Americký výrobce elektromobilů Tesla Motors poodhalil své ambiciózní plány. Nejpozději do roku 2016 hodlá nabídnout vůz za méně než 30 tisíc dolarů.
Svou historii odstartovala automobilka Tesla modelem Roadster, prvním čistě elektrickým sériovým sportovním vozem. Přestože se takový nápad mohl zdát jako naprosté šílenství, pánům Eberhardovi, Tarpenningovi a Wrightovi to vyšlo. Roadster sklidil po celém světě obdivy kritiků a jeho prodeje předčily očekávání. Nyní jejich fabrika vyrábí asi 25 aut týdně.
Management má ale mnohem smělejší plány. Do dvou let chce zahájit sériovou výrobu sedanu Model S, který má podle nejnověji zveřejněných informací ujet s největšími bateriemi na jedno nabití až 300 mil, tedy zhruba 480 km!! K dispozici budou i levnější verze s dojezdem 160 a 230 mil (260 a 370 km). Cena nového sedanu by se měla pohybovat kolem 50 tisíc dolarů.
Poté se firma chce vrhnout na vývoj cenově dostupného rodinné vozu za méně než 30 tisíc dolarů (nyní zhruba půl milionu korun). Ten by se měl dostat na trh v roce 2016. Tesla chce takto nízké ceny dosáhnout výstavbou nových továren, které umožní snížit výrobní náklady.
Nezanedbatelnou položkou jsou i samotné akumulátory, jež například v Roadsteru za 100 tisíc dolarů představují třicetitisícovou částku. Podle mluvčí automobilky Rachel Konrad ale cena baterií klesá každý rok o 8-10 %, takže za pár let bude možné cenu vozu stlačit blízko úrovně klasických aut se spalovacími motory.
Věděli jste, že čtyřkovou Octavii můžete mít s dvoulitrovým benzínovým motorem o výkonu 150 kW a pohonem 4x4? Že ne? Buďte v klidu, v nabídce je tato motorizace poměrně čerstvě, ale dnes ji pořádně proklepneme. Pokud chcete do Octavie kultivovaný benzínový motor a zároveň příjemnou dynamiku, měli byste tento agregát zvážit. Dvoulitr 2,0 TDI o výkonu 110 kW je „traktoroidní“ motor s tupou reakcí na plyn a vedle patnáctistovky 1,5 TSI o stejném výkonu příliš nedává smysl – rozdíl cca jednoho litru ve spotřebě je zanedbatelný. Dnes testovaný benzínový dvoulitr povznesl Octavii na zcela novou úroveň, co ale spotřeba a cena?
Tento oblíbený městský crossover prošel v loňském roce spolu se Scalou drobnou omlazovací kúrou. Dnes se zaměříme na Kamiq a to hned v nejvyšší výbavě Monte Carlo. Proti svým konkurentům boduje vnitřní prostorností, snadným ovládáním a také nízkou spotřebou. Vše má ovšem svou cenu, která v tomto případě není zrovna nízká. Otázka tedy zní, zda-li není lepší volbou Scala, která je ve stejné výbavě a motorizaci levnější.