Poslední úsek dálnice D8 z Prahy do Drážďan, který přijde téměř na 12 miliard korun, zaplatí možná v plné výši český stát. Přísun 300 milionů eur (7,5 miliardy korun) z evropských fondů na stavbu úseku z Lovosic do Řehlovic je totiž ohrožen.
Mohou za to nejasnosti kolem projektu z pohledu Evropské komise, ale také chystaný útok domácích ekologů. Ti chtějí poslat do Bruselu žádost, aby unie peníze na projekt nedala.
Kromě ztráty dotací hrozí i mezinárodní ostuda. „Členský stát, jehož činitelé se nedokážou domluvit a vzájemně se v Bruselu napadají, působí divně,“ sdělil zdroj, který si nepřál být jmenován.
V případu D8 se opakuje dění kolem trasy R52 z Brna na Vídeň, kdy ekologové v Bruselu s námitkami uspěli. Dodnes není jisté, zda eurobondy na silnici přispějí.
Evropská komise, jež musí schválit jakýkoli projekt za unijní peníze od 50 milionů eur, vrátila Česku žádost o spolufinancování D8 letos v únoru. „Obrátili jsme se tehdy na Českou republiku, aby upřesnila efektivitu očekávaných nákladů a zdůvodnila, proč chce, aby jí EU přispěla na platbu DPH, což unie běžně nedělá. A také aby vyhodnotila dopad stavby na životní prostředí,“ sdělil včera mluvčí komise Dennis Abbott.
Ministerstvo dopravy komisi v květnu vyhovělo. Podle Abbotta však exekutiva EU český požadavek znovu zablokovala. „Bylo to kvůli nedostatečným informacím o vlivu na krajinu,“ upřesnil.
Teď se o slovo hlásí ekologické iniciativy. „Připravujeme stížnost na nezákonný postup ze strany státních orgánů při schvalování dálnice,“ uvedl pro E15 předseda hnutí Děti Země Miroslav Patrik.
Modely úspěšné automobilky Cupra prošly v nedávné době faceliftem, který se týká i pohledného kombíku Leon Sportstourer. Na první pohled by se mohlo zdát, že se jedná jen o lehké omlazení designu, jak to u faceliftů bývá zvykem, jenže to je omyl. Změněna byla jedna velice podstatná věc, která tento sportovní kombík posunula do vyšší ligy.
Extrémní výkon přes 1.000 kW byl na běžný provoz až příliš – alespoň podle Xiaomi, které svůj hypersedan SU7 Ultra softwarově omezilo. Po silné kritice uživatelů ale automobilka otočila a výkon hodlá znovu uvolnit. Informoval web Carnewschina.
Do naší recenze tento týden zavítala modernizovaná Toyota ProAce Verso v prodloužené verzi L2, která vychytala drobné nedostatky starší verze. Jedná se o víceúčelového parťáka, který je překvapivě komfortní. Početnější rodiny, které si nemohou dovolit Multivan či Mercedes-Benz třídy V, budou dost možná překvapeni, že se jedná o konkurenceschopného rivala.
S příchodem elekromobility jsme byli svědky vzniku hned několika opravdu rychlých aut na baterky, která na semaforu sice potrápila kde jaký supersport, ale při řízení chyběly emoce a ani v zatáčkách to mnohdy nebyla moc zábava. Rychlost zkrátka neznamená automaticky zábavu a proto vznikl Ioniq 5 N, který se rozhodl zbořit mýty o tom, že elektromobil nemůže být zábavný. Jak se to podařilo?
V závěrečné kapitole naší dlouhodobé recenze se zaměříme především na konkurenty a také na cenu, která je hlavním, ale rozhodně ne jediným trumfem, který DS 7 drží v ruce. Zaslouží si tato akční DS 7 vaší pozornost a nebo je lepší volbou vyhlášené německé trio – Mercedes-Benz, BMW a Audi?
Čínská automobilka Denza, společný podnik značky BYD a Mercedesu, oznámila evropské uvedení svého vrcholného modelu Z9 GT, který vstoupí na trh jako elektrické vozidlo (EV) v říjnu 2025, následované plug-in hybridní verzí (PHEV) v lednu 2026.