Koncern General Motors byl odměněn dotací na vývoj termoelektrických článků. Ty by měly v budoucnu přeměňovat jinak nevyužitou energii z výfuku.
Všichni to známe, motor se při své práci docela silně zahřívá a my jej musíme proto chladit. Velká část tepelné energie, která se vygeneruje výbuchem palivové směsi, odejde i výfukem. Právě z něj by mělo být v blízké době možné část energie získat zpět.
Budou za to moct takzvané termoelektrické články, tedy zařízení přeměňující teplo v elektřinu. Ačkoliv se často uvažuje o technologii přímé přeměny tepla na elektřinu, technologie, na kterou se zaměřilo GM jde trochu jinou cestou.
Technologie má základ v kovech, které se změnou teploty mění svoji délku a tvar. Právě pravidelné ohřívání a ochlazování mohou být využity při pohybu, který indukuje proud a část ztracené energie je zpět. Je to jednoduché, spolehlivé a relativně levné.
Injekce do vývoje 2,7 milionu dolarů není pro ještě nedávno krachující automobilku příliš, ale mohlo by to pomoci dotáhnout tuto technologii ke zdárnému výsledku. Pro hybridy by šlo o příjemné přilepšení energie do baterií.
Ford Mustang je už desítky let ikonou, kterou pozná asi každý. Tentokrát se podíváme na ojetý kus z roku 2022, který nabízí to nejlepší z klasického amerického receptu - karoserii typu kupé, atmosférický pětilitrový osmiválec, manuální převodovku a v tomto případě i sportovní sedadla Recaro. Je to lepší volba než posledně testovaný kabriolet s automatem?
Máte-li rádi řízení a sportovní vozy, jistě dříve či později narazíte na otázku, jak skloubit tuto vášeň s tím, že čas od času potřebujete také prostornější auto. Toto BMW by mohlo být řešením, jedná se o velice schopný a rychlý stroj, který díky karoserii typu liftback hravě odveze i větší předměty či dvě děti. Jako vždy to však není tak jednoduché a je nutné dělat mírné kompromisy, jaké?