Američané mění zvyky. Vzdávají se aut a používají hromadnou dopravu, píše v úterý deník Wall Street Journal, který cituje ze zprávy nevládního Institutu pro globální politiku.
V roce 2009 bylo ve Spojených státech sešrotováno více automobilů, než kolik jich Američané koupili. Zatímco ve šrotu skončilo 14 milionů aut, nových se prodalo 10 milionů.
Automobilová flotila v zemi se tak scvrkla o dvě procenta na 246 milionů, uvádí zpráva institutu.
Spojené státy spotřebují nejvíc benzinu a nafty na světě a z velkých zemí mají největší koncentraci aut na obyvatele. To se však může změnit
"Vstupujeme do nové éry, vymaňujeme se z období dopravního systému, který spoléhá na individuální automobilovou dopravu," řekl Lester Brown, předseda institutu, když zprávu představoval.
Brown upozornil, že několik měst jako třeba New York v uplynulých letech omezovalo hromadnou dopravu a zvyšovalo jízdné. Jiná města, například Phoenix, Seattle, Houston a Nashville, však zaváděla nové autobusové a železniční linky, některa hromadnou dopravu dokonce zlevňovala.
Mnohá americká města také začala zavádět "rychlé" pruhy vyhrazené pro autobusy.
Brown za nynějším vývojem vidí také vliv internetu. "Když jsem byl kluk, tak jsem se zařadil do společnosti tím, že jsem nasedl s kamarády do auta a vyrazil na trip. Dnes se však teenageři socializují přes internet,“ poznamenal sociolog. "Jsou proto ochotni jet vlakem či autobusem."Prezident Barack Obama loni prosadil program nazývaný v Americe "peníze za rachotiny", v Česku "šrotovné". Každý, kdo dal sešrotovat svůj starý vůz a koupil si nový a úspornější, dostal 4 500 dolarů. Tento program se však na rozdílu sešrotovaných a nově nakoupených aut neprojevil, pouze na jejich absolutním množství.
Vyšší tempo ve šrotování aut než v jejich nákupu předvídá Lester Brown i pro příští roky.
Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto představila světu svůj nejnovější crossover, Škoda Epiq. Nejdostupnější elektrické auto značky se dosud ukazovalo pouze jako designová studie, nyní se ale Epiq představil v Mnichově po boku dalších koncernových kompaktních crossoverů koncernu Volkswagen. Přestože detaily ohledně výbavy a cen zůstávají tajemstvím, víme, že cena by měla začínat na částce kolem 600 000 Kč. Sériová výroba započne už příští rok.
Minulý týden nám dělalo společnost velice příjemné SUV, které skvěle vypadá, výborně jezdí, má rozumný nájezd kilometrů a nestojí majlant. Potěší především řidiče, kteří si potrpí na špičkovou ergonomii, nízkou spotřebu a velmi dobré jízdní vlastnosti. Má to vůbec nějaký háček?
Kodiaq druhé generace už nějaký čas brázdí české silnice a tak se na trhu s ojetými vozy začaly objevovat první vlaštovky. Jednu takovou jsme si v nejnižší výbavě Selection vybrali do naší dnešní recenze. Jedná se o roční auto z Mototechny s nájezdem necelých 27 tisíc kilometrů za 940 tisíc, což je proti ceně nového vozu aktuálně úspora přes 250 tisíc korun. Má to nějaký háček?
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.