Američané mění zvyky. Vzdávají se aut a používají hromadnou dopravu, píše v úterý deník Wall Street Journal, který cituje ze zprávy nevládního Institutu pro globální politiku.
V roce 2009 bylo ve Spojených státech sešrotováno více automobilů, než kolik jich Američané koupili. Zatímco ve šrotu skončilo 14 milionů aut, nových se prodalo 10 milionů.
Automobilová flotila v zemi se tak scvrkla o dvě procenta na 246 milionů, uvádí zpráva institutu.
Spojené státy spotřebují nejvíc benzinu a nafty na světě a z velkých zemí mají největší koncentraci aut na obyvatele. To se však může změnit
"Vstupujeme do nové éry, vymaňujeme se z období dopravního systému, který spoléhá na individuální automobilovou dopravu," řekl Lester Brown, předseda institutu, když zprávu představoval.
Brown upozornil, že několik měst jako třeba New York v uplynulých letech omezovalo hromadnou dopravu a zvyšovalo jízdné. Jiná města, například Phoenix, Seattle, Houston a Nashville, však zaváděla nové autobusové a železniční linky, některa hromadnou dopravu dokonce zlevňovala.
Mnohá americká města také začala zavádět "rychlé" pruhy vyhrazené pro autobusy.
Brown za nynějším vývojem vidí také vliv internetu. "Když jsem byl kluk, tak jsem se zařadil do společnosti tím, že jsem nasedl s kamarády do auta a vyrazil na trip. Dnes se však teenageři socializují přes internet,“ poznamenal sociolog. "Jsou proto ochotni jet vlakem či autobusem."Prezident Barack Obama loni prosadil program nazývaný v Americe "peníze za rachotiny", v Česku "šrotovné". Každý, kdo dal sešrotovat svůj starý vůz a koupil si nový a úspornější, dostal 4 500 dolarů. Tento program se však na rozdílu sešrotovaných a nově nakoupených aut neprojevil, pouze na jejich absolutním množství.
Vyšší tempo ve šrotování aut než v jejich nákupu předvídá Lester Brown i pro příští roky.
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.