V Praze se koná schůzka dvou nejdůležitějších hlav států, prezidenta USA Baracka Obamy a jeho protějšku z Ruské federace, Dmitrije Medveděva. Nás nemohlo zajímat nic jiného, než jejich vozy.
Praha může mít dnes alespoň na chvíli pocit, že je pupkem světa. Sejdou se zde dva nejvýznamnější státníci, prezidenti Medveděv a Obama. Oproti jiným stáním návštěvám jsou návštěvy těchto dvou mužů obvykle něčím trochu jiným. Už jenom kvůli autům. Obvyklý protokolární postup praví, že přepravu zajišťuje hostitelská země, obvykle tedy ochranka používá některou ze své flotily vozů Audi A8, tito dva prezidenti si přivezli vozy vlastní.
Obamův Cadillac One
Tím zajímavějším a fantastičtějším vozem je bezesporu vůz amerického prezidenta. Od 60. let, kdy byl v limuzíně zastřelen tehdejší prezident J. F. Kennedy, je pro Američany bezpečný vůz poměrně citlivou otázkou. Doba dospěla do dnešních dnů a prezident USA se vozí vozem Cadillac One.
Je jakýmsi bontónem současné doby, že nově zvolený prezident získá novou generaci superbezpečného Cadillacu. Ačkoliv se tvrdí, že preidentský speciál je odvozen od limuzíny De Ville, pravdou je spíše opak. Prezidentský speciál je stavěn od základu jako prezidentský speciál, nejde o žádnou úpravu jiného vozu, přestože podvozkové díly jsou převzaty z užitkových vozů, v tomto případě GMC Topkick. Díky novostavbě má Cadillac One odolnost vůči minám a střelbě blížící se tanku.
Prezident Obama si co Prahy nepřivezl moderní vůz, který dostal při příležitosti vlastní inaugurace, ale starší model, který dostal jeho předchůdce, George Bush. Jde v zásadě o velmi podobný vůz, přesto se dá čekat, že za čtyři roky se na odolnosti novějšího vozu trochu zapracovalo.
Většina detailů bezpečnosti tohoto supervozu je tajná, nicméně je jasné a jisté, že kromě supersilného pancíře, který je mimochodem vidět při otevření dveří speciálu, prezidenta chrání i hermeticky uzavřený interiér a vlastní zásobou kyslíku pro případ chemického či biologického úroku.
Neprůstřelná jsou samozřejmě i skla, přičemž jedině to u řidiče je možné stáhnout a to o několik centimetrů. Umožňuje to řidiči mluvit se členy ochranky. Díky sklům a pancíři mají údajně dveře srovnatelnou hmotnost s přetlakovými dveřmi Boeingu.
Samozřejmostí je pak systém nočního vidění, pneumatiky schopné provozu i při průstřelu, speciálně pancéřovaná nádrž na palivo, integrovaný hasící systém, rušička mobilních telefonů v okolí nebo třeba krevní banka.
Samozřejmě není vše růžové a při jízdě je vidět až neskutečný neklid podvozku. Jízda v extrémně houpavém voze pravděpodobně nebude zrovna příjemná, svůj podíl na tom kromě velmi dlouhého rozvoru jistě má i hmotnost. Ta je odhadována přes šest tun, přičemž více než polovina připadne na pancéřování.
Kromě limuzíny, které jsou v koloně mimochodem zásadně dvě identické, přičemž nikdy není jasné, ve které se prezident nachází a během cesty se ke všemu předjíždí, čímž by měly případného útočníka dokonale zmást, jsou v koloně prezidenta také obří Chevrolety Suburban. Jejich význam není úplně jasný, nicméně v některých s největší pravděpodobností cestuje tým lékařů vybavený i pro velmi komplikované zákroky přímo v terénu, v jiných zase specialisté na případnou komunikaci s Bílým domem. Kolonu dále doprovází policie hostitelského státu, u nás Policie nasadila to nejlepší, tedy vozy Audi A6 a Fordy Mondeo.
Medveděvův Mercedes S Pullman
Vedle Obamy působí vůz ruského prezidenta Medveděva jako chudý příbuzný. Rozměry se sice Cadillacu One vyrovná bezpečně, jenže jde veskrze "jen" o sériový Mercedes Benz třídy S s úpravou Pullman.
Přestože má Medveděv prokazatelně ve flotile i nejnovější generaci Mercedesu S 600 Pullman, pro tuzemskou návštěvu si přivezl předminulou generaci tohoto vozu, W140 familiárně přezdívanou Mamut.
O Medveděvově speciálu je toho známo mnohem méně než o Obamově. Je jasné (a je to ostatně při otevření dveří i dobře vidět), že je velmi silně pancéřován, zda jde ovšem o pancíř, který nabízí sám Mercedes, nebo či si Moskva vůz upravila sama, není jasné. Jisté naopak je, že Rusko použilo to nejlepší, co mělo v oné době k dispozici.
Mercedes, který si Medvěděv přivezl do Prahy, pamatuje ještě Borise Jelcina.
O dalších úpravách můžeme jen spekulovat. Dá se očekávat, že i Medveděv dostane do své limuzíny hermetickou ochranu proti chemické zbrani. Pneumatiky schopné provozu i po průstřelu jsou dnes již víceméně standardem, dá se tak očekávat, že i Medveděv je má nazuty.
Medveděva doprovází především vozy Policie ČR, sám Medveděv vlastní kolonu z Ruska téměř nemá.
Fotografie Medveděvovy limuzíny není přímo dostupná, je však vzhledem totožná s limuzínou Mercedesu W140 v popředí.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.