Po dvě desetiletí byly vysokootáčkové atmosférické motory u modelů řady M od BMW samozřejmostí. Časy se ale mění a s nimi i nároky a potřeby zákazníků. Downsizing je aktuálním trendem, a tak se musí zmenšovat.
Další obět přísných nároků emisních norem je na světě. Vysoké objemy motorů nedělají naší planetě dobře a proto jsou na světě normy jako Euro 5 nebo 6. Proč se tak přísné normy týkají i sportovních aut, kterých jezdí na silnicích jako šafránu mi není známo. Nejsem zde ale od toho abych nadával, na starosti mám psaní novinek. Co tedy bude do budoucna s řadami M?
Trend je jasný: zmenšování objemu a přeplňování. Ať už turbem nebo kompresorem. Čtyřlitrový osmiválec z M3 a pětilitrový desetiválec z M5 a M6 tak čeká odtučňovací kůra.
Prvním vozem s novým M motorem bude BMW X6 xDrive M, což bude konkurent například Mercedes-Benzu ML63 AMG. Pod kapotou bude mít místo desetiválce nový twinturbo osmiválec. Ten později dostane i nová M5 v průběhu roku 2010. Tento motor bude mít výkon stejný jako standartní 5.0 V10 známý z aktuálních M5 a M6, tedy 500 koní. X6 xDrive M s ním zasprintuje z 0-100 km/h za méně než 5 sekund a maximální rychlost bude omezena na standartních 250 km/h.
Nové motory budou také pravděbodobně vybaveny funkcemi start/stop a rekuperací energie při brždění.
Dle slov BMW nebudou nové motory o nic méně výkonnější, budou mít ale nižší spotřebu a emise. A o ty jde především.
Věděli jste, že čtyřkovou Octavii můžete mít s dvoulitrovým benzínovým motorem o výkonu 150 kW a pohonem 4x4? Že ne? Buďte v klidu, v nabídce je tato motorizace poměrně čerstvě, ale dnes ji pořádně proklepneme. Pokud chcete do Octavie kultivovaný benzínový motor a zároveň příjemnou dynamiku, měli byste tento agregát zvážit. Dvoulitr 2,0 TDI o výkonu 110 kW je „traktoroidní“ motor s tupou reakcí na plyn a vedle patnáctistovky 1,5 TSI o stejném výkonu příliš nedává smysl – rozdíl cca jednoho litru ve spotřebě je zanedbatelný. Dnes testovaný benzínový dvoulitr povznesl Octavii na zcela novou úroveň, co ale spotřeba a cena?
Tento oblíbený městský crossover prošel v loňském roce spolu se Scalou drobnou omlazovací kúrou. Dnes se zaměříme na Kamiq a to hned v nejvyšší výbavě Monte Carlo. Proti svým konkurentům boduje vnitřní prostorností, snadným ovládáním a také nízkou spotřebou. Vše má ovšem svou cenu, která v tomto případě není zrovna nízká. Otázka tedy zní, zda-li není lepší volbou Scala, která je ve stejné výbavě a motorizaci levnější.