Spiegel: VW je naštvaný na Škodu, dělá prý příliš dobrá auta

Marek Litzman, 12. března 2010, 11:28 Google+

Volkswagenu přibývá na čele vrásek. Jednu docela hlubokou tvoří i Škoda. Příliš konkuruje Volkswagenům, ale nevynáší.

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
Superb II Combi

Superb II Combi | foto: Škoda Auto

Sdílejte článek

Role Škody v koncernu Volkswagen je jasná, měla by dělat levnější vozy, vozy, které nabídnou více prostoru, ale při menší kvalitě než u Volkswagenu.

Šéfy VW ale musel doběla rozpálit test prestižního magazínu Auto Bild, který za vítěze srovnávacího testu Volkswagenu Passat a Škody Superb vyhlásil právě škodovácký koráb. Konstatoval, že kvalitativní rozdíl není znatelný, zato rozdíl na cenovkách rozhodně ano. A navíc je Superb prostornější.

Nic z toho by nebyl až takový problém, kanibalizace vždy do jisté míry nastává, jenže u Volkswagenu kanibalizuje značka, která již přestala vytvářet dostatečný zisk a navíc podniká v poměrně nestabilní České republice.

Prodeje Škody se za rok 2009 podle předběžných čísel propadly o znatelných 12 % na 552 tisíc vozů z 626 tisíc v roce 2008, o stejné procento klesly i tržby, ale především razantně klesl zisk a to o 65 %. Zatímco v roce 2008 vydělala automobilka na jednom autě 902 euro, dnes už je to jenom 367 euro a to je málo na něco, co má potenciál požírat prodeje Volkswagenu.

Prodeje zmíněného Passatu a Superbu jsou zatím ve značném nepoměru, 773 tisíc ku 52 tisícům, jenže prodeje Superbu rostou výrazným tempem, za což samozřejmě může i generační obměna.

Stáhne se Škoda z ČR?

Kromě kanibalizace má Škoda další potíže. Volkswagen trápí například sílící koruna, která Škodu pro exportu prodražuje a snižuje tak zisky. Za poslední rok posílila koruna vůči euru o korunu (z 26,5 na 25,5 Kč/eur), což je, bavíme-li se o stamilionech euro a miliardách Kč, značná ztráta. Mimo to trápí firmu i politicky nestabilní prostředí v zemi. Existují zde tlaky na zavádění korporátních daní, popřípadě zvyšování současné daně pro firmy, což je pro Volkswagen další potíží. Cena práce v ČR také již začíná být poměrně vysoká.

Není proto náhodou, že nová řada malé a levné Škody se v ČR vyrábět nebude. Domů se vrátila poměrně malá část výroby Octavií a v závodě v Bratislavě budou vyráběny budoucí Škodovky. O výrobu se ucházela i továrna ve Vrchlabí, ale neuspěla.

A řešení?

Řešení samozřejmě existuje. Nikde se zatím nespekuluje, že by koncern uvažoval o odprodeji značky. Škoda bude muset propříště zapracovat na tom, aby zvláště vlajková loď, která psychologicky v očích zákazníků ovlivňuje i kvalitu celého sortimentu, tolik neatakovala Passat. Nové modely budou muset být výrobně levnější, aby generovaly dostatečné zisky a to i přes případné zvyšování daní.

Vytisknout

Diskuze: Spiegel: VW je naštvaný na Škodu, dělá prý příliš dobrá auta

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Cupra Formentor VZ

TEST: Cupra Formentor VZ 2.0 TSI 310k – sportovní SUV, které dá stovku pod 5 vteřin

Ilustrační foto

Zelená karta v mobilu. Vystačíte s ní v zahraničí?

citroën berlingo

Akční ceny u nového Citroënu Berlingo - je k mání s benzínem, dieselem i elektromotorem

volkswagen caddy

TEST Volkswagen Caddy 2.0 TDI Life – rodinný univerzál s kompromisy

Citroen C4 X

TEST: Citroen C4 X 1.5 BlueHDI 130 Shine – moderně vypadající retro za skvělou cenu

For Caravan

Na karavany a lodě? Již tento víkend v PVA EXPO PRAHA

Volkswagen Polo

TEST: Volkswagen Polo 1,0 TSI – stačí základní motor s 5 stupňovým manuálem?

peugeot 408

Test Peugeot 408 Hybrid 225 e-EAT8 GT: sázka na styl a hi-tech pohon

Ilustrační foto

Toyota znovu nejlepší ze všech. A nejde o výrobu, bezpečnost ani emise

Cupra Leon Sportstourer

TEST: Cupra Leon SP 2.0 TDI – vymírající druh se skvělou spotřebou

Ilustrační foto

Výše stravného je k smíchu, změny cestovních náhrad

on-line prodej

Máte ho doma? Tahle auta se prodávají nejrychleji

První snímky nového Volva XC90 - vše pro nízký odpor vzduchu

Volvo má nový způsob značení některých svých vozů

MG5 Electric

TEST: MG5 Electric Excite – kombík na baterky do milionu, jde o dobrou volbu?

MG4 XPOWER

MG4 XPOWER: za bezkonkurenční cenu nabízí 435 koní a "stovku" za 3,8 s

reklama

Doporučujeme

SM

Fascinující Citroën SM slaví 40 let

Čtěte dále

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud