Ekologická nařízení s sebou velmi často nesou různé sankce a další restrikční nástroje. Ekologie je v USA velmi často propíraným tématem a i tam se rozhodli pokutovat automobilky za přílišnou spotřebu aut.
Na začátku každého roku jsou již téměř tradičně vyhlašování vítězové soutěže o nejvyšší pokutu za porušování standardů CAFE, Corporate Average Fuel Economy neboli průměrnou spotřebu na společnost.
Letošní ročník s přehledem vyhrál Mercedes. Musí státním úřadům zaplatit pokutu ve výši 28,9 milionu dolarů, podle aktuálního kurzu asi 550 milionů korun. Na dalších místech se umístil Volkswagen s pokutou 4,5 milionu dolarů (85 milionů korun), Porsche a Maserati, kteří platí shodně 1,2 milionu (23 milionů Kč) a Ferrari, kterému bude z účtů odčerpáno 1,1 milionu dolarů(21 milionů Kč).
I přes nespornou výši pokuty udělenou Mercedesu není rekordmanem. Tím se stal dnes už bývalý koncern Daimler-Chrysler, který loni odevzdal 30,3 milionů dolarů (580 mil. Kč).
Standard CAFE je používán od ropných šoků z poloviny 70. let. V současné době musí výrobce platit pokutu 5,5 dolaru za každý 0,1 mpg (počet mílí (=1,6 km), které auto ujede na jeden galon (=3,79l) paliva, americký standard měření spotřeby paliva) pod hodnotu 27,5 mpg (8,55 l/100 km). To se potom násobí počtem prodaných aut.
Věděli jste, že čtyřkovou Octavii můžete mít s dvoulitrovým benzínovým motorem o výkonu 150 kW a pohonem 4x4? Že ne? Buďte v klidu, v nabídce je tato motorizace poměrně čerstvě, ale dnes ji pořádně proklepneme. Pokud chcete do Octavie kultivovaný benzínový motor a zároveň příjemnou dynamiku, měli byste tento agregát zvážit. Dvoulitr 2,0 TDI o výkonu 110 kW je „traktoroidní“ motor s tupou reakcí na plyn a vedle patnáctistovky 1,5 TSI o stejném výkonu příliš nedává smysl – rozdíl cca jednoho litru ve spotřebě je zanedbatelný. Dnes testovaný benzínový dvoulitr povznesl Octavii na zcela novou úroveň, co ale spotřeba a cena?
Tento oblíbený městský crossover prošel v loňském roce spolu se Scalou drobnou omlazovací kúrou. Dnes se zaměříme na Kamiq a to hned v nejvyšší výbavě Monte Carlo. Proti svým konkurentům boduje vnitřní prostorností, snadným ovládáním a také nízkou spotřebou. Vše má ovšem svou cenu, která v tomto případě není zrovna nízká. Otázka tedy zní, zda-li není lepší volbou Scala, která je ve stejné výbavě a motorizaci levnější.