Americký výrobce elektromobilů Tesla Motors poodhalil své ambiciózní plány. Nejpozději do roku 2016 hodlá nabídnout vůz za méně než 30 tisíc dolarů.
Svou historii odstartovala automobilka Tesla modelem Roadster, prvním čistě elektrickým sériovým sportovním vozem. Přestože se takový nápad mohl zdát jako naprosté šílenství, pánům Eberhardovi, Tarpenningovi a Wrightovi to vyšlo. Roadster sklidil po celém světě obdivy kritiků a jeho prodeje předčily očekávání. Nyní jejich fabrika vyrábí asi 25 aut týdně.
Management má ale mnohem smělejší plány. Do dvou let chce zahájit sériovou výrobu sedanu Model S, který má podle nejnověji zveřejněných informací ujet s největšími bateriemi na jedno nabití až 300 mil, tedy zhruba 480 km!! K dispozici budou i levnější verze s dojezdem 160 a 230 mil (260 a 370 km). Cena nového sedanu by se měla pohybovat kolem 50 tisíc dolarů.
Poté se firma chce vrhnout na vývoj cenově dostupného rodinné vozu za méně než 30 tisíc dolarů (nyní zhruba půl milionu korun). Ten by se měl dostat na trh v roce 2016. Tesla chce takto nízké ceny dosáhnout výstavbou nových továren, které umožní snížit výrobní náklady.
Nezanedbatelnou položkou jsou i samotné akumulátory, jež například v Roadsteru za 100 tisíc dolarů představují třicetitisícovou částku. Podle mluvčí automobilky Rachel Konrad ale cena baterií klesá každý rok o 8-10 %, takže za pár let bude možné cenu vozu stlačit blízko úrovně klasických aut se spalovacími motory.
Modely úspěšné automobilky Cupra prošly v nedávné době faceliftem, který se týká i pohledného kombíku Leon Sportstourer. Na první pohled by se mohlo zdát, že se jedná jen o lehké omlazení designu, jak to u faceliftů bývá zvykem, jenže to je omyl. Změněna byla jedna velice podstatná věc, která tento sportovní kombík posunula do vyšší ligy.
Extrémní výkon přes 1.000 kW byl na běžný provoz až příliš – alespoň podle Xiaomi, které svůj hypersedan SU7 Ultra softwarově omezilo. Po silné kritice uživatelů ale automobilka otočila a výkon hodlá znovu uvolnit. Informoval web Carnewschina.
Do naší recenze tento týden zavítala modernizovaná Toyota ProAce Verso v prodloužené verzi L2, která vychytala drobné nedostatky starší verze. Jedná se o víceúčelového parťáka, který je překvapivě komfortní. Početnější rodiny, které si nemohou dovolit Multivan či Mercedes-Benz třídy V, budou dost možná překvapeni, že se jedná o konkurenceschopného rivala.
S příchodem elekromobility jsme byli svědky vzniku hned několika opravdu rychlých aut na baterky, která na semaforu sice potrápila kde jaký supersport, ale při řízení chyběly emoce a ani v zatáčkách to mnohdy nebyla moc zábava. Rychlost zkrátka neznamená automaticky zábavu a proto vznikl Ioniq 5 N, který se rozhodl zbořit mýty o tom, že elektromobil nemůže být zábavný. Jak se to podařilo?