Role Škody v koncernu Volkswagen je jasná, měla by dělat levnější vozy, vozy, které nabídnou více prostoru, ale při menší kvalitě než u Volkswagenu.
Šéfy VW ale musel doběla rozpálit test prestižního magazínu Auto Bild, který za vítěze srovnávacího testu Volkswagenu Passat a Škody Superb vyhlásil právě škodovácký koráb. Konstatoval, že kvalitativní rozdíl není znatelný, zato rozdíl na cenovkách rozhodně ano. A navíc je Superb prostornější.
Nic z toho by nebyl až takový problém, kanibalizace vždy do jisté míry nastává, jenže u Volkswagenu kanibalizuje značka, která již přestala vytvářet dostatečný zisk a navíc podniká v poměrně nestabilní České republice.
Prodeje Škody se za rok 2009 podle předběžných čísel propadly o znatelných 12 % na 552 tisíc vozů z 626 tisíc v roce 2008, o stejné procento klesly i tržby, ale především razantně klesl zisk a to o 65 %. Zatímco v roce 2008 vydělala automobilka na jednom autě 902 euro, dnes už je to jenom 367 euro a to je málo na něco, co má potenciál požírat prodeje Volkswagenu.
Prodeje zmíněného Passatu a Superbu jsou zatím ve značném nepoměru, 773 tisíc ku 52 tisícům, jenže prodeje Superbu rostou výrazným tempem, za což samozřejmě může i generační obměna.
Stáhne se Škoda z ČR?
Kromě kanibalizace má Škoda další potíže. Volkswagen trápí například sílící koruna, která Škodu pro exportu prodražuje a snižuje tak zisky. Za poslední rok posílila koruna vůči euru o korunu (z 26,5 na 25,5 Kč/eur), což je, bavíme-li se o stamilionech euro a miliardách Kč, značná ztráta. Mimo to trápí firmu i politicky nestabilní prostředí v zemi. Existují zde tlaky na zavádění korporátních daní, popřípadě zvyšování současné daně pro firmy, což je pro Volkswagen další potíží. Cena práce v ČR také již začíná být poměrně vysoká.
Není proto náhodou, že nová řada malé a levné Škody se v ČR vyrábět nebude. Domů se vrátila poměrně malá část výroby Octavií a v závodě v Bratislavě budou vyráběny budoucí Škodovky. O výrobu se ucházela i továrna ve Vrchlabí, ale neuspěla.
A řešení?
Řešení samozřejmě existuje. Nikde se zatím nespekuluje, že by koncern uvažoval o odprodeji značky. Škoda bude muset propříště zapracovat na tom, aby zvláště vlajková loď, která psychologicky v očích zákazníků ovlivňuje i kvalitu celého sortimentu, tolik neatakovala Passat. Nové modely budou muset být výrobně levnější, aby generovaly dostatečné zisky a to i přes případné zvyšování daní.