Obama Detroit padnout nenechá

Marek Litzman, 26. února 2009, 12:32 Google+

Včera v americkém parlamentu přednesl prezident tradiční Zprávu o stavu unie. Zmínil se v ní i o automobilovém průmyslu a ujistil ho, že jej padnout nenechá. Na pochybách ale nechal odborníky a historiky.

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
ilustrační foto

ilustrační foto | foto: Archiv AutoRoad.cz

Sdílejte článek

Celá zpráva byla plná velmi nekonkrétních plánů a přesně taková byla i zmínka o amerických automobilkách.

Většinu amerických značek vlastní tři mamutí koncerny, největší General Motors, Ford a Chrysler. Všechny tři mají finanční potíže, Obama ale ve své řeči pronesl, že "země, která vynalezla automobil od něj nedá ruce pryč."

Touto větu jednak dal velkou naději šéfům koncernů, na druhou stranu ale trochu roztrpčil automobilové historiky po celém světě. Přisvojil si tím totiž cizí úspěchy.

Automobily totiž rozhodně nebyly vynalezeny v USA. Prapředkové automobilů jezdili ještě dávno předtím, než byla vyhlášena nezávislost USA. Za nejznámější je považován parovůz Francouze Nicolase Cugnota z roku 1770. Sám konstruktér bohužel při testovací jízdě narazil do zdi a při havárii zemřel.

Prvním opravdovým vozem byl vůz Karla Benze z roku 1888, vynalezený v Německu. Měl již klasický spalovací motor tak jak jej dnes známe. Různé pokusy vznikaly dokonce již dříve.

První americký prototyp byl vyroben v roce 1889, šlo o Adams-Farwell. V roce 1897 potom přišel první tuzemský vůz, Präsident od Tatry.

Další úspěchy už Američanům přirozeně upřít nemůžeme. Byl to právě Henry Ford kdo z auta udělal masový výrobek. První vlaštovkou by Ford A z roku 1903, které se za 2 roky vyrobilo 1700, v roce 1908 ale přišel slavný Ford model T, který změnil svět. O tom třeba podrobněji v tomto článku.

Vytisknout

Diskuze: Obama Detroit padnout nenechá

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Volkswagen Golf People

TEST Volkswagen Golf People – čtyřválec, hezká výbava a cenovka 687 tisíc

Citroen C5X

DLOUHODOBÝ TEST: Citroen C5 X Plug-in Hybrid aneb francouzský křižník očima Terezky

Nový motor Honda V3

Společnost Honda na veletrhu EICMA 2024 představuje nový průlomový koncept spalovacího motoru

Ilustrační foto

Co ovlivňuje cenu vašeho havarijní pojištění?

Lexus UX300h

TEST Lexus UX300h F Sport – stále oblíbenější prémiový crossover po modernizaci

Toyota Corolla TS 1,8 Hybrid Style

TEST Toyota Corolla TS 1,8 Hybrid Style – univerzální kombík pro klidné řidiče

Škoda Enyaq Sportline 85

TEST Škoda Enyaq Sportline 85 – vylepšená vlajková loď z elektrické rodiny Škoda

Škoda Octavia Combi

TEST Škoda Octavia Combi 1,5 TSI m-HEV – faceliftovaná verze se spotřebou pod 5 litrů

Ilustrační foto

V čem se liší povinné ručení pro mladé?

Citroen C5X plug-in hybrid

DLOUHODOBÝ TEST: Citroen C5 X Plug-in Hybrid – cesta na dovolenou + spaní v autě

Cyklokaravan

Elektrokolo s mini karavanem, hodně stylové cestování

Škoda Kodiaq II

TEST Škoda Kodiaq 2,0 TDI 142 kW 4x4 – český sen podruhé, je ale lepší než Superb?

EcoWheel Diabel

TEST EcoWheel Diabel – elektrická motorka s drsnou tváří

Kontrola okresů

10 nejzvláštnějších dopravních předpisů, které byste měli před svými cestami do zahraničí znát

Ilustrační foto

Co je CarPlay a jak ho nejlépe využít? Plus další vychytávky do auta

reklama

Doporučujeme

ERA

I.DE.A ERA concept - s tlamou vstříc

Čtěte dále

Nejčtenější články

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud