Energetický gigant ČEZ spustil pilotní projekt na podporu elektromobility. Na úterní tiskové konferenci představil první prototypy nových ekologických vozů na elektřinu.
"Čím dál tím více nám záleží na životním prostředí. Výrobou elektromobilů chceme přispět k rozvoji zcela bezemisní dopravy v České republice," řekl v rámci zahájení pilotního projektu Martin Roman, generální ředitel ČEZu.
Projekt elektromobility skupiny ČEZ bude podle Romana probíhat ve třech fázích. V té první se ČEZ chystá do poloviny roku 2010 uvést do provozu prvních deset vozů na elektrický pohon. Ty chce skupina nejprve bezplatně zapůjčit vybraným neziskovým organizacím. Pokročilá fáze projektu pak do roku 2012 počítá s nákupem 50 až 100 elektromobilů. Ty budou dlouhodobě testovány v pražských a ostravských ulicích. "V této fázi ČEZ očekává aktivní zapojení měst, hlavně při budování veřejných dobíjecích stanic," řekl Roman.
Třetí fází pak bude podle záměrů společnosti profit ČEZu z poskytování služeb elektromobility.
O projekt elektromnobility v rámci zlepšení životního prostředí a kvality života se zajímá i hlavní město Praha. "Hlavní město Praha vítá iniciativu ČEZu. Rádi bychom, aby byla Praha prvním městem středoevropského regionu, které bude podporovat elektromobilitu. Ta může být řešením problematiky ovzduší přetížených metropolí," řekl pražský primátor Pavel Bém (ODS).
ČEZ v současné době jedná o strategickém partnerství s automobilkou, které by nové vozy vyráběla. "Jednáme se všemi velkými automobilkami. Myslím, že uzavřít partnerství nebude problém, všechny automobilky totiž do budoucna počítají s výrobou aut na elektřinu," řekl Roman.
První dva prototypy předali zástupci ČEZu Matěji Lejsalovi z domova Sue Ryder. Elektromobily budou sloužit zejména na rozvoz obědů a nákupů pro seniory.
Cena jednoho prototypu elektromobilu se pohybuje okolo 40 000 eur. Celý pilotní průzkum přijde ČEZ na zhruba půl miliardy korun.Elektromobily nabízejí řadu výhod. Při provozu nevypouštějí žádné emise škodlivých plynů. Celkové emise CO2 včetně emisí z výroby elektřiny se liší podle způsobu výroby. Při využití obnovitelných zdrojů či jádra se pohybují okolo 0,25 gramů na ujetý kilometr, současný energetický mix skupiny ČEZ generuje 95 gramů na kilometr. Běžné benzinové vozidlo vypustí na ujetý kilometr 164 gramů CO2. Elektromobily jsou velmi tiché a nenáročné na údržbu. Z hlediska uživatele jsou náklady na pohonné látky v přepočtu na kilometr levnější, než u běžného auta na spalovací motor. Hlavním technickým problémem aut na elektřinu je nízká kapacita baterií. Představené prototypy například ujedou na jedno nabytí jen 100 kilometrů. Vědci ale intenzivně pracují na vývoji baterií s vyšší kapacitou. "Proto jsou jedním z našich pilířů také investice do vědy a výzkumu," řekl Roman.
Podobné pilotní projekty probíhají v současné době v několika světových městech. Jako první přišlo s testováním městských elektromobilů v roce 1990 norské město Stavanger, v roce 2008 se přidal například Londýn či Trondheim. Na přelomu roků 2008/2009 začal elektrické vozy testovat také Berlín. Pilotní projekty se v nejbližších letech plánují například v Oslu, Štrasburku, Paříži, Lisabonu či Amsterdamu.
Věděli jste, že čtyřkovou Octavii můžete mít s dvoulitrovým benzínovým motorem o výkonu 150 kW a pohonem 4x4? Že ne? Buďte v klidu, v nabídce je tato motorizace poměrně čerstvě, ale dnes ji pořádně proklepneme. Pokud chcete do Octavie kultivovaný benzínový motor a zároveň příjemnou dynamiku, měli byste tento agregát zvážit. Dvoulitr 2,0 TDI o výkonu 110 kW je „traktoroidní“ motor s tupou reakcí na plyn a vedle patnáctistovky 1,5 TSI o stejném výkonu příliš nedává smysl – rozdíl cca jednoho litru ve spotřebě je zanedbatelný. Dnes testovaný benzínový dvoulitr povznesl Octavii na zcela novou úroveň, co ale spotřeba a cena?
Tento oblíbený městský crossover prošel v loňském roce spolu se Scalou drobnou omlazovací kúrou. Dnes se zaměříme na Kamiq a to hned v nejvyšší výbavě Monte Carlo. Proti svým konkurentům boduje vnitřní prostorností, snadným ovládáním a také nízkou spotřebou. Vše má ovšem svou cenu, která v tomto případě není zrovna nízká. Otázka tedy zní, zda-li není lepší volbou Scala, která je ve stejné výbavě a motorizaci levnější.