Koncern General Motors byl odměněn dotací na vývoj termoelektrických článků. Ty by měly v budoucnu přeměňovat jinak nevyužitou energii z výfuku.
Všichni to známe, motor se při své práci docela silně zahřívá a my jej musíme proto chladit. Velká část tepelné energie, která se vygeneruje výbuchem palivové směsi, odejde i výfukem. Právě z něj by mělo být v blízké době možné část energie získat zpět.
Budou za to moct takzvané termoelektrické články, tedy zařízení přeměňující teplo v elektřinu. Ačkoliv se často uvažuje o technologii přímé přeměny tepla na elektřinu, technologie, na kterou se zaměřilo GM jde trochu jinou cestou.
Technologie má základ v kovech, které se změnou teploty mění svoji délku a tvar. Právě pravidelné ohřívání a ochlazování mohou být využity při pohybu, který indukuje proud a část ztracené energie je zpět. Je to jednoduché, spolehlivé a relativně levné.
Injekce do vývoje 2,7 milionu dolarů není pro ještě nedávno krachující automobilku příliš, ale mohlo by to pomoci dotáhnout tuto technologii ke zdárnému výsledku. Pro hybridy by šlo o příjemné přilepšení energie do baterií.
Tento oblíbený městský crossover prošel v loňském roce spolu se Scalou drobnou omlazovací kúrou. Dnes se zaměříme na Kamiq a to hned v nejvyšší výbavě Monte Carlo. Proti svým konkurentům boduje vnitřní prostorností, snadným ovládáním a také nízkou spotřebou. Vše má ovšem svou cenu, která v tomto případě není zrovna nízká. Otázka tedy zní, zda-li není lepší volbou Scala, která je ve stejné výbavě a motorizaci levnější.
Zvýšené kombíky jsou fantastickým příkladem toho, jak jsou vlastně všechna SUV zbytečná a právě proto je mám tak rád. Dnes testované Volvo nabídne kvalitnější materiály uvnitř, než minule testovaný Mercedes GLE, světlá výška je vyšší než u Kodiaqu a výbavou dokáže konkurovat luxusním německým limuzínám. To vše za podobnou cenu ekvivalentně ojetého trojkového Superbu Scout, který je o úroveň níž. Má to vůbec nějaký háček?