Slavná třída hvězdy ze Stuttgartu, třída, G, respektive její předobraz, Mercedes Geländewagen, slaví své třicáté narozeniny. Dokázal si dobýt srdce jak farmářů po celém Německu, tak také tamní armády.
Právě před třiceti lety, na přelomu ledna a února roku 1979, byly zákazníkům nabídnuty první mercedesy třídy G. Jeho původ je ovšem starší, takovýto vůz se již několik let vyráběl pro potřeby armád.
Geländewagen se stal legendou. Jeho design se do dnešních dnů změnil jen málo a je pořád stejně dobře identifikovatelný. Mercedes za jeho dlouhý život vyměnil tři generace.
Změna přišla v letech 1990 a 1991, tedy po 11 letech výroby první generace. Pokračovateli původní armádní tradice přinesla jnovaci motorů a částečně vylepšené šasi, design ale zůstal téměř stejný, nepohodlný interiér se proměnil trochu k lepšímu.
Souběžně s Geländewagenem se ovšem začala vyrábět i třída G. Ta se vyznačovala mnohem větším luxusem a větší použitelností pro osobní účely. Ztratil sice na svém terénním využití, ovšem i přesto je těžké ho "ponížit" až do kategorie SUV, zůstává tedy ve speciální kategorii luxusních off-roadů, které bychom spočítali na prstech jedné ruky. Jistě by sem patřil Range Rover a Toyota Land Cruiser.
S původní puriánskou verzí bychom také asi jen těžko spojovali rychlé modely upravené samotným AMG nabízející stovky koní.
Původní terénní model se přestal vyrábět roku 2001, resp. přestal se prodávat pro civilisty, armády je kupují i nadále. Ostatně právě v armádách je upravených Geländewagenů mnoho, vždyť jen samotné Německo má ve výzbroji přes 12 tisíc těchto strojů.
Mercedes Benz třídy G je jedním z nejdéle sloužících aut, může se řadit po bok Land Roveru Defender a tohle místo mu po právu patří. Přejme mu i další desetiletí.
Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto představila světu svůj nejnovější crossover, Škoda Epiq. Nejdostupnější elektrické auto značky se dosud ukazovalo pouze jako designová studie, nyní se ale Epiq představil v Mnichově po boku dalších koncernových kompaktních crossoverů koncernu Volkswagen. Přestože detaily ohledně výbavy a cen zůstávají tajemstvím, víme, že cena by měla začínat na částce kolem 600 000 Kč. Sériová výroba započne už příští rok.
Minulý týden nám dělalo společnost velice příjemné SUV, které skvěle vypadá, výborně jezdí, má rozumný nájezd kilometrů a nestojí majlant. Potěší především řidiče, kteří si potrpí na špičkovou ergonomii, nízkou spotřebu a velmi dobré jízdní vlastnosti. Má to vůbec nějaký háček?
Kodiaq druhé generace už nějaký čas brázdí české silnice a tak se na trhu s ojetými vozy začaly objevovat první vlaštovky. Jednu takovou jsme si v nejnižší výbavě Selection vybrali do naší dnešní recenze. Jedná se o roční auto z Mototechny s nájezdem necelých 27 tisíc kilometrů za 940 tisíc, což je proti ceně nového vozu aktuálně úspora přes 250 tisíc korun. Má to nějaký háček?
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.