Americká automobilka General Motors dostala od vlády USA lhůtu, do kdy má představit svůj plán restrukturalizace, ta je podmínkou k získání státní pomoci na zajištění provozu. Tato lhůta končí v pondělí.
V současné době se nicméně objevují spekulace o tom, že automobilka v pondělí požádá o ochranu před věřiteli. Ke stejnému kroku se již odhodlal její menší rival Chrysler. General Motors doposud spekulace nepotvrdila, ani nevyvrátila.
V pátek se sešla správní rada podniku, ale podrobnosti o jednání nejsou známé. Automobilka na pondělí svolala tiskovou konferenci, kde se spekulace podle amerických médií nejspíš potvrdí. Pokud by se tak skutečně stalo, tak prezident USA Barack Obama následně vyhlásí stav platební neschopnosti General Motors.
General Motors by pak prošla rychlým řízeným bankrotem, který by trval něco mezi 60 až 90 dny. V této době by společnost prošla restrukturalizací. Po ní by podnik zůstal téměř zestátněný. Podle médií by na konci restrukturalizace v podniku měl vlastnit americký stát 72,5procentní podíl. Odborářským fondům by pak připadlo 17,5 procenta koncernu a věřitelům 10 procent. Věřitelé je získají na základě výměny dluhopisů v hodnotě 27 miliard dolarů za akcie společnosti.
Výměnou za tuto nabídku by měli věřitelé souhlasit s tím, že nebudou bránit prodeji ziskových aktiv GM nové společnosti, která bude financována americkou vládou. Tento prodej by se měl uskutečnit během celého konkurzního řízení.
Vláda USA již od ledna letošního roku do automobilky vlila 19,4 miliardy dolarů a odhaduje se, že do ní ještě v rámci této restrukturalizace investuje na 50 miliard dolarů. Prezident Obama poznamenal, že pokud by vláda nepřevzala v podniku většinu, tak by jedinou alternativou pro společnost byl bankrot a likvidace společnosti.
General Motors se již odhodlala k prodeji části svých evropských aktiv. V noci z pátku na sobotu se spolu s německou vládou dohodla, že německou automobilku Opel, kterou vlastní, prodá kanadsko-rakouské společnosti Magna.
Krach automobilky se stane třetím největším krachem v americké historii a největším z bankrotů výrobních firem. General Motors se potýká s problémy již od 80. let, kdy začala ztrácet své postavení na automobilovém trhu. Loni byla dokonce sesazena z trůnu největší automobilky světa, kde jí na světových trzích po 77leté nadvládě nahradila Toyota.
Tento oblíbený městský crossover prošel v loňském roce spolu se Scalou drobnou omlazovací kúrou. Dnes se zaměříme na Kamiq a to hned v nejvyšší výbavě Monte Carlo. Proti svým konkurentům boduje vnitřní prostorností, snadným ovládáním a také nízkou spotřebou. Vše má ovšem svou cenu, která v tomto případě není zrovna nízká. Otázka tedy zní, zda-li není lepší volbou Scala, která je ve stejné výbavě a motorizaci levnější.
Zvýšené kombíky jsou fantastickým příkladem toho, jak jsou vlastně všechna SUV zbytečná a právě proto je mám tak rád. Dnes testované Volvo nabídne kvalitnější materiály uvnitř, než minule testovaný Mercedes GLE, světlá výška je vyšší než u Kodiaqu a výbavou dokáže konkurovat luxusním německým limuzínám. To vše za podobnou cenu ekvivalentně ojetého trojkového Superbu Scout, který je o úroveň níž. Má to vůbec nějaký háček?