Včera v americkém parlamentu přednesl prezident tradiční Zprávu o stavu unie. Zmínil se v ní i o automobilovém průmyslu a ujistil ho, že jej padnout nenechá. Na pochybách ale nechal odborníky a historiky.
Celá zpráva byla plná velmi nekonkrétních plánů a přesně taková byla i zmínka o amerických automobilkách.
Většinu amerických značek vlastní tři mamutí koncerny, největší General Motors, Ford a Chrysler. Všechny tři mají finanční potíže, Obama ale ve své řeči pronesl, že "země, která vynalezla automobil od něj nedá ruce pryč."
Touto větu jednak dal velkou naději šéfům koncernů, na druhou stranu ale trochu roztrpčil automobilové historiky po celém světě. Přisvojil si tím totiž cizí úspěchy.
Automobily totiž rozhodně nebyly vynalezeny v USA. Prapředkové automobilů jezdili ještě dávno předtím, než byla vyhlášena nezávislost USA. Za nejznámější je považován parovůz Francouze Nicolase Cugnota z roku 1770. Sám konstruktér bohužel při testovací jízdě narazil do zdi a při havárii zemřel.
Prvním opravdovým vozem byl vůz Karla Benze z roku 1888, vynalezený v Německu. Měl již klasický spalovací motor tak jak jej dnes známe. Různé pokusy vznikaly dokonce již dříve.
První americký prototyp byl vyroben v roce 1889, šlo o Adams-Farwell. V roce 1897 potom přišel první tuzemský vůz, Präsident od Tatry.
Další úspěchy už Američanům přirozeně upřít nemůžeme. Byl to právě Henry Ford kdo z auta udělal masový výrobek. První vlaštovkou by Ford A z roku 1903, které se za 2 roky vyrobilo 1700, v roce 1908 ale přišel slavný Ford model T, který změnil svět. O tom třeba podrobněji v tomto článku.
Tento týden se podíváme na zoubek zánovní Toyotě ProAce. Jedná se o 7 místnou dodávku v nejvyšší výbavě, která je levnější alternativou k Multivanu či Mercedesu třídy V. Mimo bohatou výbavu nabízí také solidní dynamiku i spotřebu a pořádnou porci praktičnosti. Má smysl sáhnout po starší verzi s nízkým nájezdem nebo se vyplatí připlatit si za zcela nové auto?
Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.
Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.