V Praze se koná schůzka dvou nejdůležitějších hlav států, prezidenta USA Baracka Obamy a jeho protějšku z Ruské federace, Dmitrije Medveděva. Nás nemohlo zajímat nic jiného, než jejich vozy.
Praha může mít dnes alespoň na chvíli pocit, že je pupkem světa. Sejdou se zde dva nejvýznamnější státníci, prezidenti Medveděv a Obama. Oproti jiným stáním návštěvám jsou návštěvy těchto dvou mužů obvykle něčím trochu jiným. Už jenom kvůli autům. Obvyklý protokolární postup praví, že přepravu zajišťuje hostitelská země, obvykle tedy ochranka používá některou ze své flotily vozů Audi A8, tito dva prezidenti si přivezli vozy vlastní.
Obamův Cadillac One
Tím zajímavějším a fantastičtějším vozem je bezesporu vůz amerického prezidenta. Od 60. let, kdy byl v limuzíně zastřelen tehdejší prezident J. F. Kennedy, je pro Američany bezpečný vůz poměrně citlivou otázkou. Doba dospěla do dnešních dnů a prezident USA se vozí vozem Cadillac One.
Je jakýmsi bontónem současné doby, že nově zvolený prezident získá novou generaci superbezpečného Cadillacu. Ačkoliv se tvrdí, že preidentský speciál je odvozen od limuzíny De Ville, pravdou je spíše opak. Prezidentský speciál je stavěn od základu jako prezidentský speciál, nejde o žádnou úpravu jiného vozu, přestože podvozkové díly jsou převzaty z užitkových vozů, v tomto případě GMC Topkick. Díky novostavbě má Cadillac One odolnost vůči minám a střelbě blížící se tanku.
Prezident Obama si co Prahy nepřivezl moderní vůz, který dostal při příležitosti vlastní inaugurace, ale starší model, který dostal jeho předchůdce, George Bush. Jde v zásadě o velmi podobný vůz, přesto se dá čekat, že za čtyři roky se na odolnosti novějšího vozu trochu zapracovalo.
Většina detailů bezpečnosti tohoto supervozu je tajná, nicméně je jasné a jisté, že kromě supersilného pancíře, který je mimochodem vidět při otevření dveří speciálu, prezidenta chrání i hermeticky uzavřený interiér a vlastní zásobou kyslíku pro případ chemického či biologického úroku.
Neprůstřelná jsou samozřejmě i skla, přičemž jedině to u řidiče je možné stáhnout a to o několik centimetrů. Umožňuje to řidiči mluvit se členy ochranky. Díky sklům a pancíři mají údajně dveře srovnatelnou hmotnost s přetlakovými dveřmi Boeingu.
Samozřejmostí je pak systém nočního vidění, pneumatiky schopné provozu i při průstřelu, speciálně pancéřovaná nádrž na palivo, integrovaný hasící systém, rušička mobilních telefonů v okolí nebo třeba krevní banka.
Samozřejmě není vše růžové a při jízdě je vidět až neskutečný neklid podvozku. Jízda v extrémně houpavém voze pravděpodobně nebude zrovna příjemná, svůj podíl na tom kromě velmi dlouhého rozvoru jistě má i hmotnost. Ta je odhadována přes šest tun, přičemž více než polovina připadne na pancéřování.
Kromě limuzíny, které jsou v koloně mimochodem zásadně dvě identické, přičemž nikdy není jasné, ve které se prezident nachází a během cesty se ke všemu předjíždí, čímž by měly případného útočníka dokonale zmást, jsou v koloně prezidenta také obří Chevrolety Suburban. Jejich význam není úplně jasný, nicméně v některých s největší pravděpodobností cestuje tým lékařů vybavený i pro velmi komplikované zákroky přímo v terénu, v jiných zase specialisté na případnou komunikaci s Bílým domem. Kolonu dále doprovází policie hostitelského státu, u nás Policie nasadila to nejlepší, tedy vozy Audi A6 a Fordy Mondeo.
Medveděvův Mercedes S Pullman
Vedle Obamy působí vůz ruského prezidenta Medveděva jako chudý příbuzný. Rozměry se sice Cadillacu One vyrovná bezpečně, jenže jde veskrze "jen" o sériový Mercedes Benz třídy S s úpravou Pullman.
Přestože má Medveděv prokazatelně ve flotile i nejnovější generaci Mercedesu S 600 Pullman, pro tuzemskou návštěvu si přivezl předminulou generaci tohoto vozu, W140 familiárně přezdívanou Mamut.
O Medveděvově speciálu je toho známo mnohem méně než o Obamově. Je jasné (a je to ostatně při otevření dveří i dobře vidět), že je velmi silně pancéřován, zda jde ovšem o pancíř, který nabízí sám Mercedes, nebo či si Moskva vůz upravila sama, není jasné. Jisté naopak je, že Rusko použilo to nejlepší, co mělo v oné době k dispozici.
Mercedes, který si Medvěděv přivezl do Prahy, pamatuje ještě Borise Jelcina.
O dalších úpravách můžeme jen spekulovat. Dá se očekávat, že i Medveděv dostane do své limuzíny hermetickou ochranu proti chemické zbrani. Pneumatiky schopné provozu i po průstřelu jsou dnes již víceméně standardem, dá se tak očekávat, že i Medveděv je má nazuty.
Medveděva doprovází především vozy Policie ČR, sám Medveděv vlastní kolonu z Ruska téměř nemá.
Fotografie Medveděvovy limuzíny není přímo dostupná, je však vzhledem totožná s limuzínou Mercedesu W140 v popředí.
S bezpečností dětí na cestách není radno experimentovat. Autosedačka je jedním z nejdůležitějších vybavení pro rodiče a výběr té pravé ovlivní ochranu vašich nejmenších během jízdy. Mezi mnoha značkami, které jsou na trhu autosedaček k mání, vynikají tři z nich – RÖMER, CYBEX a RECARO. Proč jsou mezi rodiči i odborníky v oblasti bezpečnosti tak oblíbené? Čtěte dál!
Elektrifikace postupuje a do měst se kromě velkých SUV začínají tlačit i elektromobily výrazně kompaktnějších rozměrů. Hyundai Inster je jedním z nich – čistě elektrický prcek, který vsází na originální design, užitečnou výbavu a kompaktní rozměry usnadňující městské jízdy. Dokáže však obstát i mimo městské prostředí? A jaká je jeho reálná konkurenceschopnost při ceně, která v našem případě přesáhla hranici 800 tisíc korun?
Tento týden se podíváme na zoubek zánovní Toyotě ProAce. Jedná se o 7 místnou dodávku v nejvyšší výbavě, která je levnější alternativou k Multivanu či Mercedesu třídy V. Mimo bohatou výbavu nabízí také solidní dynamiku i spotřebu a pořádnou porci praktičnosti. Má smysl sáhnout po starší verzi s nízkým nájezdem nebo se vyplatí připlatit si za zcela nové auto?
Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.
Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.