Automobilový průmysl v roce 2009 trpěl krizí. Jednou z nejvíce postižených automobilek se stal Chrysler.
Do roku 2009 vstupovala zadlužená americká automobilka neradostně. Těsně před Vánoci loňského roku, 18. prosince 2008, oznámila, že na měsíc zastaví výrobu automobilů ve všech svých továrnách.
Na začátku roku 2009 pak vláda Spojených států amerických oznámila, že poskytne automobilce Chrysler pomoc ve výši čtyř miliard dolarů, automobilka přitom žádala o miliard sedm. Díky vládním penězům Chrysler nemusel prodávat ani jednotlivé značky, ani samotné závody. Posílený Chrysler na začátku roku nevylučoval možnost, že by mohl prodat některá výrobní zařízení a mohl by prodat i licence na některé své modely. Objevily se i spekulace, že firma o prodeji jednotlivých aktiv jednala i se společností Renault-Nissan a s dodavatelem automobilových dílů a součástek, společností Magna International.
Na pomoc zadluženému Chrysleru přispěchala italská automobilka Fiat, která později toužila pomoci i německému Opelu. Fiat nabídl Chrysleru spolupráci. Americké automobilky, které zachránila před krachem jen mimořádná pomoc od americké vlády, totiž musely prokázat, že jsou schopny v krátké době začít vyrábět vozy podstatně přátelštější k životnímu prostředí než dosud. A k tomu měla Chrysleru dopomoci právě italská automobilka. Fiat pak 20. ledna 2009 nabídl, že převezme pětatřicetiprocentní podíl v Chrysleru a opci na navýšení podílu až na 55 procent za to, že mu umožní používat svou vyspělou technologii. Jednání s Fiatem se vlekla.
Vedení společnosti se na konci února začalo zaobírat myšlenkou fúze s General Motors. Vedení tehdy soudilo, že fúze obou automobilek je "nejlepší možností" pro přežití obou společnosti. O fúzi obou společností se uvažovalo již listopadu 2008, ovšem tehdy ji největší americká automobilka General Motors odmítla s tím, že se soustředí na své vlastní přežití, a ne na pomoc Chrysleru, který je na třetím místě v žebříčku největších automobilových výrobců Spojených států.
Sloučení společností nevyšlo a automobilka Chrysler se znovu ocitla na pokraji bankrotu. Jediná možnost záchrany byla v alianci s Fiatem. Chrysler dostal od vlády Spojených států podmínku, že do 1. května musí oznámit, zda s nějakou společností uzavřel partnerství. V tom případě měla totiž automobilka slíbených dalších šest miliard dolarů vládní pomoci. Chrysleru pak americká vláda poskytla 500 milionů dolarů na to, aby mohla dokončit jednání s Fiatem.
Ta byla definitivně završena 30. dubna, kdy Fiat s Chryslerem podepsaly dohodu o spolupráci. Chrysler následně prošel řízeným bankrotem, kterým musel projít, protože část věřitelů odmítla společnosti odpustit či snížit její dluhy.
Díky dohodě s Fiatem také Chrysler dostal další vládní pomoc ve výši 4,5 miliardy dolarů. Na začátku června pak americký bankrotový soudce schválil prodej Chrysleru Fiatu. Podle plánu Fiatu připadl 20procentní podíl v nově vzniklé společnosti. Největší podíl ve výši 68 procent získat fond zdravotní péče odborové centrály United Auto Workers (UAW) a zbylých 12 procent kontrolují americká a kanadská vláda. Plán měl celou řadu odpůrců, kteří prodej hnali až k americkému nejvyššímu soudu, který ovšem 10. června prodej schválil. Prodej schválila 24. července i Evropská komise.
Fiat vytvořil koupí Chrysleru šestou největší automobilku světa.
Chrysler očekává, že svou smůlu prolomí v příštím roce a ke konci roku 2011 se vrátí do černých čísel. Automobilka Chrysler neoznámila, jak velké jsou její dluhy. Od doby, kdy vystoupila z bankrotu, tedy od 10. června letošního roku, společnost také nepublikovala své hospodářské výsledky. Spojené státy a Kanada firmě jen v letošním roce půjčily více než 14 miliard dolarů.
Sháníte-li ojeté SUV se silným motorem, tak máte v nabídce sekundárního trhu s auty rozhodně z čeho vybírat. Mnoho lidí má rozpočet na rodinné SUV přibližně milion korun, což na nového Kodiaqa nestačí, na prémiové značky už vůbec ne. Dnešní recenze se podívá na zoubek 6 let staré Audi Q7, kterou za milion pořídíte. To je mimochodem podobná částka, za jakou koupíte modernizovaný Kodiaq RS první generace – co je lepší volba?
Čtyřková Octavia se po pěti letech dočkala faceliftu v rámci kterého přišlo několik inovací. Důležité ovšem je, že byl zachován charakter vozu, který si stále drží velice dobrou kombinaci praktičnosti a zábavy za volantem. Jedná se o nejsilnější Octavii, která kdy vznikla. Měli byste si ji koupit nebo se vyplatí porozhlédnout u sourozenecké Cupry, která nabízí ještě podstatně silnější exempláře?
Když jsem před pár měsíci vybíral auto, které vezmu na dovolenou do italských Alp, tak jsem zvažoval více kandidátů, ale nakonec padla volba na tento Superb. Po cca 1500 km v jednom týdnu se ukázalo, že šlo o vynikající volbu. Proč zrovna jsem si vybral tento model a kolik zvládne tento úsporný fešák ujet kilometrů na jedno natankování?
Cestování vlastním autem po Evropě má své kouzlo, ať už je to svoboda, flexibilita nebo možnost vzít s sebou bez obav i větší zavazadla. Ale co když se za hranicemi něco pokazí? Správné pojištění vám zajistí klidnou dovolenou i v nečekaných situacích. Pojďme si projít, na co byste se měli připravit, než se vydáte na silnici za hranice.
Mercedes-Benz oznámil prudký propad zisku za druhé čtvrtletí letošního roku. Automobilka přiznává, že hlavními důvody jsou dodatečná cla v USA a oslabující prodej v Číně. Kvůli tomu německý výrobce luxusních aut přehodnocuje svůj výhled tržeb na celý rok a očekává jejich výrazný pokles. Informují o tom agentury AFP a Reuters.
S bezpečností dětí na cestách není radno experimentovat. Autosedačka je jedním z nejdůležitějších vybavení pro rodiče a výběr té pravé ovlivní ochranu vašich nejmenších během jízdy. Mezi mnoha značkami, které jsou na trhu autosedaček k mání, vynikají tři z nich – RÖMER, CYBEX a RECARO. Proč jsou mezi rodiči i odborníky v oblasti bezpečnosti tak oblíbené? Čtěte dál!
Elektrifikace postupuje a do měst se kromě velkých SUV začínají tlačit i elektromobily výrazně kompaktnějších rozměrů. Hyundai Inster je jedním z nich – čistě elektrický prcek, který vsází na originální design, užitečnou výbavu a kompaktní rozměry usnadňující městské jízdy. Dokáže však obstát i mimo městské prostředí? A jaká je jeho reálná konkurenceschopnost při ceně, která v našem případě přesáhla hranici 800 tisíc korun?
Tento týden se podíváme na zoubek zánovní Toyotě ProAce. Jedná se o 7 místnou dodávku v nejvyšší výbavě, která je levnější alternativou k Multivanu či Mercedesu třídy V. Mimo bohatou výbavu nabízí také solidní dynamiku i spotřebu a pořádnou porci praktičnosti. Má smysl sáhnout po starší verzi s nízkým nájezdem nebo se vyplatí připlatit si za zcela nové auto?
Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.