Celkové prodeje společnosti Škoda Auto za rok 2009 vzrostly o 1,4 procenta na 684.226 vozů a dosáhly tak nejvyšší úrovně v historii automobilky. Škodovka o tom informovala v pátek.
Prodejní čísla společnosti rostla především díky Číně a trhům západní Evropy, kde byl odbyt podpořen zavedením šrotovací prémie.
V Číně letos Škoda Auto překročila magickou hranici 100 tisíc prodaných vozů. Celkově na zdejším trhu za rok 2009 dodala zákazníkům 122.556 vozů, tj. o 107 procent více, než v roce 2008.
Nejsilnějším trhem západní Evropy bylo opět Německo, kde bylo zaregistrováno 190.717 nových vozů, což byl meziroční nárůst o 57,3 procent. Automobilka zde zvýšila svůj tržní podíl z cca 3,9 procenta v roce 2008 na cca 5 procent v roce 2009. Německý automobilový trh vzrostl v roce 2009 o 23,2 procenta.
Mezi úspěšné trhy patřilo v roce 2009 například také Finsko. Podíl značky Škoda na zdejším trhu vyrostl na 6,8 %, což činí nejvyšší tržní podíl českého výrobce v rámci celé západní Evropy. Vozy Škoda tak ve Finsku obsadily celkově čtvrtou pozici mezi nejprodávanějšími automobily.
Prodeje proti loňskému roku pak vzrostly na trzích Francie (+4,3 %), Rakouska (+4,8 %), Švýcarska (+3,0 %) nebo Polska (+12,7 %). S poklesem celkového trhu zaznamenala automobilka výrazný pokles prodeje na trzích regionu východní Evropy.
Nejoblíbenějším vozem značky Škoda byla v roce 2009 Octavia (273.590 vozů; tj. meziročně +2,4 %). Druhým nejúspěšnějším modelem byla Škoda Fabia (264.173 vozů; tj. meziročně +7,1 %). Nejrychleji rostly prodeje u vlajkové lodi, modelu Škoda Superb (44.548 vozů; tj. meziročně +73,7 %). Velký zájem projevili zákazníci o novinky Škoda Yeti (11.018 vozů), který je zákazníkům k dispozici od druhé poloviny července, a Škoda Superb Combi (735 vozů), který je na vybraných trzích v prodeji teprve od prosince. Automobilka dále prodala 47.152 vozů modelové řady Roomster a 43.745 vozů Octavia Tour.
„V náročném období, kterým celosvětová ekonomika prochází, se nám podařilo stabilizovat prodeje společnosti. Dokonce jsme překonali rok 2008. Dopomohl nám strategický a dynamicky se rozvíjející trh Číny, zároveň zájem zákazníků v západní Evropě podpořený zavedením šrotovací prémie,“ uvedl Reinhard Fleger, člen představenstva Škoda Auto odpovědný za oblast prodeje.
„Vsadili jsme na vysokou úroveň kvality produktů, inovace a rozšíření modelové palety. Uplynulý rok byl přitom velmi pestrý. Představili jsme první SUV značky Škoda - Yeti, kombi provedení vlajkové lodi Superb, modernizovanou octavii v provedení Scout a RS a v neposlední řadě fabii combi Scout,“ dodal Heger.
„Ekologickou paletu GreenLine jsme rozšířili o octavii, která má nově také možnost pohonu na stlačený plyn LPG. Mimo to jsme zahájili kompletní výrobu vozů značky Škoda v ruské Kaluze a indické Pune. Rok 2010 bude podle všech odhadů náročnou zkouškou. Naději na pozitivní vývoj vkládáme do nedávno představených a dále v novém roce připravovaných modelů a do expanze na další rozvíjející se trhy,“ uzavřel Fleger.
Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.
Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?