GM dostal dotaci na vývoj termoelektrických článků vyrábějících energii z výfuku

Marek Litzman, 3. listopadu 2009, 12:00 Google+

Koncern General Motors byl odměněn dotací na vývoj termoelektrických článků. Ty by měly v budoucnu přeměňovat jinak nevyužitou energii z výfuku.

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
371

| foto: General Motors

Sdílejte článek

Všichni to známe, motor se při své práci docela silně zahřívá a my jej musíme proto chladit. Velká část tepelné energie, která se vygeneruje výbuchem palivové směsi, odejde i výfukem. Právě z něj by mělo být v blízké době možné část energie získat zpět.

Budou za to moct takzvané termoelektrické články, tedy zařízení přeměňující teplo v elektřinu. Ačkoliv se často uvažuje o technologii přímé přeměny tepla na elektřinu, technologie, na kterou se zaměřilo GM jde trochu jinou cestou.

Technologie má základ v kovech, které se změnou teploty mění svoji délku a tvar. Právě pravidelné ohřívání a ochlazování mohou být využity při pohybu, který indukuje proud a část ztracené energie je zpět. Je to jednoduché, spolehlivé a relativně levné.

Injekce do vývoje 2,7 milionu dolarů není pro ještě nedávno krachující automobilku příliš, ale mohlo by to pomoci dotáhnout tuto technologii ke zdárnému výsledku. Pro hybridy by šlo o příjemné přilepšení energie do baterií.

Vytisknout

Diskuze: GM dostal dotaci na vývoj termoelektrických článků vyrábějících energii z výfuku

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Volkswagen Golf People

TEST Volkswagen Golf People – čtyřválec, hezká výbava a cenovka 687 tisíc

Citroen C5X

DLOUHODOBÝ TEST: Citroen C5 X Plug-in Hybrid aneb francouzský křižník očima Terezky

Nový motor Honda V3

Společnost Honda na veletrhu EICMA 2024 představuje nový průlomový koncept spalovacího motoru

Ilustrační foto

Co ovlivňuje cenu vašeho havarijní pojištění?

Lexus UX300h

TEST Lexus UX300h F Sport – stále oblíbenější prémiový crossover po modernizaci

Toyota Corolla TS 1,8 Hybrid Style

TEST Toyota Corolla TS 1,8 Hybrid Style – univerzální kombík pro klidné řidiče

Škoda Enyaq Sportline 85

TEST Škoda Enyaq Sportline 85 – vylepšená vlajková loď z elektrické rodiny Škoda

Škoda Octavia Combi

TEST Škoda Octavia Combi 1,5 TSI m-HEV – faceliftovaná verze se spotřebou pod 5 litrů

Ilustrační foto

V čem se liší povinné ručení pro mladé?

Citroen C5X plug-in hybrid

DLOUHODOBÝ TEST: Citroen C5 X Plug-in Hybrid – cesta na dovolenou + spaní v autě

Cyklokaravan

Elektrokolo s mini karavanem, hodně stylové cestování

Škoda Kodiaq II

TEST Škoda Kodiaq 2,0 TDI 142 kW 4x4 – český sen podruhé, je ale lepší než Superb?

EcoWheel Diabel

TEST EcoWheel Diabel – elektrická motorka s drsnou tváří

Kontrola okresů

10 nejzvláštnějších dopravních předpisů, které byste měli před svými cestami do zahraničí znát

Ilustrační foto

Co je CarPlay a jak ho nejlépe využít? Plus další vychytávky do auta

reklama

Doporučujeme

Fabia S2000

Projekt Fabia S2000 sa stal míľnikom v histórii Škoda motorsportu

Čtěte dále

Nejčtenější články

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud