Američané mění zvyky. Vzdávají se aut a používají hromadnou dopravu, píše v úterý deník Wall Street Journal, který cituje ze zprávy nevládního Institutu pro globální politiku.
V roce 2009 bylo ve Spojených státech sešrotováno více automobilů, než kolik jich Američané koupili. Zatímco ve šrotu skončilo 14 milionů aut, nových se prodalo 10 milionů.
Automobilová flotila v zemi se tak scvrkla o dvě procenta na 246 milionů, uvádí zpráva institutu.
Spojené státy spotřebují nejvíc benzinu a nafty na světě a z velkých zemí mají největší koncentraci aut na obyvatele. To se však může změnit
"Vstupujeme do nové éry, vymaňujeme se z období dopravního systému, který spoléhá na individuální automobilovou dopravu," řekl Lester Brown, předseda institutu, když zprávu představoval.
Brown upozornil, že několik měst jako třeba New York v uplynulých letech omezovalo hromadnou dopravu a zvyšovalo jízdné. Jiná města, například Phoenix, Seattle, Houston a Nashville, však zaváděla nové autobusové a železniční linky, některa hromadnou dopravu dokonce zlevňovala.
Mnohá americká města také začala zavádět "rychlé" pruhy vyhrazené pro autobusy.
Brown za nynějším vývojem vidí také vliv internetu. "Když jsem byl kluk, tak jsem se zařadil do společnosti tím, že jsem nasedl s kamarády do auta a vyrazil na trip. Dnes se však teenageři socializují přes internet,“ poznamenal sociolog. "Jsou proto ochotni jet vlakem či autobusem."Prezident Barack Obama loni prosadil program nazývaný v Americe "peníze za rachotiny", v Česku "šrotovné". Každý, kdo dal sešrotovat svůj starý vůz a koupil si nový a úspornější, dostal 4 500 dolarů. Tento program se však na rozdílu sešrotovaných a nově nakoupených aut neprojevil, pouze na jejich absolutním množství.
Vyšší tempo ve šrotování aut než v jejich nákupu předvídá Lester Brown i pro příští roky.
Modely úspěšné automobilky Cupra prošly v nedávné době faceliftem, který se týká i pohledného kombíku Leon Sportstourer. Na první pohled by se mohlo zdát, že se jedná jen o lehké omlazení designu, jak to u faceliftů bývá zvykem, jenže to je omyl. Změněna byla jedna velice podstatná věc, která tento sportovní kombík posunula do vyšší ligy.
Extrémní výkon přes 1.000 kW byl na běžný provoz až příliš – alespoň podle Xiaomi, které svůj hypersedan SU7 Ultra softwarově omezilo. Po silné kritice uživatelů ale automobilka otočila a výkon hodlá znovu uvolnit. Informoval web Carnewschina.
Do naší recenze tento týden zavítala modernizovaná Toyota ProAce Verso v prodloužené verzi L2, která vychytala drobné nedostatky starší verze. Jedná se o víceúčelového parťáka, který je překvapivě komfortní. Početnější rodiny, které si nemohou dovolit Multivan či Mercedes-Benz třídy V, budou dost možná překvapeni, že se jedná o konkurenceschopného rivala.
S příchodem elekromobility jsme byli svědky vzniku hned několika opravdu rychlých aut na baterky, která na semaforu sice potrápila kde jaký supersport, ale při řízení chyběly emoce a ani v zatáčkách to mnohdy nebyla moc zábava. Rychlost zkrátka neznamená automaticky zábavu a proto vznikl Ioniq 5 N, který se rozhodl zbořit mýty o tom, že elektromobil nemůže být zábavný. Jak se to podařilo?
V závěrečné kapitole naší dlouhodobé recenze se zaměříme především na konkurenty a také na cenu, která je hlavním, ale rozhodně ne jediným trumfem, který DS 7 drží v ruce. Zaslouží si tato akční DS 7 vaší pozornost a nebo je lepší volbou vyhlášené německé trio – Mercedes-Benz, BMW a Audi?
Čínská automobilka Denza, společný podnik značky BYD a Mercedesu, oznámila evropské uvedení svého vrcholného modelu Z9 GT, který vstoupí na trh jako elektrické vozidlo (EV) v říjnu 2025, následované plug-in hybridní verzí (PHEV) v lednu 2026.