Pred štvrťstoročím 2. novembra 1983 zišiel z výrobných liniek montážneho závodu Chrysleru v kanadskom Windsore prvý minivan na svete. Úspešne sa tak zavŕšilo päťročné úsilie vytvoriť a pri využití investícií 660 miliónov USD spustiť výrobu nového „magického vozidla“.
Pôvodný model minivanu s dĺžkou 4470 cm mal štvorvalec 2,2 l (72 kW) a trojstupňovú automatickú prevodovku na želanie. Najnovšia piata generácia minivanov Chrysler a Dodge pre USA dlhá 5140 mm dostala šesťvalec 4,0 l (187 kW) so sériovo montovanou šesťstupňovou automatickou prevodovkou a pre Európu hlavne nový naftový agregát 2,8 CRD so vstrekovaním Common Rail.
Od roku 1987 sa začali minivany Chrysleru dodávať aj do Európy s označením ako viacúčelové vozidlo MPV. Od roku 1992 sa v rakúskom Grazi začala tiež európska výroba minivanov značky Chrysler. V roku 1993 vyrobil Chrysler prvý minivan s elektrickým pohonom na svete, a v roku 2000 vytvoril Chrysler Voyager SE so vznetovým motorom 2,5 l CRD a turbodúchadlom svetový rekord najnižšou spotrebou paliva medzi minivanmi, keď na jedno natankovanie prešiel 1 724 km.
Ďalšie míľniky vo vývoji predstavujú jubilejné modely Chrysler a Dodge k 25. výročiu spustenia výroby minivanov. Model pre rok 2009 prináša nové technológie: monitorovania slepého uhla (Blind Spot Monitoring System) ako aj križovania dráhy vzadu (Rear Cross Path System), predných svetlometov typu SmartBeam® a otočného monitora pre tretí rad sedadiel.
Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.