Poslanci na svém středečním zasedání schválili ve třetím čtení novelu zákona zavádějící mýtné i pro automobily nad 3,5 tuny. K zákonu prošly i pozměňovací návrhy o účinnosti a nová pravidla pro elektronické dálniční kupony a vážení kamionů.
"Schválili jsme vlastně tři tematické bloky v rámci této novely, první zavádí mýto pro nákladní automobily od 3,5 tuny, ten platí od ledna 2010, druhá část se týká zavádění elektronických dálničních známek, které budou povinné od ledna 2011 a třetí část souvisí s novým způsobem vážení kamionů, platný také od ledna 2010," vysvětlil schválenou novelu a pozměňovací návrhy jeden z předkladatelů Oldřich Vojiř (ODS).
Zavedení mýtného i pro menší nákladní automobily je podle Vojíře nezbytné i z hlediska požadavků EU, kdy by u nás mýto pro tyto automobily muselo být zavedeno nejpozději do roku 2013. "Mimoto jde i o míru spravedlnosti, výše placení je odvozena od ujetých kilometrů a nikoliv paušálně, to znamená, že za užití silnic nejvíce zaplatí ti co jsou na nich nejčastěji," vysvětlil Vojíř s tím, že návrh v žádném případě nebude platit pro osobní automobily, a to ani v případě, že by měl za sebou karavan a překročil tak váhový strop pro mýtné. Poslanec také doplnil, že výši mýtného určí již ministerstvo dopravy a nikoliv legislativci.
"My v zásadě proti této myšlence nejsme, připadá nám to spravedlivé," řekl ke schválené novele Martin Felix, mluvčí Sdružení autodopravců Česmad Bohemia. "Chceme ale, aby byla vypracována přesná analýza, která by informovala o tom, jaké dopady bude mít tato změna na českou ekonomiku. Chceme, aby bylo prokázáno, že tento systém přinese do Státního fondu dopravní infrastruktury více peněz než dálniční známky," dodal.
Elektronické viněty neboli dálniční známky, podle Vojíře zajistí ministerstvo dopravy. Elektronické známky by měly být v první řadě prodány paušálně na rok. V druhé vlně by potom měl následovat opět systém placení za ujeté kilometry po dálnici.
Nový způsob dynamického vážení je podle Vojíře založen na tom, že v silnicích povede elektronický kabel, na jehož základě bude možné vypočítat, zda nákladní vozidlo, které danou komunikaci v místě vážení přejelo, nebylo přetížené. "Tímto zákonem jsme chtěli vyjít vstříc především krajům a obcím, které chtějí takto chránit svoje komunikace před přetížením," vysvětlil Vojíř s tím, že odpovědnost za přetížení vozidla a placení pokuty by nesl garant nákladu. Míst, kde by mohly být kamiony váženy, může být podle poslance neomezeno.
Škoda měla elektromobily už v roce 1944, podívejte se na unikátní video.
Automotodrom Brno vstupuje do nové závodní sezony s řadou novinek v kalendáři. Hlavním lákadlem je bezesporu návrat světového šampionátu MotoGP™, ale na své si přijdou i příznivci automobilových sérií.
BMW M3 CS Touring přepisuje pravidla sportovních kombíků. Nejostřejší verze legendární M3 přináší nekompromisní výkon, agresivní design a zároveň praktičnost pro každodenní použití. Speciální edice staví na úspěchu modelu M3 Competition Touring, ale přidává ještě větší dávku adrenalinu a emocí. S pohonem M xDrive a vyladěnou dynamikou jde o vůz, který zvládne rodinný výlet i sprint na okruhu. BMW tak znovu dokazuje, že radost z jízdy a praktičnost se mohou dokonale doplňovat.
V zimních měsících se řidiči elektromobilů setkávají se specifickými výhodami i výzvami. Je zkrátka třeba naučit se pár nových věcí a některé dlouhodobé návyky upravit.
Když se řekne off-road, mnozí si představí dobrodružství, náročné podmínky a terén, kde selhávají běžná auta. Společnost Dajbych4x4 se již téměř 30 let specializuje na prodej, úpravy a servis terénních vozů, které nejen splňují, ale často překračují očekávání svých majitelů.
Automobilový svět se dočkal – jeden z nejočekávanějších modelů poslední doby má konečně české ceny. Základní varianta s pohonem zadních kol startuje na částce kolem 1,1 milionu korun, což dává tušit, že půjde o horké zboží pro nadšence i běžné řidiče. Novinka je tak modernější, komfortnější a nabízí dojezd na jedno nabití až 568 kilometrů v ideálních podmínkách.
Škoda Auto potvrzuje svou vedoucí pozici na českém trhu, a to i přes nejistotu v oblasti elektromobility. Vedoucí značky Jiří Maláček věří v růst trhu s elektromobily a zdůrazňuje šance Škody uspět. Přestože Tesla zatím v prodejích elektromobilů vede, Škoda vidí v budoucnosti elektrifikace příležitost k dalšímu posílení.
Situace ve Velké Británii se velmi podobá té v EU. Vláda čelí tlaku ze strany automobilových výrobců, kteří kritizují přísná pravidla podporující elektrická vozidla, jež podle nich narážejí na nízkou poptávku. Informuje o tom BBC.
Škoda Superb přichází s hybridním pohonem, který slibuje revoluci v efektivitě a pohodlí. Velkokapacitní baterie a rychlé nabíjení jsou klíčovými prvky, které tuto novinku odlišují od konkurence. Výroba začíná už tento kvartál, a tak brzy zjistíme, zda papírové hodnoty odpovídají realitě.
Mercedes-Benz třídy E stanovil nový standard automobilové bezpečnosti, když byl v roce 2024 oceněn organizací Euro NCAP jako Best Performer za své výjimečné výsledky v bezpečnostních testech, čímž se stal nejbezpečnějším vozem testovaným v uplynulém roce.
Škoda tradičně, jak jsou už roky zákazníci české automobilky zvyklí, klade důraz na funkčnost a pohodlí, což potvrzuje i nový model Elroq. Velkorysý prostor, chytré úložné prvky a promyšlené detaily zavazadlového prostoru usnadňují každodenní život a zvyšují komfort užívání vozu.
Audi koncem roku 2024 zahájilo předprodej zcela nové plně elektrické řady A6 e-tron, která přichází na platformě PPE. Nabízí se ve dvou karosářských variantách – Sportback a Avant – a čtyřech verzích pohonu. Základní model začíná na ceně 1 659 900 Kč. Nové Audi A6 e-tron překvapuje dlouhým dojezdem až 756 km na jedno nabití a rychlým nabíjením. Tato modelová řada nastavuje nové standardy v oblasti elektromobility.