České dálniční známky podraží

Dálniční známka
Dálniční známka, foto: Archiv AutoRoad.cz
AutoRoad.cz , mediafax 20. května 2009 13:33
Sdílej:

Dálniční známka pro osobní auta by mohla od příštího roku podražit ze současné tisícikoruny na 1100 korun.

Nový ministr dopravy Gustáv Slamečka řekl MF DNES, že se jeho úřad touto myšlenkou zabývá. "Takovýto krok je však nejprve potřeba projednat s vládou," dodal.

Naposledy se cena dálničních známek zvyšovala loni. Pro osobní auta kupon podražil z 900 na 1000 korun, majitelé nákladních aut nad od 3,5 do 12 tun pak namísto sedmi tisíc platí osm. Podobným tempem by podle Slamečky mohla vzrůst cena i v příštím roce. "Vycházím z toho, že se loni a letos rozšířila dálniční síť o desetinu, takže bychom uvažovali o zvýšení ceny v podobném rozsahu," doplnil Slamečka. Pokud by se ministerstvo drželo čísel dělitelných stem, platili by řidiči "osobáků" za roční kupon v příštím roce 1100 korun.

Do státní kasy by o desetinu dražší dálniční známky mohly přinést navíc necelých 300 milionů korun. "Loni se prodaly dálniční kupony za 2,67 miliardy korun," řekl mluvčí Státního fondu dopravní infrastruktury Karel Hanzelka.

Letos by navíc mohlo být naposledy, kdy řidiči lepí na svá čelní skla malé čtvercové známky. Začátkem června mají poslanci rozhodnout, zda je nahradí elektronické viněty – krabičky, které by si řidiči nabíjeli potřebnou sumou peněz. Poslanec Oldřich Vojíř, který je jedním z tvůrců novely, tvrdí, že viněty přinesou během pár let úsporu, stát by ušetřil na tisku známek. Výhodou vinět pro řidiče by měla být jejich přenositelnost, mohli by si také zvolit libovolný začátek platnosti. Dnes to lze u týdenních a měsíčních známek. "Do budoucna by mohly být viněty využité i tak, že by umožnily platit podle počtu ujetých kilometrů, nikoliv si předplatit užívání dálnice na určitý čas,“ uvedl Slamečka.

Stalo se
Testy aut
Hyundai Inster

Hyundai Inster - nejlepší elektromobil do města?

Elektrifikace postupuje a do měst se kromě velkých SUV začínají tlačit i elektromobily výrazně kompaktnějších rozměrů. Hyundai Inster je jedním z nich – čistě elektrický prcek, který vsází na originální design, užitečnou výbavu a kompaktní rozměry usnadňující městské jízdy. Dokáže však obstát i mimo městské prostředí? A jaká je jeho reálná konkurenceschopnost při ceně, která v našem případě přesáhla hranici 800 tisíc korun?

Testy aut
Toyota ProAce Verso

Test ojetiny: Toyota ProAce Verso VIP – univerzální praktik s bohatou výbavou

Tento týden se podíváme na zoubek zánovní Toyotě ProAce. Jedná se o 7 místnou dodávku v nejvyšší výbavě, která je levnější alternativou k Multivanu či Mercedesu třídy V. Mimo bohatou výbavu nabízí také solidní dynamiku i spotřebu a pořádnou porci praktičnosti. Má smysl sáhnout po starší verzi s nízkým nájezdem nebo se vyplatí připlatit si za zcela nové auto?

Novinky ze světa EV
Koncept vozu Tesla Model 3+

Tesla vytře evropským automobilkám zrak. Představí Model 3+ s dojezdem až 800 km

Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.