Volkswagenu přibývá na čele vrásek. Jednu docela hlubokou tvoří i Škoda. Příliš konkuruje Volkswagenům, ale nevynáší.
Role Škody v koncernu Volkswagen je jasná, měla by dělat levnější vozy, vozy, které nabídnou více prostoru, ale při menší kvalitě než u Volkswagenu.
Šéfy VW ale musel doběla rozpálit test prestižního magazínu Auto Bild, který za vítěze srovnávacího testu Volkswagenu Passat a Škody Superb vyhlásil právě škodovácký koráb. Konstatoval, že kvalitativní rozdíl není znatelný, zato rozdíl na cenovkách rozhodně ano. A navíc je Superb prostornější.
Nic z toho by nebyl až takový problém, kanibalizace vždy do jisté míry nastává, jenže u Volkswagenu kanibalizuje značka, která již přestala vytvářet dostatečný zisk a navíc podniká v poměrně nestabilní České republice.
Prodeje Škody se za rok 2009 podle předběžných čísel propadly o znatelných 12 % na 552 tisíc vozů z 626 tisíc v roce 2008, o stejné procento klesly i tržby, ale především razantně klesl zisk a to o 65 %. Zatímco v roce 2008 vydělala automobilka na jednom autě 902 euro, dnes už je to jenom 367 euro a to je málo na něco, co má potenciál požírat prodeje Volkswagenu.
Prodeje zmíněného Passatu a Superbu jsou zatím ve značném nepoměru, 773 tisíc ku 52 tisícům, jenže prodeje Superbu rostou výrazným tempem, za což samozřejmě může i generační obměna.
Stáhne se Škoda z ČR?
Kromě kanibalizace má Škoda další potíže. Volkswagen trápí například sílící koruna, která Škodu pro exportu prodražuje a snižuje tak zisky. Za poslední rok posílila koruna vůči euru o korunu (z 26,5 na 25,5 Kč/eur), což je, bavíme-li se o stamilionech euro a miliardách Kč, značná ztráta. Mimo to trápí firmu i politicky nestabilní prostředí v zemi. Existují zde tlaky na zavádění korporátních daní, popřípadě zvyšování současné daně pro firmy, což je pro Volkswagen další potíží. Cena práce v ČR také již začíná být poměrně vysoká.
Není proto náhodou, že nová řada malé a levné Škody se v ČR vyrábět nebude. Domů se vrátila poměrně malá část výroby Octavií a v závodě v Bratislavě budou vyráběny budoucí Škodovky. O výrobu se ucházela i továrna ve Vrchlabí, ale neuspěla.
A řešení?
Řešení samozřejmě existuje. Nikde se zatím nespekuluje, že by koncern uvažoval o odprodeji značky. Škoda bude muset propříště zapracovat na tom, aby zvláště vlajková loď, která psychologicky v očích zákazníků ovlivňuje i kvalitu celého sortimentu, tolik neatakovala Passat. Nové modely budou muset být výrobně levnější, aby generovaly dostatečné zisky a to i přes případné zvyšování daní.
Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.
Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?