Automobilový průmysl v roce 2009 trpěl krizí. Jednou z nejvíce postižených automobilek se stal Chrysler.
Do roku 2009 vstupovala zadlužená americká automobilka neradostně. Těsně před Vánoci loňského roku, 18. prosince 2008, oznámila, že na měsíc zastaví výrobu automobilů ve všech svých továrnách.
Na začátku roku 2009 pak vláda Spojených států amerických oznámila, že poskytne automobilce Chrysler pomoc ve výši čtyř miliard dolarů, automobilka přitom žádala o miliard sedm. Díky vládním penězům Chrysler nemusel prodávat ani jednotlivé značky, ani samotné závody. Posílený Chrysler na začátku roku nevylučoval možnost, že by mohl prodat některá výrobní zařízení a mohl by prodat i licence na některé své modely. Objevily se i spekulace, že firma o prodeji jednotlivých aktiv jednala i se společností Renault-Nissan a s dodavatelem automobilových dílů a součástek, společností Magna International.
Na pomoc zadluženému Chrysleru přispěchala italská automobilka Fiat, která později toužila pomoci i německému Opelu. Fiat nabídl Chrysleru spolupráci. Americké automobilky, které zachránila před krachem jen mimořádná pomoc od americké vlády, totiž musely prokázat, že jsou schopny v krátké době začít vyrábět vozy podstatně přátelštější k životnímu prostředí než dosud. A k tomu měla Chrysleru dopomoci právě italská automobilka. Fiat pak 20. ledna 2009 nabídl, že převezme pětatřicetiprocentní podíl v Chrysleru a opci na navýšení podílu až na 55 procent za to, že mu umožní používat svou vyspělou technologii. Jednání s Fiatem se vlekla.
Vedení společnosti se na konci února začalo zaobírat myšlenkou fúze s General Motors. Vedení tehdy soudilo, že fúze obou automobilek je "nejlepší možností" pro přežití obou společnosti. O fúzi obou společností se uvažovalo již listopadu 2008, ovšem tehdy ji největší americká automobilka General Motors odmítla s tím, že se soustředí na své vlastní přežití, a ne na pomoc Chrysleru, který je na třetím místě v žebříčku největších automobilových výrobců Spojených států.
Sloučení společností nevyšlo a automobilka Chrysler se znovu ocitla na pokraji bankrotu. Jediná možnost záchrany byla v alianci s Fiatem. Chrysler dostal od vlády Spojených států podmínku, že do 1. května musí oznámit, zda s nějakou společností uzavřel partnerství. V tom případě měla totiž automobilka slíbených dalších šest miliard dolarů vládní pomoci. Chrysleru pak americká vláda poskytla 500 milionů dolarů na to, aby mohla dokončit jednání s Fiatem.
Ta byla definitivně završena 30. dubna, kdy Fiat s Chryslerem podepsaly dohodu o spolupráci. Chrysler následně prošel řízeným bankrotem, kterým musel projít, protože část věřitelů odmítla společnosti odpustit či snížit její dluhy.
Díky dohodě s Fiatem také Chrysler dostal další vládní pomoc ve výši 4,5 miliardy dolarů. Na začátku června pak americký bankrotový soudce schválil prodej Chrysleru Fiatu. Podle plánu Fiatu připadl 20procentní podíl v nově vzniklé společnosti. Největší podíl ve výši 68 procent získat fond zdravotní péče odborové centrály United Auto Workers (UAW) a zbylých 12 procent kontrolují americká a kanadská vláda. Plán měl celou řadu odpůrců, kteří prodej hnali až k americkému nejvyššímu soudu, který ovšem 10. června prodej schválil. Prodej schválila 24. července i Evropská komise.
Fiat vytvořil koupí Chrysleru šestou největší automobilku světa.
Chrysler očekává, že svou smůlu prolomí v příštím roce a ke konci roku 2011 se vrátí do černých čísel. Automobilka Chrysler neoznámila, jak velké jsou její dluhy. Od doby, kdy vystoupila z bankrotu, tedy od 10. června letošního roku, společnost také nepublikovala své hospodářské výsledky. Spojené státy a Kanada firmě jen v letošním roce půjčily více než 14 miliard dolarů.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.