Pokud stále váháte s nákupem nového či ojetého vozu s vidinou dalšího snižování jejich pořizovacích cen, máme pro vás špatnou zprávu. Auta už nejspíš levnější nebudou. Tedy alespoň ne v České republice. Očekávat lze naopak jejich zdražování.
Díky nejrůznějším akčním nabídkám a slevám se u nás ceny automobilů dostaly na historicky nejnižší úroveň. Tomu je nyní, jak se zdá, konec. Tedy alespoň podle celé řady obchodníků. Například mluvčí českého zastoupení automobilky Nissan Martina Jirásková pro ČTK uvedla: „Hlavní hráči na trhu již zřejmě dosáhli na minimální ceny, přepokládaný scénář tedy je, že po vyprodání skladových zásob půjdou ceny mírně nahoru i za cenu snížení prodejních objemů“. Podobně hovoří i mluvčí francouzského Peugeotu Radka Matthey: „Pravděpodobnost zvyšování cen v nejbližších měsících je velmi vysoká. Ostatně některé značky zvyšují ceny již nyní,".
Důvodem je podle všeho slábnoucí kurz české koruny vůči euru. To potvrzuje i tisková mluvčí Citroen ČR Martina Bedrnová: „Euro za 28 a více korun nás nepochybně přivede k nutnosti zdražit alespoň některé modely. Pro zákazníky, kteří nyní uzavřou závaznou objednávku na vozy skladem s dodáním v dubnu, jsme ochotni garantovat současnou cenu,".
K nepopulárnímu zvyšování cen se zatím odhodlaly především dovozci prémiových značek, kteří stanovují ceny v eurech a teprve pro konečného zákazníka je přepočítávají na domácí měnu. Například BMW určuje nyní místo denních kurzů kurzy měsíčně s ohledem na jejich průměr za uplynulý měsíc.
A zdražení se zřejmě dotkne i ojetin. PR ředitel společnosti AAA Auto Vladan Crha uvedl, že ceny starších vozů vždy s určitým zpožděním kopírují vývoj cen nových automobilů.
Je ale zdražování v době ekonomické krize skutečně nezbytné? Nebude se po současném vyprazdňování skladů po zvýšení cen situace opakovat? A nejde jen o promyšlený marketingový tah obchodníků s cílem přimět lidi k okamžitému nákupu nového vozu?
Největším trendem za posledních 10 let jsou jednoznačně vozy typu SUV. Lidé je mají rádi pro svou robustní karoserii, zvýšení podvozek a dostatek prostoru, jenže mají i nějaká negativa. Proti klasickým kombíkům mívají horší jízdní vlastnosti a také vyšší spotřebu. Vezmeme-li z obou světů to dobré, vznikne zvýšený kombík s pohonem 4x4 a přesně takové auto máme v dnešní recenzi.
Ford Mustang je už desítky let ikonou, kterou pozná asi každý. Tentokrát se podíváme na ojetý kus z roku 2022, který nabízí to nejlepší z klasického amerického receptu - karoserii typu kupé, atmosférický pětilitrový osmiválec, manuální převodovku a v tomto případě i sportovní sedadla Recaro. Je to lepší volba než posledně testovaný kabriolet s automatem?