Pokles u lehkých užitkových vozidel je 65,6 procenta, u nákladních automobilů číní 56,4 procenta, u autobusů 44,9 procenta a u motocyklů 25,6 procenta. U osobních automobilů se nárůst v září zpomalil na osm procent, oznámil v úterý Svaz dovozců automobilů (SDA).
Za prvních devět měsíců letošního roku bylo v České republice registrováno celkem 117 748 nových osobních automobilů, což je o 8 748 kusů více než za stejné období loni. Prvenství vede Škoda s 32 527 kusy automobilů (27,62 procenta). Druhou nejoblíbenější značkou je Ford s 12 028 kusy registrovaných vozů (10,22 procenta), na třetím místě je Volkswagen s 8 563 kusy (7,27 procenta). Následují značky Renault, Hyundai, Kia a další.
Kategorii lehkých užitkových vozidel letos postihl největší pokles ze všech kategorií. Zatím bylo registrováno 15 829 kusů, tedy o 30 143 méně než loni, což je propad o 65,6 procenta.
"Prudký pokles v kategorii lehkých užitkových automobilů má dvě příčiny. Z větší míry za ním stojí současná hospodářská recese, dále přesun vozidel do kategorie osobních automobilů," vysvětluje propad Pavel Tunkl, tajemník Svazu dovozců automobilů. Od 1. dubna 2009 si totiž firmy mohou z nákladů odepisovat i osobní automobily, což způsobilo odliv zájemců o lehké užitkové automobily.
"Pro podrobnější analýzu trhu je nutné, vzhledem ke změně zákona o DPH v průběhu roku, znát společné výsledky obou kategorií," upozornil Tunkl. Společně bylo celkem registrováno 133 577 osobních (OA) a lehkých užitkových vozidel (LUV), což je o 21 395 kusů (13,8 procenta) méně než ve stejném období roku 2008. Jenom v září klesl počet registrací o 23,3 procenta.
"Jde o tradiční sezónní jev," komentuje zářijový propad v počtu registrací v kategorii OA a LUV Pavel Tunkl. "Dobíhá pokles registrací v době letních prázdnin a firmy čekají na obchodní výsledky za první tři kvartály."
Naproti tomu o 100 procent meziročně stoupl počet registrovaných OA a LUV, která jezdí na zemní plyn.
"Do roku 2020 by mělo jezdit v Česku až 450 tisíc vozů na zemní plyn a mělo by vzniknout až 350 plnicích stanic," říká Markéta Schauhuberová, manažerka České plynárenské unie.
Celkový prodej zemního plynu jako pohonné hmoty stoupl loni na 6,758 milionu kubických metrů.
Za celý rok počítá SDA s celkovým poklesem v počtu registrací AO a LUV o 13 procent.
Počet registrovaných nákladních automobilů propadl o 56,4 procenta na 3 615 z loňských 8 282 kusů. Kategorie autobusů zaznamenala od ledna do září letošního roku propad o 44,9 procent, zatím se registrovalo 521 autobusů oproti 800 kusům ve sledovaném období loni. Oproti loňskému roku jsou nižší i registrace motocyklů a to o 6 110 kusů - zatím jich bylo registrováno 17 739.
Propadl se i počet dovezených ojetých osobních vozidel a to o 39 procent na 111 129 kusů ojetin. Podíl vozidel starších 10 a 15 let je stále vysoký - činí 20,6 procenta. Tři nejvíce dovážené značky (Ford, Škoda a VW) tvoří 39,8 procenta z celkového dovozu ojetých OA.
Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto představila světu svůj nejnovější crossover, Škoda Epiq. Nejdostupnější elektrické auto značky se dosud ukazovalo pouze jako designová studie, nyní se ale Epiq představil v Mnichově po boku dalších koncernových kompaktních crossoverů koncernu Volkswagen. Přestože detaily ohledně výbavy a cen zůstávají tajemstvím, víme, že cena by měla začínat na částce kolem 600 000 Kč. Sériová výroba započne už příští rok.
Minulý týden nám dělalo společnost velice příjemné SUV, které skvěle vypadá, výborně jezdí, má rozumný nájezd kilometrů a nestojí majlant. Potěší především řidiče, kteří si potrpí na špičkovou ergonomii, nízkou spotřebu a velmi dobré jízdní vlastnosti. Má to vůbec nějaký háček?
Kodiaq druhé generace už nějaký čas brázdí české silnice a tak se na trhu s ojetými vozy začaly objevovat první vlaštovky. Jednu takovou jsme si v nejnižší výbavě Selection vybrali do naší dnešní recenze. Jedná se o roční auto z Mototechny s nájezdem necelých 27 tisíc kilometrů za 940 tisíc, což je proti ceně nového vozu aktuálně úspora přes 250 tisíc korun. Má to nějaký háček?
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.