Loňský rok se bude ve statistikách skvět jako jeden z nejméně tragických. Podruhé od Sametové revoluce zemřelo na silnicích méně než tisícovka osob, rok 2008 tak potvrdil úspěšný trend v potlačování nehodovosti.
Za ono "úspěšné" číslo považujeme "pouhých" 984 obětí dopravních nehod. Oproti minulým letům jde o úspěch, s výjimkou roku 2006, kdy působil dočasný efekt nového silničního zákona se ještě nikdy nepodařilo srazit tuto nepříznivou statistiku takto nízko, pod magickou hranici tisíce obětí.
Ještě předloni, v roce 2007, zemřelo na silnicích 1109 osob, loni již jen 984, což znamená snížení o 12,7%.
Hodnocení důvodů je vždy ošemetné, nicméně svůj vliv mohla mít i nastupující kampaň ministerstva "Nemyslíš - zaplatíš".
Klesající trend zaznamenáváme od roku 2003, kdy na silnicích zemřelo 1319 lidí. Od té doby má křivka téměř výhradně klesající tendenci, výjimkou je jen rok 2007, kdy se oproti zmíněnému, výjimečně příznivému roku 2006 krátkodobě zvýšil.
Smutným rekordmanem je rok 1994, kdy na silnicích zemřelo 1473 osob.
Pozn. autora: osobně věřím, že oproti holedbání ministerstev vnitra a dopravy za zlepšující se stav může z velké míry stále modernější a bezpečnější vozový park s množstvím airbagů a elektronických pomocníků. Do stavu ideálního toho totiž ještě velmi mnoho chybí.
Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.