Zatímco velké světové automobilky vidí budoucnost v kombinaci spalovacích a elektrických motorů nebo elektřině samotné, Mazda se drží hesla „proč měnit něco, co funguje“. Místo investic do drahých hybridních technologií se totiž soustřeďuje na vylepšení současných spalovacích agregátů.
Šéf automobilky Seita Kanai uvedl, že zvýšení efektivnosti spalovacích motorů, snížení hmotnosti nových vozů a nižší spotřeba paliva při volnoběhu jsou hlavní cíle Mazdy v boji s ekologií i ekonomikou provozu pro blízkou budoucnost. Například nyní pracuje automobilka na dieselovém dvoulitru, který vykazuje spotřebu na úrovni současných agregátů o objemu 660 cm3 případně srovnatelně výkonných hybridů.
Výkonný ředitel Yuji Harada dokonce označil hybridní technologie za pouhou módu. Náklady na celý elektrický systém navíc dosahují astronomických výšek a kvůli zvyšující se konkurenci jsou výrobci nuceni snižovat prodejní ceny. Tím se snižují jejich marže a hybridní modely jsou tak spíše otázkou prestiže než ziskovosti. Příkladem může být nová Honda Insight, jež by se měla prodávat za cenu jen o málo vyšší než konkurenční vozy s klasickým pohonem.