Energetický gigant ČEZ spustil pilotní projekt na podporu elektromobility. Na úterní tiskové konferenci představil první prototypy nových ekologických vozů na elektřinu.
"Čím dál tím více nám záleží na životním prostředí. Výrobou elektromobilů chceme přispět k rozvoji zcela bezemisní dopravy v České republice," řekl v rámci zahájení pilotního projektu Martin Roman, generální ředitel ČEZu.
Projekt elektromobility skupiny ČEZ bude podle Romana probíhat ve třech fázích. V té první se ČEZ chystá do poloviny roku 2010 uvést do provozu prvních deset vozů na elektrický pohon. Ty chce skupina nejprve bezplatně zapůjčit vybraným neziskovým organizacím. Pokročilá fáze projektu pak do roku 2012 počítá s nákupem 50 až 100 elektromobilů. Ty budou dlouhodobě testovány v pražských a ostravských ulicích. "V této fázi ČEZ očekává aktivní zapojení měst, hlavně při budování veřejných dobíjecích stanic," řekl Roman.
Třetí fází pak bude podle záměrů společnosti profit ČEZu z poskytování služeb elektromobility.
O projekt elektromnobility v rámci zlepšení životního prostředí a kvality života se zajímá i hlavní město Praha. "Hlavní město Praha vítá iniciativu ČEZu. Rádi bychom, aby byla Praha prvním městem středoevropského regionu, které bude podporovat elektromobilitu. Ta může být řešením problematiky ovzduší přetížených metropolí," řekl pražský primátor Pavel Bém (ODS).
ČEZ v současné době jedná o strategickém partnerství s automobilkou, které by nové vozy vyráběla. "Jednáme se všemi velkými automobilkami. Myslím, že uzavřít partnerství nebude problém, všechny automobilky totiž do budoucna počítají s výrobou aut na elektřinu," řekl Roman.
První dva prototypy předali zástupci ČEZu Matěji Lejsalovi z domova Sue Ryder. Elektromobily budou sloužit zejména na rozvoz obědů a nákupů pro seniory.
Cena jednoho prototypu elektromobilu se pohybuje okolo 40 000 eur. Celý pilotní průzkum přijde ČEZ na zhruba půl miliardy korun.Elektromobily nabízejí řadu výhod. Při provozu nevypouštějí žádné emise škodlivých plynů. Celkové emise CO2 včetně emisí z výroby elektřiny se liší podle způsobu výroby. Při využití obnovitelných zdrojů či jádra se pohybují okolo 0,25 gramů na ujetý kilometr, současný energetický mix skupiny ČEZ generuje 95 gramů na kilometr. Běžné benzinové vozidlo vypustí na ujetý kilometr 164 gramů CO2. Elektromobily jsou velmi tiché a nenáročné na údržbu. Z hlediska uživatele jsou náklady na pohonné látky v přepočtu na kilometr levnější, než u běžného auta na spalovací motor. Hlavním technickým problémem aut na elektřinu je nízká kapacita baterií. Představené prototypy například ujedou na jedno nabytí jen 100 kilometrů. Vědci ale intenzivně pracují na vývoji baterií s vyšší kapacitou. "Proto jsou jedním z našich pilířů také investice do vědy a výzkumu," řekl Roman.
Podobné pilotní projekty probíhají v současné době v několika světových městech. Jako první přišlo s testováním městských elektromobilů v roce 1990 norské město Stavanger, v roce 2008 se přidal například Londýn či Trondheim. Na přelomu roků 2008/2009 začal elektrické vozy testovat také Berlín. Pilotní projekty se v nejbližších letech plánují například v Oslu, Štrasburku, Paříži, Lisabonu či Amsterdamu.
Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto představila světu svůj nejnovější crossover, Škoda Epiq. Nejdostupnější elektrické auto značky se dosud ukazovalo pouze jako designová studie, nyní se ale Epiq představil v Mnichově po boku dalších koncernových kompaktních crossoverů koncernu Volkswagen. Přestože detaily ohledně výbavy a cen zůstávají tajemstvím, víme, že cena by měla začínat na částce kolem 600 000 Kč. Sériová výroba započne už příští rok.
Minulý týden nám dělalo společnost velice příjemné SUV, které skvěle vypadá, výborně jezdí, má rozumný nájezd kilometrů a nestojí majlant. Potěší především řidiče, kteří si potrpí na špičkovou ergonomii, nízkou spotřebu a velmi dobré jízdní vlastnosti. Má to vůbec nějaký háček?
Kodiaq druhé generace už nějaký čas brázdí české silnice a tak se na trhu s ojetými vozy začaly objevovat první vlaštovky. Jednu takovou jsme si v nejnižší výbavě Selection vybrali do naší dnešní recenze. Jedná se o roční auto z Mototechny s nájezdem necelých 27 tisíc kilometrů za 940 tisíc, což je proti ceně nového vozu aktuálně úspora přes 250 tisíc korun. Má to nějaký háček?
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.
Sháníte-li ojeté SUV se silným motorem, tak máte v nabídce sekundárního trhu s auty rozhodně z čeho vybírat. Mnoho lidí má rozpočet na rodinné SUV přibližně milion korun, což na nového Kodiaqa nestačí, na prémiové značky už vůbec ne. Dnešní recenze se podívá na zoubek 6 let staré Audi Q7, kterou za milion pořídíte. To je mimochodem podobná částka, za jakou koupíte modernizovaný Kodiaq RS první generace – co je lepší volba?
Čtyřková Octavia se po pěti letech dočkala faceliftu v rámci kterého přišlo několik inovací. Důležité ovšem je, že byl zachován charakter vozu, který si stále drží velice dobrou kombinaci praktičnosti a zábavy za volantem. Jedná se o nejsilnější Octavii, která kdy vznikla. Měli byste si ji koupit nebo se vyplatí porozhlédnout u sourozenecké Cupry, která nabízí ještě podstatně silnější exempláře?