Poslední úsek dálnice D8 z Prahy do Drážďan, který přijde téměř na 12 miliard korun, zaplatí možná v plné výši český stát. Přísun 300 milionů eur (7,5 miliardy korun) z evropských fondů na stavbu úseku z Lovosic do Řehlovic je totiž ohrožen.
Mohou za to nejasnosti kolem projektu z pohledu Evropské komise, ale také chystaný útok domácích ekologů. Ti chtějí poslat do Bruselu žádost, aby unie peníze na projekt nedala.
Kromě ztráty dotací hrozí i mezinárodní ostuda. „Členský stát, jehož činitelé se nedokážou domluvit a vzájemně se v Bruselu napadají, působí divně,“ sdělil zdroj, který si nepřál být jmenován.
V případu D8 se opakuje dění kolem trasy R52 z Brna na Vídeň, kdy ekologové v Bruselu s námitkami uspěli. Dodnes není jisté, zda eurobondy na silnici přispějí.
Evropská komise, jež musí schválit jakýkoli projekt za unijní peníze od 50 milionů eur, vrátila Česku žádost o spolufinancování D8 letos v únoru. „Obrátili jsme se tehdy na Českou republiku, aby upřesnila efektivitu očekávaných nákladů a zdůvodnila, proč chce, aby jí EU přispěla na platbu DPH, což unie běžně nedělá. A také aby vyhodnotila dopad stavby na životní prostředí,“ sdělil včera mluvčí komise Dennis Abbott.
Ministerstvo dopravy komisi v květnu vyhovělo. Podle Abbotta však exekutiva EU český požadavek znovu zablokovala. „Bylo to kvůli nedostatečným informacím o vlivu na krajinu,“ upřesnil.
Teď se o slovo hlásí ekologické iniciativy. „Připravujeme stížnost na nezákonný postup ze strany státních orgánů při schvalování dálnice,“ uvedl pro E15 předseda hnutí Děti Země Miroslav Patrik.
Největším trendem za posledních 10 let jsou jednoznačně vozy typu SUV. Lidé je mají rádi pro svou robustní karoserii, zvýšení podvozek a dostatek prostoru, jenže mají i nějaká negativa. Proti klasickým kombíkům mívají horší jízdní vlastnosti a také vyšší spotřebu. Vezmeme-li z obou světů to dobré, vznikne zvýšený kombík s pohonem 4x4 a přesně takové auto máme v dnešní recenzi.
Ford Mustang je už desítky let ikonou, kterou pozná asi každý. Tentokrát se podíváme na ojetý kus z roku 2022, který nabízí to nejlepší z klasického amerického receptu - karoserii typu kupé, atmosférický pětilitrový osmiválec, manuální převodovku a v tomto případě i sportovní sedadla Recaro. Je to lepší volba než posledně testovaný kabriolet s automatem?