Američané mění zvyky. Vzdávají se aut a používají hromadnou dopravu, píše v úterý deník Wall Street Journal, který cituje ze zprávy nevládního Institutu pro globální politiku.
V roce 2009 bylo ve Spojených státech sešrotováno více automobilů, než kolik jich Američané koupili. Zatímco ve šrotu skončilo 14 milionů aut, nových se prodalo 10 milionů.
Automobilová flotila v zemi se tak scvrkla o dvě procenta na 246 milionů, uvádí zpráva institutu.
Spojené státy spotřebují nejvíc benzinu a nafty na světě a z velkých zemí mají největší koncentraci aut na obyvatele. To se však může změnit
"Vstupujeme do nové éry, vymaňujeme se z období dopravního systému, který spoléhá na individuální automobilovou dopravu," řekl Lester Brown, předseda institutu, když zprávu představoval.
Brown upozornil, že několik měst jako třeba New York v uplynulých letech omezovalo hromadnou dopravu a zvyšovalo jízdné. Jiná města, například Phoenix, Seattle, Houston a Nashville, však zaváděla nové autobusové a železniční linky, některa hromadnou dopravu dokonce zlevňovala.
Mnohá americká města také začala zavádět "rychlé" pruhy vyhrazené pro autobusy.
Brown za nynějším vývojem vidí také vliv internetu. "Když jsem byl kluk, tak jsem se zařadil do společnosti tím, že jsem nasedl s kamarády do auta a vyrazil na trip. Dnes se však teenageři socializují přes internet,“ poznamenal sociolog. "Jsou proto ochotni jet vlakem či autobusem."Prezident Barack Obama loni prosadil program nazývaný v Americe "peníze za rachotiny", v Česku "šrotovné". Každý, kdo dal sešrotovat svůj starý vůz a koupil si nový a úspornější, dostal 4 500 dolarů. Tento program se však na rozdílu sešrotovaných a nově nakoupených aut neprojevil, pouze na jejich absolutním množství.
Vyšší tempo ve šrotování aut než v jejich nákupu předvídá Lester Brown i pro příští roky.
Ford Mustang je už desítky let ikonou, kterou pozná asi každý. Tentokrát se podíváme na ojetý kus z roku 2022, který nabízí to nejlepší z klasického amerického receptu - karoserii typu kupé, atmosférický pětilitrový osmiválec, manuální převodovku a v tomto případě i sportovní sedadla Recaro. Je to lepší volba než posledně testovaný kabriolet s automatem?
Máte-li rádi řízení a sportovní vozy, jistě dříve či později narazíte na otázku, jak skloubit tuto vášeň s tím, že čas od času potřebujete také prostornější auto. Toto BMW by mohlo být řešením, jedná se o velice schopný a rychlý stroj, který díky karoserii typu liftback hravě odveze i větší předměty či dvě děti. Jako vždy to však není tak jednoduché a je nutné dělat mírné kompromisy, jaké?