Náměstek ministra financí Tomáš Chrenek uvažuje, že by silniční daň, kterou nyní platí jen podnikatelé, platili v budoucnu všichni majitelé automobilů.
Podle vyjádření samotného Tomáše Chrenka, který zpracovává stabilizační balížek veřejných financí v ČR, by v budoucnu mohli silniční daň ve výši přibližně 1000-1500 korun platit všichni majitelé vozů. Takto vybrané jednotky miliard by putovaly do Státního fondu dopravní infrastruktury.
Dalším stabilizačním návrhem, se kterým Chrenek seznámil při rozhovoru časopis Ekonom, je například sjednocení DPH na 18 %.
V parlamentu to ale návrh nebude mít snadné. ODS se k návrhu staví negativně. "Nemyslím, že by zavádění nových daní, navíc v době hospodářské krize, bylo zrovna šťastným řešením," uvedl poslanec pravicové strany Jaroslav Plachý pro idnes.cz.
Podobně negativně se vyjádřil i odborový předák a senátor za ČSSD Milan Štěch. Podle něj by to snížilo mobilitu pracovní síly.
V dnešní době musí platit silniční daň pouze podnikatelé, sazba se u nich pohybuje mězi 1200 a 4800 korunami, přičemž nová auta jsou zvýhodněna až poloviční slevou, naopak velmi stará auta platí více.
Silniční daň pro všechny řidiče platí například v Německu, zde se vypočítává z objemu motoru a emisí CO2.
Nedá se říct, že by v dnešní době stát od řidičů nic nedostával. Kromě dálničních známek, které jsou povinné jen na dálnicích a rychlostních komunikacích, každý řidič platí daně v palivu.
A nejde o sumy malé, podobně jako u ostatního zboží, i pohonné hmoty jsou zdaněny základní sazbou DPH, tedy 20 %. Větší část ale dělá daň spotřební, která činí 11 korun u nafty a téměř 13 korun u benzínu. Stát tedy z ceny, kterou zaplatíme u stojanu, dostane více než polovinu.
Mimo to ukládá zákon majitelům vozidel platit i takzvané povinné ručení, ale to není příjmem státu.
Ford Mustang je už desítky let ikonou, kterou pozná asi každý. Tentokrát se podíváme na ojetý kus z roku 2022, který nabízí to nejlepší z klasického amerického receptu - karoserii typu kupé, atmosférický pětilitrový osmiválec, manuální převodovku a v tomto případě i sportovní sedadla Recaro. Je to lepší volba než posledně testovaný kabriolet s automatem?
Máte-li rádi řízení a sportovní vozy, jistě dříve či později narazíte na otázku, jak skloubit tuto vášeň s tím, že čas od času potřebujete také prostornější auto. Toto BMW by mohlo být řešením, jedná se o velice schopný a rychlý stroj, který díky karoserii typu liftback hravě odveze i větší předměty či dvě děti. Jako vždy to však není tak jednoduché a je nutné dělat mírné kompromisy, jaké?