Loňský rok se bude ve statistikách skvět jako jeden z nejméně tragických. Podruhé od Sametové revoluce zemřelo na silnicích méně než tisícovka osob, rok 2008 tak potvrdil úspěšný trend v potlačování nehodovosti.
Za ono "úspěšné" číslo považujeme "pouhých" 984 obětí dopravních nehod. Oproti minulým letům jde o úspěch, s výjimkou roku 2006, kdy působil dočasný efekt nového silničního zákona se ještě nikdy nepodařilo srazit tuto nepříznivou statistiku takto nízko, pod magickou hranici tisíce obětí.
Ještě předloni, v roce 2007, zemřelo na silnicích 1109 osob, loni již jen 984, což znamená snížení o 12,7%.
Hodnocení důvodů je vždy ošemetné, nicméně svůj vliv mohla mít i nastupující kampaň ministerstva "Nemyslíš - zaplatíš".
Klesající trend zaznamenáváme od roku 2003, kdy na silnicích zemřelo 1319 lidí. Od té doby má křivka téměř výhradně klesající tendenci, výjimkou je jen rok 2007, kdy se oproti zmíněnému, výjimečně příznivému roku 2006 krátkodobě zvýšil.
Smutným rekordmanem je rok 1994, kdy na silnicích zemřelo 1473 osob.
Pozn. autora: osobně věřím, že oproti holedbání ministerstev vnitra a dopravy za zlepšující se stav může z velké míry stále modernější a bezpečnější vozový park s množstvím airbagů a elektronických pomocníků. Do stavu ideálního toho totiž ještě velmi mnoho chybí.
Prémiová SUV jsou u nás velice oblíbená a na silnicích jich vídáme opravdu mnoho. Pořizovací ceny ovšem běžně atakují hranici 3 milionů korun, což není úplně málo. Není tak divu, že se lidé rozhlíží i na trhu ojetých automobilů, kde jsou ceny podstatně příznivější. Jak jezdí tento bílý kousek z roku 2020?
Největším trendem za posledních 10 let jsou jednoznačně vozy typu SUV. Lidé je mají rádi pro svou robustní karoserii, zvýšení podvozek a dostatek prostoru, jenže mají i nějaká negativa. Proti klasickým kombíkům mívají horší jízdní vlastnosti a také vyšší spotřebu. Vezmeme-li z obou světů to dobré, vznikne zvýšený kombík s pohonem 4x4 a přesně takové auto máme v dnešní recenzi.