Americká automobilka General Motors dostala od vlády USA lhůtu, do kdy má představit svůj plán restrukturalizace, ta je podmínkou k získání státní pomoci na zajištění provozu. Tato lhůta končí v pondělí.
V současné době se nicméně objevují spekulace o tom, že automobilka v pondělí požádá o ochranu před věřiteli. Ke stejnému kroku se již odhodlal její menší rival Chrysler. General Motors doposud spekulace nepotvrdila, ani nevyvrátila.
V pátek se sešla správní rada podniku, ale podrobnosti o jednání nejsou známé. Automobilka na pondělí svolala tiskovou konferenci, kde se spekulace podle amerických médií nejspíš potvrdí. Pokud by se tak skutečně stalo, tak prezident USA Barack Obama následně vyhlásí stav platební neschopnosti General Motors.
General Motors by pak prošla rychlým řízeným bankrotem, který by trval něco mezi 60 až 90 dny. V této době by společnost prošla restrukturalizací. Po ní by podnik zůstal téměř zestátněný. Podle médií by na konci restrukturalizace v podniku měl vlastnit americký stát 72,5procentní podíl. Odborářským fondům by pak připadlo 17,5 procenta koncernu a věřitelům 10 procent. Věřitelé je získají na základě výměny dluhopisů v hodnotě 27 miliard dolarů za akcie společnosti.
Výměnou za tuto nabídku by měli věřitelé souhlasit s tím, že nebudou bránit prodeji ziskových aktiv GM nové společnosti, která bude financována americkou vládou. Tento prodej by se měl uskutečnit během celého konkurzního řízení.
Vláda USA již od ledna letošního roku do automobilky vlila 19,4 miliardy dolarů a odhaduje se, že do ní ještě v rámci této restrukturalizace investuje na 50 miliard dolarů. Prezident Obama poznamenal, že pokud by vláda nepřevzala v podniku většinu, tak by jedinou alternativou pro společnost byl bankrot a likvidace společnosti.
General Motors se již odhodlala k prodeji části svých evropských aktiv. V noci z pátku na sobotu se spolu s německou vládou dohodla, že německou automobilku Opel, kterou vlastní, prodá kanadsko-rakouské společnosti Magna.
Krach automobilky se stane třetím největším krachem v americké historii a největším z bankrotů výrobních firem. General Motors se potýká s problémy již od 80. let, kdy začala ztrácet své postavení na automobilovém trhu. Loni byla dokonce sesazena z trůnu největší automobilky světa, kde jí na světových trzích po 77leté nadvládě nahradila Toyota.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.