Energetický gigant ČEZ spustil pilotní projekt na podporu elektromobility. Na úterní tiskové konferenci představil první prototypy nových ekologických vozů na elektřinu.
"Čím dál tím více nám záleží na životním prostředí. Výrobou elektromobilů chceme přispět k rozvoji zcela bezemisní dopravy v České republice," řekl v rámci zahájení pilotního projektu Martin Roman, generální ředitel ČEZu.
Projekt elektromobility skupiny ČEZ bude podle Romana probíhat ve třech fázích. V té první se ČEZ chystá do poloviny roku 2010 uvést do provozu prvních deset vozů na elektrický pohon. Ty chce skupina nejprve bezplatně zapůjčit vybraným neziskovým organizacím. Pokročilá fáze projektu pak do roku 2012 počítá s nákupem 50 až 100 elektromobilů. Ty budou dlouhodobě testovány v pražských a ostravských ulicích. "V této fázi ČEZ očekává aktivní zapojení měst, hlavně při budování veřejných dobíjecích stanic," řekl Roman.
Třetí fází pak bude podle záměrů společnosti profit ČEZu z poskytování služeb elektromobility.
O projekt elektromnobility v rámci zlepšení životního prostředí a kvality života se zajímá i hlavní město Praha. "Hlavní město Praha vítá iniciativu ČEZu. Rádi bychom, aby byla Praha prvním městem středoevropského regionu, které bude podporovat elektromobilitu. Ta může být řešením problematiky ovzduší přetížených metropolí," řekl pražský primátor Pavel Bém (ODS).
ČEZ v současné době jedná o strategickém partnerství s automobilkou, které by nové vozy vyráběla. "Jednáme se všemi velkými automobilkami. Myslím, že uzavřít partnerství nebude problém, všechny automobilky totiž do budoucna počítají s výrobou aut na elektřinu," řekl Roman.
První dva prototypy předali zástupci ČEZu Matěji Lejsalovi z domova Sue Ryder. Elektromobily budou sloužit zejména na rozvoz obědů a nákupů pro seniory.
Cena jednoho prototypu elektromobilu se pohybuje okolo 40 000 eur. Celý pilotní průzkum přijde ČEZ na zhruba půl miliardy korun.Elektromobily nabízejí řadu výhod. Při provozu nevypouštějí žádné emise škodlivých plynů. Celkové emise CO2 včetně emisí z výroby elektřiny se liší podle způsobu výroby. Při využití obnovitelných zdrojů či jádra se pohybují okolo 0,25 gramů na ujetý kilometr, současný energetický mix skupiny ČEZ generuje 95 gramů na kilometr. Běžné benzinové vozidlo vypustí na ujetý kilometr 164 gramů CO2. Elektromobily jsou velmi tiché a nenáročné na údržbu. Z hlediska uživatele jsou náklady na pohonné látky v přepočtu na kilometr levnější, než u běžného auta na spalovací motor. Hlavním technickým problémem aut na elektřinu je nízká kapacita baterií. Představené prototypy například ujedou na jedno nabytí jen 100 kilometrů. Vědci ale intenzivně pracují na vývoji baterií s vyšší kapacitou. "Proto jsou jedním z našich pilířů také investice do vědy a výzkumu," řekl Roman.
Podobné pilotní projekty probíhají v současné době v několika světových městech. Jako první přišlo s testováním městských elektromobilů v roce 1990 norské město Stavanger, v roce 2008 se přidal například Londýn či Trondheim. Na přelomu roků 2008/2009 začal elektrické vozy testovat také Berlín. Pilotní projekty se v nejbližších letech plánují například v Oslu, Štrasburku, Paříži, Lisabonu či Amsterdamu.
Mercedes-Benz oznámil prudký propad zisku za druhé čtvrtletí letošního roku. Automobilka přiznává, že hlavními důvody jsou dodatečná cla v USA a oslabující prodej v Číně. Kvůli tomu německý výrobce luxusních aut přehodnocuje svůj výhled tržeb na celý rok a očekává jejich výrazný pokles. Informují o tom agentury AFP a Reuters.
S bezpečností dětí na cestách není radno experimentovat. Autosedačka je jedním z nejdůležitějších vybavení pro rodiče a výběr té pravé ovlivní ochranu vašich nejmenších během jízdy. Mezi mnoha značkami, které jsou na trhu autosedaček k mání, vynikají tři z nich – RÖMER, CYBEX a RECARO. Proč jsou mezi rodiči i odborníky v oblasti bezpečnosti tak oblíbené? Čtěte dál!
Elektrifikace postupuje a do měst se kromě velkých SUV začínají tlačit i elektromobily výrazně kompaktnějších rozměrů. Hyundai Inster je jedním z nich – čistě elektrický prcek, který vsází na originální design, užitečnou výbavu a kompaktní rozměry usnadňující městské jízdy. Dokáže však obstát i mimo městské prostředí? A jaká je jeho reálná konkurenceschopnost při ceně, která v našem případě přesáhla hranici 800 tisíc korun?
Tento týden se podíváme na zoubek zánovní Toyotě ProAce. Jedná se o 7 místnou dodávku v nejvyšší výbavě, která je levnější alternativou k Multivanu či Mercedesu třídy V. Mimo bohatou výbavu nabízí také solidní dynamiku i spotřebu a pořádnou porci praktičnosti. Má smysl sáhnout po starší verzi s nízkým nájezdem nebo se vyplatí připlatit si za zcela nové auto?
Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.
Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?