Jedna z nejvíce krizí postižených automobilek roku 2009 je Chrysler

PT Cruiser
PT Cruiser, foto: Chrysler
AutoRoad.cz , mediafax 26. prosince 2009 00:11
Sdílej:

Automobilový průmysl v roce 2009 trpěl krizí. Jednou z nejvíce postižených automobilek se stal Chrysler.

Do roku 2009 vstupovala zadlužená americká automobilka neradostně. Těsně před Vánoci loňského roku, 18. prosince 2008, oznámila, že na měsíc zastaví výrobu automobilů ve všech svých továrnách.

Na začátku roku 2009 pak vláda Spojených států amerických oznámila, že poskytne automobilce Chrysler pomoc ve výši čtyř miliard dolarů, automobilka přitom žádala o miliard sedm. Díky vládním penězům Chrysler nemusel prodávat ani jednotlivé značky, ani samotné závody. Posílený Chrysler na začátku roku nevylučoval možnost, že by mohl prodat některá výrobní zařízení a mohl by prodat i licence na některé své modely. Objevily se i spekulace, že firma o prodeji jednotlivých aktiv jednala i se společností Renault-Nissan a s dodavatelem automobilových dílů a součástek, společností Magna International.

Na pomoc zadluženému Chrysleru přispěchala italská automobilka Fiat, která později toužila pomoci i německému Opelu. Fiat nabídl Chrysleru spolupráci. Americké automobilky, které zachránila před krachem jen mimořádná pomoc od americké vlády, totiž musely prokázat, že jsou schopny v krátké době začít vyrábět vozy podstatně přátelštější k životnímu prostředí než dosud. A k tomu měla Chrysleru dopomoci právě italská automobilka. Fiat pak 20. ledna 2009 nabídl, že převezme pětatřicetiprocentní podíl v Chrysleru a opci na navýšení podílu až na 55 procent za to, že mu umožní používat svou vyspělou technologii. Jednání s Fiatem se vlekla.

Vedení společnosti se na konci února začalo zaobírat myšlenkou fúze s General Motors. Vedení tehdy soudilo, že fúze obou automobilek je "nejlepší možností" pro přežití obou společnosti. O fúzi obou společností se uvažovalo již listopadu 2008, ovšem tehdy ji největší americká automobilka General Motors odmítla s tím, že se soustředí na své vlastní přežití, a ne na pomoc Chrysleru, který je na třetím místě v žebříčku největších automobilových výrobců Spojených států.

Sloučení společností nevyšlo a automobilka Chrysler se znovu ocitla na pokraji bankrotu. Jediná možnost záchrany byla v alianci s Fiatem. Chrysler dostal od vlády Spojených států podmínku, že do 1. května musí oznámit, zda s nějakou společností uzavřel partnerství. V tom případě měla totiž automobilka slíbených dalších šest miliard dolarů vládní pomoci. Chrysleru pak americká vláda poskytla 500 milionů dolarů na to, aby mohla dokončit jednání s Fiatem.

Ta byla definitivně završena 30. dubna, kdy Fiat s Chryslerem podepsaly dohodu o spolupráci. Chrysler následně prošel řízeným bankrotem, kterým musel projít, protože část věřitelů odmítla společnosti odpustit či snížit její dluhy.

Díky dohodě s Fiatem také Chrysler dostal další vládní pomoc ve výši 4,5 miliardy dolarů. Na začátku června pak americký bankrotový soudce schválil prodej Chrysleru Fiatu. Podle plánu Fiatu připadl 20procentní podíl v nově vzniklé společnosti. Největší podíl ve výši 68 procent získat fond zdravotní péče odborové centrály United Auto Workers (UAW) a zbylých 12 procent kontrolují americká a kanadská vláda. Plán měl celou řadu odpůrců, kteří prodej hnali až k americkému nejvyššímu soudu, který ovšem 10. června prodej schválil. Prodej schválila 24. července i Evropská komise.

Fiat vytvořil koupí Chrysleru šestou největší automobilku světa.

Chrysler očekává, že svou smůlu prolomí v příštím roce a ke konci roku 2011 se vrátí do černých čísel. Automobilka Chrysler neoznámila, jak velké jsou její dluhy. Od doby, kdy vystoupila z bankrotu, tedy od 10. června letošního roku, společnost také nepublikovala své hospodářské výsledky. Spojené státy a Kanada firmě jen v letošním roce půjčily více než 14 miliard dolarů.

Témata:
Stalo se
Testy aut
Hyundai Inster

Hyundai Inster - nejlepší elektromobil do města?

Elektrifikace postupuje a do měst se kromě velkých SUV začínají tlačit i elektromobily výrazně kompaktnějších rozměrů. Hyundai Inster je jedním z nich – čistě elektrický prcek, který vsází na originální design, užitečnou výbavu a kompaktní rozměry usnadňující městské jízdy. Dokáže však obstát i mimo městské prostředí? A jaká je jeho reálná konkurenceschopnost při ceně, která v našem případě přesáhla hranici 800 tisíc korun?

Testy aut
Toyota ProAce Verso

Test ojetiny: Toyota ProAce Verso VIP – univerzální praktik s bohatou výbavou

Tento týden se podíváme na zoubek zánovní Toyotě ProAce. Jedná se o 7 místnou dodávku v nejvyšší výbavě, která je levnější alternativou k Multivanu či Mercedesu třídy V. Mimo bohatou výbavu nabízí také solidní dynamiku i spotřebu a pořádnou porci praktičnosti. Má smysl sáhnout po starší verzi s nízkým nájezdem nebo se vyplatí připlatit si za zcela nové auto?

Novinky ze světa EV
Koncept vozu Tesla Model 3+

Tesla vytře evropským automobilkám zrak. Představí Model 3+ s dojezdem až 800 km

Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.