Náměstek ministra financí Tomáš Chrenek uvažuje, že by silniční daň, kterou nyní platí jen podnikatelé, platili v budoucnu všichni majitelé automobilů.
Podle vyjádření samotného Tomáše Chrenka, který zpracovává stabilizační balížek veřejných financí v ČR, by v budoucnu mohli silniční daň ve výši přibližně 1000-1500 korun platit všichni majitelé vozů. Takto vybrané jednotky miliard by putovaly do Státního fondu dopravní infrastruktury.
Dalším stabilizačním návrhem, se kterým Chrenek seznámil při rozhovoru časopis Ekonom, je například sjednocení DPH na 18 %.
V parlamentu to ale návrh nebude mít snadné. ODS se k návrhu staví negativně. "Nemyslím, že by zavádění nových daní, navíc v době hospodářské krize, bylo zrovna šťastným řešením," uvedl poslanec pravicové strany Jaroslav Plachý pro idnes.cz.
Podobně negativně se vyjádřil i odborový předák a senátor za ČSSD Milan Štěch. Podle něj by to snížilo mobilitu pracovní síly.
V dnešní době musí platit silniční daň pouze podnikatelé, sazba se u nich pohybuje mězi 1200 a 4800 korunami, přičemž nová auta jsou zvýhodněna až poloviční slevou, naopak velmi stará auta platí více.
Silniční daň pro všechny řidiče platí například v Německu, zde se vypočítává z objemu motoru a emisí CO2.
Nedá se říct, že by v dnešní době stát od řidičů nic nedostával. Kromě dálničních známek, které jsou povinné jen na dálnicích a rychlostních komunikacích, každý řidič platí daně v palivu.
A nejde o sumy malé, podobně jako u ostatního zboží, i pohonné hmoty jsou zdaněny základní sazbou DPH, tedy 20 %. Větší část ale dělá daň spotřební, která činí 11 korun u nafty a téměř 13 korun u benzínu. Stát tedy z ceny, kterou zaplatíme u stojanu, dostane více než polovinu.
Mimo to ukládá zákon majitelům vozidel platit i takzvané povinné ručení, ale to není příjmem státu.
V závěrečné kapitole naší dlouhodobé recenze se zaměříme především na konkurenty a také na cenu, která je hlavním, ale rozhodně ne jediným trumfem, který DS 7 drží v ruce. Zaslouží si tato akční DS 7 vaší pozornost a nebo je lepší volbou vyhlášené německé trio – Mercedes-Benz, BMW a Audi?
Čínská automobilka Denza, společný podnik značky BYD a Mercedesu, oznámila evropské uvedení svého vrcholného modelu Z9 GT, který vstoupí na trh jako elektrické vozidlo (EV) v říjnu 2025, následované plug-in hybridní verzí (PHEV) v lednu 2026.
Společnost BYD, světový lídr v oblasti vozidel na nové energie, oficiálně vstupuje na český trh. Tuzemským zákazníkům nabídne čistě elektrické i plug-in hybridní vozy s technologiemi, které jsou součástí její rychlé expanze v Evropě.
V Druhé kapitole naší dlouhodobé recenze se podíváme na zoubek naftovému čtyřválci o objemu 1,5 litrů, který pracuje ve voze, jehož pohotovostní hmotnost činí 1585 kg. Je to důstojná motorizace pro načančané SUV, které o sobě tvrdí, že hraje vysokou hru? A co spotřeba?
Tento týden v naší redakční garáži zaparkoval nejsilnější Superb, který na první pohled vypadá celkem běžně, ale opak je pravdou. Na silnici dokáže být překvapivě svižným autem, které si však stále zachovává svou klidnou povahu, která je nad věcí. Jaká je nová generace ve srovnání s tou předchozí, která nabídla výkon 206 kW ?
Americký prezident Donald Trump oznámil, že Spojené státy uvalí 25% cla na dovoz automobilů vyrobených mimo USA, přičemž tato opatření vstoupí v platnost 2. dubna. V reakci na tuto novinku předsedkyně Evropské komise Ursula von der Leyenová vyjádřila lítost a EU její rozhodnutí důkladně prozkoumá. Trump rovněž odložil výběr cla na automobilové díly o měsíc. Tento krok způsobil pokles akcií automobilek na asijských burzách a očekává se, že výprodeje se rozšíří i na evropské a americké trhy. Uvedl to server CNBS.