Česká republika už několik týdnů uvažuje o zavedení tzv. šrotovného, tedy prémii za nákup nového vozu při současné likvidaci auta starého. Kolik bychom nakonec mohli ušetřit a kdy se dočkáme?
S návrhem na zavedení šrotovného přišla původně ČSSD ve svém protikrizovém balíčku. Ten počítal s prémií 25.000 Kč při nákupu nového auta za méně než 1,5 mil. Kč, které produkuje emise CO2 menší než 160 g/km. Současně s tím mělo být vyřazeno vozidlo starší 10 let, jehož majitel jej vlastnil po dobu nejméně 2 let. Výše prémie byla ČSSD zanedlouho zvýšena na 2000 eur (cca. 53.000 Kč).
Na druhé straně barikády stála vládní ODS, která v rámci svého balíčku plánovala slevy na sociálním pojištění. Podle jejího předsedy Mirka Topolánka bylo brzy zřejmé, že tato změna neprojde bez pomoci opoziční ČSSD a obě strany se tak dohodly na kompromisu: sociální demokraté podpoří slevy na sociálním pojištění pouze recipročně výměnou za šrotovné ze strany ODS. „Šrotovné beru jako situační daň za prosazení našich návrhů,“ doplnil Topolánek.
Rozdíly však nadále panují v datu jeho zavedení. Zatímco předseda ČSSD Jiří Paroubek trvá na startu od 1. září či 1. října, Topolánek s letošním rokem nepočítá. Podle něj české automobilky momentálně plně zaměstnávají šrotační prémie v okolních zemích a další podporu nepotřebují. Jak prozradil v rozhovoru pro Mladou frontu Dnes, šrotovné je připraveno tak, aby jej mohla v případě snížené poptávky zavést jakákoliv vláda. Momentální dohoda obou stran plánuje šrotovné ve výši 30.000 Kč na nákup vozu do 500.000 Kč.
Tento týden se podíváme na zoubek zánovní Toyotě ProAce. Jedná se o 7 místnou dodávku v nejvyšší výbavě, která je levnější alternativou k Multivanu či Mercedesu třídy V. Mimo bohatou výbavu nabízí také solidní dynamiku i spotřebu a pořádnou porci praktičnosti. Má smysl sáhnout po starší verzi s nízkým nájezdem nebo se vyplatí připlatit si za zcela nové auto?
Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.
Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.