V Praze se koná schůzka dvou nejdůležitějších hlav států, prezidenta USA Baracka Obamy a jeho protějšku z Ruské federace, Dmitrije Medveděva. Nás nemohlo zajímat nic jiného, než jejich vozy.
Praha může mít dnes alespoň na chvíli pocit, že je pupkem světa. Sejdou se zde dva nejvýznamnější státníci, prezidenti Medveděv a Obama. Oproti jiným stáním návštěvám jsou návštěvy těchto dvou mužů obvykle něčím trochu jiným. Už jenom kvůli autům. Obvyklý protokolární postup praví, že přepravu zajišťuje hostitelská země, obvykle tedy ochranka používá některou ze své flotily vozů Audi A8, tito dva prezidenti si přivezli vozy vlastní.
Obamův Cadillac One
Tím zajímavějším a fantastičtějším vozem je bezesporu vůz amerického prezidenta. Od 60. let, kdy byl v limuzíně zastřelen tehdejší prezident J. F. Kennedy, je pro Američany bezpečný vůz poměrně citlivou otázkou. Doba dospěla do dnešních dnů a prezident USA se vozí vozem Cadillac One.
Je jakýmsi bontónem současné doby, že nově zvolený prezident získá novou generaci superbezpečného Cadillacu. Ačkoliv se tvrdí, že preidentský speciál je odvozen od limuzíny De Ville, pravdou je spíše opak. Prezidentský speciál je stavěn od základu jako prezidentský speciál, nejde o žádnou úpravu jiného vozu, přestože podvozkové díly jsou převzaty z užitkových vozů, v tomto případě GMC Topkick. Díky novostavbě má Cadillac One odolnost vůči minám a střelbě blížící se tanku.
Prezident Obama si co Prahy nepřivezl moderní vůz, který dostal při příležitosti vlastní inaugurace, ale starší model, který dostal jeho předchůdce, George Bush. Jde v zásadě o velmi podobný vůz, přesto se dá čekat, že za čtyři roky se na odolnosti novějšího vozu trochu zapracovalo.
Většina detailů bezpečnosti tohoto supervozu je tajná, nicméně je jasné a jisté, že kromě supersilného pancíře, který je mimochodem vidět při otevření dveří speciálu, prezidenta chrání i hermeticky uzavřený interiér a vlastní zásobou kyslíku pro případ chemického či biologického úroku.
Neprůstřelná jsou samozřejmě i skla, přičemž jedině to u řidiče je možné stáhnout a to o několik centimetrů. Umožňuje to řidiči mluvit se členy ochranky. Díky sklům a pancíři mají údajně dveře srovnatelnou hmotnost s přetlakovými dveřmi Boeingu.
Samozřejmostí je pak systém nočního vidění, pneumatiky schopné provozu i při průstřelu, speciálně pancéřovaná nádrž na palivo, integrovaný hasící systém, rušička mobilních telefonů v okolí nebo třeba krevní banka.
Samozřejmě není vše růžové a při jízdě je vidět až neskutečný neklid podvozku. Jízda v extrémně houpavém voze pravděpodobně nebude zrovna příjemná, svůj podíl na tom kromě velmi dlouhého rozvoru jistě má i hmotnost. Ta je odhadována přes šest tun, přičemž více než polovina připadne na pancéřování.
Kromě limuzíny, které jsou v koloně mimochodem zásadně dvě identické, přičemž nikdy není jasné, ve které se prezident nachází a během cesty se ke všemu předjíždí, čímž by měly případného útočníka dokonale zmást, jsou v koloně prezidenta také obří Chevrolety Suburban. Jejich význam není úplně jasný, nicméně v některých s největší pravděpodobností cestuje tým lékařů vybavený i pro velmi komplikované zákroky přímo v terénu, v jiných zase specialisté na případnou komunikaci s Bílým domem. Kolonu dále doprovází policie hostitelského státu, u nás Policie nasadila to nejlepší, tedy vozy Audi A6 a Fordy Mondeo.
Medveděvův Mercedes S Pullman
Vedle Obamy působí vůz ruského prezidenta Medveděva jako chudý příbuzný. Rozměry se sice Cadillacu One vyrovná bezpečně, jenže jde veskrze "jen" o sériový Mercedes Benz třídy S s úpravou Pullman.
Přestože má Medveděv prokazatelně ve flotile i nejnovější generaci Mercedesu S 600 Pullman, pro tuzemskou návštěvu si přivezl předminulou generaci tohoto vozu, W140 familiárně přezdívanou Mamut.
O Medveděvově speciálu je toho známo mnohem méně než o Obamově. Je jasné (a je to ostatně při otevření dveří i dobře vidět), že je velmi silně pancéřován, zda jde ovšem o pancíř, který nabízí sám Mercedes, nebo či si Moskva vůz upravila sama, není jasné. Jisté naopak je, že Rusko použilo to nejlepší, co mělo v oné době k dispozici.
Mercedes, který si Medvěděv přivezl do Prahy, pamatuje ještě Borise Jelcina.
O dalších úpravách můžeme jen spekulovat. Dá se očekávat, že i Medveděv dostane do své limuzíny hermetickou ochranu proti chemické zbrani. Pneumatiky schopné provozu i po průstřelu jsou dnes již víceméně standardem, dá se tak očekávat, že i Medveděv je má nazuty.
Medveděva doprovází především vozy Policie ČR, sám Medveděv vlastní kolonu z Ruska téměř nemá.
Fotografie Medveděvovy limuzíny není přímo dostupná, je však vzhledem totožná s limuzínou Mercedesu W140 v popředí.
Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto představila světu svůj nejnovější crossover, Škoda Epiq. Nejdostupnější elektrické auto značky se dosud ukazovalo pouze jako designová studie, nyní se ale Epiq představil v Mnichově po boku dalších koncernových kompaktních crossoverů koncernu Volkswagen. Přestože detaily ohledně výbavy a cen zůstávají tajemstvím, víme, že cena by měla začínat na částce kolem 600 000 Kč. Sériová výroba započne už příští rok.
Minulý týden nám dělalo společnost velice příjemné SUV, které skvěle vypadá, výborně jezdí, má rozumný nájezd kilometrů a nestojí majlant. Potěší především řidiče, kteří si potrpí na špičkovou ergonomii, nízkou spotřebu a velmi dobré jízdní vlastnosti. Má to vůbec nějaký háček?
Kodiaq druhé generace už nějaký čas brázdí české silnice a tak se na trhu s ojetými vozy začaly objevovat první vlaštovky. Jednu takovou jsme si v nejnižší výbavě Selection vybrali do naší dnešní recenze. Jedná se o roční auto z Mototechny s nájezdem necelých 27 tisíc kilometrů za 940 tisíc, což je proti ceně nového vozu aktuálně úspora přes 250 tisíc korun. Má to nějaký háček?
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.