Američané mění zvyky. Vzdávají se aut a používají hromadnou dopravu, píše v úterý deník Wall Street Journal, který cituje ze zprávy nevládního Institutu pro globální politiku.
V roce 2009 bylo ve Spojených státech sešrotováno více automobilů, než kolik jich Američané koupili. Zatímco ve šrotu skončilo 14 milionů aut, nových se prodalo 10 milionů.
Automobilová flotila v zemi se tak scvrkla o dvě procenta na 246 milionů, uvádí zpráva institutu.
Spojené státy spotřebují nejvíc benzinu a nafty na světě a z velkých zemí mají největší koncentraci aut na obyvatele. To se však může změnit
"Vstupujeme do nové éry, vymaňujeme se z období dopravního systému, který spoléhá na individuální automobilovou dopravu," řekl Lester Brown, předseda institutu, když zprávu představoval.
Brown upozornil, že několik měst jako třeba New York v uplynulých letech omezovalo hromadnou dopravu a zvyšovalo jízdné. Jiná města, například Phoenix, Seattle, Houston a Nashville, však zaváděla nové autobusové a železniční linky, některa hromadnou dopravu dokonce zlevňovala.
Mnohá americká města také začala zavádět "rychlé" pruhy vyhrazené pro autobusy.
Brown za nynějším vývojem vidí také vliv internetu. "Když jsem byl kluk, tak jsem se zařadil do společnosti tím, že jsem nasedl s kamarády do auta a vyrazil na trip. Dnes se však teenageři socializují přes internet,“ poznamenal sociolog. "Jsou proto ochotni jet vlakem či autobusem."Prezident Barack Obama loni prosadil program nazývaný v Americe "peníze za rachotiny", v Česku "šrotovné". Každý, kdo dal sešrotovat svůj starý vůz a koupil si nový a úspornější, dostal 4 500 dolarů. Tento program se však na rozdílu sešrotovaných a nově nakoupených aut neprojevil, pouze na jejich absolutním množství.
Vyšší tempo ve šrotování aut než v jejich nákupu předvídá Lester Brown i pro příští roky.
Tento týden se podíváme na zoubek zánovní Toyotě ProAce. Jedná se o 7 místnou dodávku v nejvyšší výbavě, která je levnější alternativou k Multivanu či Mercedesu třídy V. Mimo bohatou výbavu nabízí také solidní dynamiku i spotřebu a pořádnou porci praktičnosti. Má smysl sáhnout po starší verzi s nízkým nájezdem nebo se vyplatí připlatit si za zcela nové auto?
Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.
Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.