Ministerstvo financí uvažuje, budou platit silniční daň všichni?

ilustrační foto
ilustrační foto, foto: www.auto-news.cz | Mariusz Stankowski
Marek Litzman 20. ledna 2010 12:42
Sdílej:

Náměstek ministra financí Tomáš Chrenek uvažuje, že by silniční daň, kterou nyní platí jen podnikatelé, platili v budoucnu všichni majitelé automobilů.

Podle vyjádření samotného Tomáše Chrenka, který zpracovává stabilizační balížek veřejných financí v ČR, by v budoucnu mohli silniční daň ve výši přibližně 1000-1500 korun platit všichni majitelé vozů. Takto vybrané jednotky miliard by putovaly do Státního fondu dopravní infrastruktury.

Dalším stabilizačním návrhem, se kterým Chrenek seznámil při rozhovoru časopis Ekonom, je například sjednocení DPH na 18 %.

V parlamentu to ale návrh nebude mít snadné. ODS se k návrhu staví negativně. "Nemyslím, že by zavádění nových daní, navíc v době hospodářské krize, bylo zrovna šťastným řešením," uvedl poslanec pravicové strany Jaroslav Plachý pro idnes.cz.

Podobně negativně se vyjádřil i odborový předák a senátor za ČSSD Milan Štěch. Podle něj by to snížilo mobilitu pracovní síly.

V dnešní době musí platit silniční daň pouze podnikatelé, sazba se u nich pohybuje mězi 1200 a 4800 korunami, přičemž nová auta jsou zvýhodněna až poloviční slevou, naopak velmi stará auta platí více.

Silniční daň pro všechny řidiče platí například v Německu, zde se vypočítává z objemu motoru a emisí CO2.

Nedá se říct, že by v dnešní době stát od řidičů nic nedostával. Kromě dálničních známek, které jsou povinné jen na dálnicích a rychlostních komunikacích, každý řidič platí daně v palivu.

A nejde o sumy malé, podobně jako u ostatního zboží, i pohonné hmoty jsou zdaněny základní sazbou DPH, tedy 20 %. Větší část ale dělá daň spotřební, která činí 11 korun u nafty a téměř 13 korun u benzínu. Stát tedy z ceny, kterou zaplatíme u stojanu, dostane více než polovinu.

Mimo to ukládá zákon majitelům vozidel platit i takzvané povinné ručení, ale to není příjmem státu.

Stalo se
Testy aut
DS3 Performance Line Hybrid

DS3 Performance Line Hybrid – stylovka do města, která mi nesluší

Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?

Novinky
Kia Sportage (2026)

Kia Sportage (2026): Láká na facelift s Netflixem, hlasovým ovládáním a hybridem s předním náhonem

Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.

Novinky
BMW Speedtop

BMW Speedtop (2025) bere dech. Toto krásné kombi půjde skutečně do výroby

BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.

Novinky
Toyota Aygo X (2025)

Stylovější, silnější, úspornější. Toyota Aygo X z Kolína překvapila hybridem a technikou z Yarisu

Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.