Slavná třída hvězdy ze Stuttgartu, třída, G, respektive její předobraz, Mercedes Geländewagen, slaví své třicáté narozeniny. Dokázal si dobýt srdce jak farmářů po celém Německu, tak také tamní armády.
Právě před třiceti lety, na přelomu ledna a února roku 1979, byly zákazníkům nabídnuty první mercedesy třídy G. Jeho původ je ovšem starší, takovýto vůz se již několik let vyráběl pro potřeby armád.
Geländewagen se stal legendou. Jeho design se do dnešních dnů změnil jen málo a je pořád stejně dobře identifikovatelný. Mercedes za jeho dlouhý život vyměnil tři generace.
Změna přišla v letech 1990 a 1991, tedy po 11 letech výroby první generace. Pokračovateli původní armádní tradice přinesla jnovaci motorů a částečně vylepšené šasi, design ale zůstal téměř stejný, nepohodlný interiér se proměnil trochu k lepšímu.
Souběžně s Geländewagenem se ovšem začala vyrábět i třída G. Ta se vyznačovala mnohem větším luxusem a větší použitelností pro osobní účely. Ztratil sice na svém terénním využití, ovšem i přesto je těžké ho "ponížit" až do kategorie SUV, zůstává tedy ve speciální kategorii luxusních off-roadů, které bychom spočítali na prstech jedné ruky. Jistě by sem patřil Range Rover a Toyota Land Cruiser.
S původní puriánskou verzí bychom také asi jen těžko spojovali rychlé modely upravené samotným AMG nabízející stovky koní.
Původní terénní model se přestal vyrábět roku 2001, resp. přestal se prodávat pro civilisty, armády je kupují i nadále. Ostatně právě v armádách je upravených Geländewagenů mnoho, vždyť jen samotné Německo má ve výzbroji přes 12 tisíc těchto strojů.
Mercedes Benz třídy G je jedním z nejdéle sloužících aut, může se řadit po bok Land Roveru Defender a tohle místo mu po právu patří. Přejme mu i další desetiletí.
Věděli jste, že čtyřkovou Octavii můžete mít s dvoulitrovým benzínovým motorem o výkonu 150 kW a pohonem 4x4? Že ne? Buďte v klidu, v nabídce je tato motorizace poměrně čerstvě, ale dnes ji pořádně proklepneme. Pokud chcete do Octavie kultivovaný benzínový motor a zároveň příjemnou dynamiku, měli byste tento agregát zvážit. Dvoulitr 2,0 TDI o výkonu 110 kW je „traktoroidní“ motor s tupou reakcí na plyn a vedle patnáctistovky 1,5 TSI o stejném výkonu příliš nedává smysl – rozdíl cca jednoho litru ve spotřebě je zanedbatelný. Dnes testovaný benzínový dvoulitr povznesl Octavii na zcela novou úroveň, co ale spotřeba a cena?
Tento oblíbený městský crossover prošel v loňském roce spolu se Scalou drobnou omlazovací kúrou. Dnes se zaměříme na Kamiq a to hned v nejvyšší výbavě Monte Carlo. Proti svým konkurentům boduje vnitřní prostorností, snadným ovládáním a také nízkou spotřebou. Vše má ovšem svou cenu, která v tomto případě není zrovna nízká. Otázka tedy zní, zda-li není lepší volbou Scala, která je ve stejné výbavě a motorizaci levnější.