Česká republika už několik týdnů uvažuje o zavedení tzv. šrotovného, tedy prémii za nákup nového vozu při současné likvidaci auta starého. Kolik bychom nakonec mohli ušetřit a kdy se dočkáme?
S návrhem na zavedení šrotovného přišla původně ČSSD ve svém protikrizovém balíčku. Ten počítal s prémií 25.000 Kč při nákupu nového auta za méně než 1,5 mil. Kč, které produkuje emise CO2 menší než 160 g/km. Současně s tím mělo být vyřazeno vozidlo starší 10 let, jehož majitel jej vlastnil po dobu nejméně 2 let. Výše prémie byla ČSSD zanedlouho zvýšena na 2000 eur (cca. 53.000 Kč).
Na druhé straně barikády stála vládní ODS, která v rámci svého balíčku plánovala slevy na sociálním pojištění. Podle jejího předsedy Mirka Topolánka bylo brzy zřejmé, že tato změna neprojde bez pomoci opoziční ČSSD a obě strany se tak dohodly na kompromisu: sociální demokraté podpoří slevy na sociálním pojištění pouze recipročně výměnou za šrotovné ze strany ODS. „Šrotovné beru jako situační daň za prosazení našich návrhů,“ doplnil Topolánek.
Rozdíly však nadále panují v datu jeho zavedení. Zatímco předseda ČSSD Jiří Paroubek trvá na startu od 1. září či 1. října, Topolánek s letošním rokem nepočítá. Podle něj české automobilky momentálně plně zaměstnávají šrotační prémie v okolních zemích a další podporu nepotřebují. Jak prozradil v rozhovoru pro Mladou frontu Dnes, šrotovné je připraveno tak, aby jej mohla v případě snížené poptávky zavést jakákoliv vláda. Momentální dohoda obou stran plánuje šrotovné ve výši 30.000 Kč na nákup vozu do 500.000 Kč.
Modely úspěšné automobilky Cupra prošly v nedávné době faceliftem, který se týká i pohledného kombíku Leon Sportstourer. Na první pohled by se mohlo zdát, že se jedná jen o lehké omlazení designu, jak to u faceliftů bývá zvykem, jenže to je omyl. Změněna byla jedna velice podstatná věc, která tento sportovní kombík posunula do vyšší ligy.
Extrémní výkon přes 1.000 kW byl na běžný provoz až příliš – alespoň podle Xiaomi, které svůj hypersedan SU7 Ultra softwarově omezilo. Po silné kritice uživatelů ale automobilka otočila a výkon hodlá znovu uvolnit. Informoval web Carnewschina.
Do naší recenze tento týden zavítala modernizovaná Toyota ProAce Verso v prodloužené verzi L2, která vychytala drobné nedostatky starší verze. Jedná se o víceúčelového parťáka, který je překvapivě komfortní. Početnější rodiny, které si nemohou dovolit Multivan či Mercedes-Benz třídy V, budou dost možná překvapeni, že se jedná o konkurenceschopného rivala.
S příchodem elekromobility jsme byli svědky vzniku hned několika opravdu rychlých aut na baterky, která na semaforu sice potrápila kde jaký supersport, ale při řízení chyběly emoce a ani v zatáčkách to mnohdy nebyla moc zábava. Rychlost zkrátka neznamená automaticky zábavu a proto vznikl Ioniq 5 N, který se rozhodl zbořit mýty o tom, že elektromobil nemůže být zábavný. Jak se to podařilo?