Ke šrotovnému se některé státy uchýlily ve snaze překonat současné problémy automobilového průmyslu. Jedná se fakticky o státní dotaci všem, kteří si koupí nové auto a staré nechají zároveň zlikvidovat. Podmínky se v jednotlivých státech liší a většinou jsou naplánovány až do konce letošního roku. Cílem je podpořit spotřebu a tím nastartovat automobilový trh i celou ekonomiku.
K opatření se zatím uchýlilo devět států: Francie, Itálie, Kypr, Lucembursko, Německo, Portugalsko, Rakousko, Rumunsko a Španělsko. Ačkoliv se o podobném kroku uvažovalo i v ČR, nikdo jej nakonec nenavrhl.
Celá záležitost však v sobě ukrývá nebezpečí v podobě skrytého protekcionismu. Jednotlivé státy si totiž až dosud mohly podmínky prémie stanovovat samy a skrytě tak podporovat domácí výrobce. Tomu je nyní konec. Evropská komise jakožto iniciativní orgán evropské unie navrhla okolnosti, za kterých bude možné šrotovné vyplácet.
Nově by tak měla být zohledněna například doba, po kterou majitel před likvidací auto vlastnil. Ošetřena rovněž bude otázka protekcionismu a zvýhodňování domácích automobilek.