v autě

Cyklokaravan

Elektrokolo s mini karavanem, hodně stylové cestování

Škoda Kodiaq II

TEST Škoda Kodiaq 2,0 TDI 142 kW 4x4 – český sen podruhé, je ale lepší než Superb?

EcoWheel Diabel

TEST EcoWheel Diabel – elektrická motorka s drsnou tváří

Kontrola okresů

10 nejzvláštnějších dopravních předpisů, které byste měli před svými cestami do zahraničí znát

Ilustrační foto

Co je CarPlay a jak ho nejlépe využít? Plus další vychytávky do auta

reklama

Doporučujeme

918 Spyder

VIDEO: Porsche 918 Spyder - superporsche v pohybu

Čtěte dále

Nejčtenější články

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud