Loňský rok se bude ve statistikách skvět jako jeden z nejméně tragických. Podruhé od Sametové revoluce zemřelo na silnicích méně než tisícovka osob, rok 2008 tak potvrdil úspěšný trend v potlačování nehodovosti.
Za ono "úspěšné" číslo považujeme "pouhých" 984 obětí dopravních nehod. Oproti minulým letům jde o úspěch, s výjimkou roku 2006, kdy působil dočasný efekt nového silničního zákona se ještě nikdy nepodařilo srazit tuto nepříznivou statistiku takto nízko, pod magickou hranici tisíce obětí.
Ještě předloni, v roce 2007, zemřelo na silnicích 1109 osob, loni již jen 984, což znamená snížení o 12,7%.
Hodnocení důvodů je vždy ošemetné, nicméně svůj vliv mohla mít i nastupující kampaň ministerstva "Nemyslíš - zaplatíš".
Klesající trend zaznamenáváme od roku 2003, kdy na silnicích zemřelo 1319 lidí. Od té doby má křivka téměř výhradně klesající tendenci, výjimkou je jen rok 2007, kdy se oproti zmíněnému, výjimečně příznivému roku 2006 krátkodobě zvýšil.
Smutným rekordmanem je rok 1994, kdy na silnicích zemřelo 1473 osob.
Pozn. autora: osobně věřím, že oproti holedbání ministerstev vnitra a dopravy za zlepšující se stav může z velké míry stále modernější a bezpečnější vozový park s množstvím airbagů a elektronických pomocníků. Do stavu ideálního toho totiž ještě velmi mnoho chybí.
Věděli jste, že čtyřkovou Octavii můžete mít s dvoulitrovým benzínovým motorem o výkonu 150 kW a pohonem 4x4? Že ne? Buďte v klidu, v nabídce je tato motorizace poměrně čerstvě, ale dnes ji pořádně proklepneme. Pokud chcete do Octavie kultivovaný benzínový motor a zároveň příjemnou dynamiku, měli byste tento agregát zvážit. Dvoulitr 2,0 TDI o výkonu 110 kW je „traktoroidní“ motor s tupou reakcí na plyn a vedle patnáctistovky 1,5 TSI o stejném výkonu příliš nedává smysl – rozdíl cca jednoho litru ve spotřebě je zanedbatelný. Dnes testovaný benzínový dvoulitr povznesl Octavii na zcela novou úroveň, co ale spotřeba a cena?
Tento oblíbený městský crossover prošel v loňském roce spolu se Scalou drobnou omlazovací kúrou. Dnes se zaměříme na Kamiq a to hned v nejvyšší výbavě Monte Carlo. Proti svým konkurentům boduje vnitřní prostorností, snadným ovládáním a také nízkou spotřebou. Vše má ovšem svou cenu, která v tomto případě není zrovna nízká. Otázka tedy zní, zda-li není lepší volbou Scala, která je ve stejné výbavě a motorizaci levnější.