Americká automobilka General Motors dostala od vlády USA lhůtu, do kdy má představit svůj plán restrukturalizace, ta je podmínkou k získání státní pomoci na zajištění provozu. Tato lhůta končí v pondělí.
V současné době se nicméně objevují spekulace o tom, že automobilka v pondělí požádá o ochranu před věřiteli. Ke stejnému kroku se již odhodlal její menší rival Chrysler. General Motors doposud spekulace nepotvrdila, ani nevyvrátila.
V pátek se sešla správní rada podniku, ale podrobnosti o jednání nejsou známé. Automobilka na pondělí svolala tiskovou konferenci, kde se spekulace podle amerických médií nejspíš potvrdí. Pokud by se tak skutečně stalo, tak prezident USA Barack Obama následně vyhlásí stav platební neschopnosti General Motors.
General Motors by pak prošla rychlým řízeným bankrotem, který by trval něco mezi 60 až 90 dny. V této době by společnost prošla restrukturalizací. Po ní by podnik zůstal téměř zestátněný. Podle médií by na konci restrukturalizace v podniku měl vlastnit americký stát 72,5procentní podíl. Odborářským fondům by pak připadlo 17,5 procenta koncernu a věřitelům 10 procent. Věřitelé je získají na základě výměny dluhopisů v hodnotě 27 miliard dolarů za akcie společnosti.
Výměnou za tuto nabídku by měli věřitelé souhlasit s tím, že nebudou bránit prodeji ziskových aktiv GM nové společnosti, která bude financována americkou vládou. Tento prodej by se měl uskutečnit během celého konkurzního řízení.
Vláda USA již od ledna letošního roku do automobilky vlila 19,4 miliardy dolarů a odhaduje se, že do ní ještě v rámci této restrukturalizace investuje na 50 miliard dolarů. Prezident Obama poznamenal, že pokud by vláda nepřevzala v podniku většinu, tak by jedinou alternativou pro společnost byl bankrot a likvidace společnosti.
General Motors se již odhodlala k prodeji části svých evropských aktiv. V noci z pátku na sobotu se spolu s německou vládou dohodla, že německou automobilku Opel, kterou vlastní, prodá kanadsko-rakouské společnosti Magna.
Krach automobilky se stane třetím největším krachem v americké historii a největším z bankrotů výrobních firem. General Motors se potýká s problémy již od 80. let, kdy začala ztrácet své postavení na automobilovém trhu. Loni byla dokonce sesazena z trůnu největší automobilky světa, kde jí na světových trzích po 77leté nadvládě nahradila Toyota.
S bezpečností dětí na cestách není radno experimentovat. Autosedačka je jedním z nejdůležitějších vybavení pro rodiče a výběr té pravé ovlivní ochranu vašich nejmenších během jízdy. Mezi mnoha značkami, které jsou na trhu autosedaček k mání, vynikají tři z nich – RÖMER, CYBEX a RECARO. Proč jsou mezi rodiči i odborníky v oblasti bezpečnosti tak oblíbené? Čtěte dál!
Elektrifikace postupuje a do měst se kromě velkých SUV začínají tlačit i elektromobily výrazně kompaktnějších rozměrů. Hyundai Inster je jedním z nich – čistě elektrický prcek, který vsází na originální design, užitečnou výbavu a kompaktní rozměry usnadňující městské jízdy. Dokáže však obstát i mimo městské prostředí? A jaká je jeho reálná konkurenceschopnost při ceně, která v našem případě přesáhla hranici 800 tisíc korun?
Tento týden se podíváme na zoubek zánovní Toyotě ProAce. Jedná se o 7 místnou dodávku v nejvyšší výbavě, která je levnější alternativou k Multivanu či Mercedesu třídy V. Mimo bohatou výbavu nabízí také solidní dynamiku i spotřebu a pořádnou porci praktičnosti. Má smysl sáhnout po starší verzi s nízkým nájezdem nebo se vyplatí připlatit si za zcela nové auto?
Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.
Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.