Ministerstvo financí uvažuje, budou platit silniční daň všichni?

ilustrační foto
ilustrační foto, foto: www.auto-news.cz | Mariusz Stankowski
Marek Litzman 20. ledna 2010 12:42
Sdílej:

Náměstek ministra financí Tomáš Chrenek uvažuje, že by silniční daň, kterou nyní platí jen podnikatelé, platili v budoucnu všichni majitelé automobilů.

Podle vyjádření samotného Tomáše Chrenka, který zpracovává stabilizační balížek veřejných financí v ČR, by v budoucnu mohli silniční daň ve výši přibližně 1000-1500 korun platit všichni majitelé vozů. Takto vybrané jednotky miliard by putovaly do Státního fondu dopravní infrastruktury.

Dalším stabilizačním návrhem, se kterým Chrenek seznámil při rozhovoru časopis Ekonom, je například sjednocení DPH na 18 %.

V parlamentu to ale návrh nebude mít snadné. ODS se k návrhu staví negativně. "Nemyslím, že by zavádění nových daní, navíc v době hospodářské krize, bylo zrovna šťastným řešením," uvedl poslanec pravicové strany Jaroslav Plachý pro idnes.cz.

Podobně negativně se vyjádřil i odborový předák a senátor za ČSSD Milan Štěch. Podle něj by to snížilo mobilitu pracovní síly.

V dnešní době musí platit silniční daň pouze podnikatelé, sazba se u nich pohybuje mězi 1200 a 4800 korunami, přičemž nová auta jsou zvýhodněna až poloviční slevou, naopak velmi stará auta platí více.

Silniční daň pro všechny řidiče platí například v Německu, zde se vypočítává z objemu motoru a emisí CO2.

Nedá se říct, že by v dnešní době stát od řidičů nic nedostával. Kromě dálničních známek, které jsou povinné jen na dálnicích a rychlostních komunikacích, každý řidič platí daně v palivu.

A nejde o sumy malé, podobně jako u ostatního zboží, i pohonné hmoty jsou zdaněny základní sazbou DPH, tedy 20 %. Větší část ale dělá daň spotřební, která činí 11 korun u nafty a téměř 13 korun u benzínu. Stát tedy z ceny, kterou zaplatíme u stojanu, dostane více než polovinu.

Mimo to ukládá zákon majitelům vozidel platit i takzvané povinné ručení, ale to není příjmem státu.

Stalo se
Trh s elektromobily
Škoda Elroq

Elektromobily: Škodu doma v Česku poráží v prodejích Tesla

Škoda Auto potvrzuje svou vedoucí pozici na českém trhu, a to i přes nejistotu v oblasti elektromobility. Vedoucí značky Jiří Maláček věří v růst trhu s elektromobily a zdůrazňuje šance Škody uspět. Přestože Tesla zatím v prodejích elektromobilů vede, Škoda vidí v budoucnosti elektrifikace příležitost k dalšímu posílení. 

Trh s elektromobily
Výroba Škody Elroq.

Elektromobily: Jak přesvědčit lidi, aby je kupovali víc?

Situace ve Velké Británii se velmi podobá té v EU. Vláda čelí tlaku ze strany automobilových výrobců, kteří kritizují přísná pravidla podporující elektrická vozidla, jež podle nich narážejí na nízkou poptávku. Informuje o tom BBC.

Novinky ze světa EV
Škoda Superb (2025)

Škoda Superb dostane nový hybrid. Slibuje čistě elektrický dojezd až 120 kilometrů

Škoda Superb přichází s hybridním pohonem, který slibuje revoluci v efektivitě a pohodlí. Velkokapacitní baterie a rychlé nabíjení jsou klíčovými prvky, které tuto novinku odlišují od konkurence. Výroba začíná už tento kvartál, a tak brzy zjistíme, zda papírové hodnoty odpovídají realitě.

Novinky
Mercedes-Benz třídy E

Best Performer 2024: Mercedes-Benz třídy E získal ocenění Euro NCAP za nejbezpečnější testovaný vůz

Mercedes-Benz třídy E stanovil nový standard automobilové bezpečnosti, když byl v roce 2024 oceněn organizací Euro NCAP jako Best Performer za své výjimečné výsledky v bezpečnostních testech, čímž se stal nejbezpečnějším vozem testovaným v uplynulém roce.