Nehod v ČR zásadně ubylo, mohou za to i čáry se statistikou

ilustrační foto
ilustrační foto, foto: ADAC
Marek Litzman 13. července 2009 12:19
Sdílej:

Že čarování patří především pohádkám? Ne tak úplně, se statistikou se čaruje rádo a snadno. Například se statistikou nehod.

Z téměř osmdesáti tisíc na třicet pět tisíc. Bavíme-li se o počtu nehod, jde o jednoznačně pozitivní statistiku, je ale vůbec možná? Přirozeně není.

Takovéto meziroční srovnání za první pololetí roků 2008 a 2009 evidují policisté. Důvod k radosti to ale není, od 1.1 2009 je nutnost policisty volat k nehodě jen přesáhne-li škoda na vozidlech 100 tisíc korun, dojde-li ke zranění nebo je-li poškozen majetek třetí osoby nebo vozovka.

Dosud byla finanční hranice poloviční, totiž padesátitisícová a právě v tomto rozdílu je třeba hledat takto příjemnou statistiku.

Při pohledu na statistiky zraněných už se ukazují reálnější čísla. Jak jsme již informovali, mrtvých na silnicích ubylo, za první pololetí zahynulo 380 lidí, oproti 445 osobám loni.

Sanitky musely ošetřit 1486 těžce zraněných oproti 1775 v roce 2008. Lehce zraněných bylo 10 497, což je opět oproti loňským 11 598 zraněným příjemnější číslo.

Právě statistiku zraněných můžeme brát na rozdíl od statistiky nehod jako relevantní, podmínky hlášení se totiž nezměnily. Přinejmenším následků nehod, ale pravděpodobně i nehod samotných tedy ubylo.

Mimo moderních technologií, které chrání posádku před zraněním, ale také před samotnou nehodou (ABS, ESP...) za to jistě může i nižší provoz na silnicích, podle ministerstva dopravy putovalo v prvním čtvrtletí po silnicích o čtvrtinu méně zboží než loni, dá se čekat, že úměrně tomu klesl i počet jízd kamionů.

 

Témata:
Stalo se
Testy aut
DS3 Performance Line Hybrid

DS3 Performance Line Hybrid – stylovka do města, která mi nesluší

Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?

Novinky
Kia Sportage (2026)

Kia Sportage (2026): Láká na facelift s Netflixem, hlasovým ovládáním a hybridem s předním náhonem

Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.

Novinky
BMW Speedtop

BMW Speedtop (2025) bere dech. Toto krásné kombi půjde skutečně do výroby

BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.

Novinky
Toyota Aygo X (2025)

Stylovější, silnější, úspornější. Toyota Aygo X z Kolína překvapila hybridem a technikou z Yarisu

Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.