Vlastník automobilky Saab, koncern General Motors, včera oznámil, že k vyhlášení bankrotu může dojít už během příštích dvou týdnů. Švédská vláda zřejmě nezasáhne.
Zástupci amerického General Motors uvedli, že koncern už požádal o pomoc švédskou vládu. GM požaduje finanční prostředky na zajištění provozu po celou dobu, než se podaří najít pro automobilku vhodného kupce. Švédská strana však jakoukoliv pomoc odmítá. „Švédský stát a zdejší daňoví poplatníci nebudou vlastnit automobilové továrny,“ reagovala švédská ministryně průmyslu Maud Olofsson.
Fabrika v Trollhaettanu zaměstnává 4.500 lidí a další tisíce pracují v dodavatelských firmách. General Motors získal v Saabu majoritní podíl už v roce 1990 a o deset let později jej převzal úplně. Olofsson viní ze současné situace právě americký management: „GM se po celá ta léta zaměřoval na prodej aut, která lidé ve skutečnosti nechtějí. Kdyby se na vývoj inovativních vozů s menší spotřebou paliva soustředili už dříve, nedostali by se do takových problémů,“.
Jelikož se nepředpokládá, že by se v této, pro automobilový průmysl nevhodné době, podařilo najít vhodného zájemce o koupi Saabu, vidí švédská vláda jako jediný rozumný krok hloubkovou restrukturalizaci celé firmy.
Prémiová SUV jsou u nás velice oblíbená a na silnicích jich vídáme opravdu mnoho. Pořizovací ceny ovšem běžně atakují hranici 3 milionů korun, což není úplně málo. Není tak divu, že se lidé rozhlíží i na trhu ojetých automobilů, kde jsou ceny podstatně příznivější. Jak jezdí tento bílý kousek z roku 2020?
Největším trendem za posledních 10 let jsou jednoznačně vozy typu SUV. Lidé je mají rádi pro svou robustní karoserii, zvýšení podvozek a dostatek prostoru, jenže mají i nějaká negativa. Proti klasickým kombíkům mívají horší jízdní vlastnosti a také vyšší spotřebu. Vezmeme-li z obou světů to dobré, vznikne zvýšený kombík s pohonem 4x4 a přesně takové auto máme v dnešní recenzi.