Americké automobilky mohou od včerejšího dne žádat státní úřady o poskytnutí milionových dotací na vývoj ekologických vozů tak, aby zůstaly konkurenceschopné i ve srovnání s Japonskými a Evropskými automobilkami.
Americká vláda vyhradila celkem 25 miliard dolarů na pomoc tamním automobilkám s reorganizací a počínaje včerejškem mohou úřady žádat o půjčku na pokrytí nákladů na vývoj a výrobu malých vozů a hybridů.
Půjčky budou velmi příznivě úročeny a mají strategickému průmyslovému odvětví pomoct se opět postavit na nohy.
O tom, že automobilový průmysl v USA se potýká s krizí snad ještě větších rozměrů než ta, o které se mluví po celém světě, jsme již informovali. Prudký nárůst ceny ropy a od ní odvíjející se nárůst ceny benzínu způsobil situaci ne nepodobnou ropným šokům z minulého století.
Se zvyšováním cen nastal masový odklon od tradičně robustních amerických aut k subtilnějším autům, které ovšem tamní automobilky neměly ve svých nabídkách a pokud ano, spíš okrajově. Vzrostl i zájem o hybridy.
Neodpustím si zmínění trochu paradoxní situace. V těchto měsících zazívá americký trh příliv novodobých muscle cars jako Dodge Challenger a nový Ford Mustang a to ve chvíli, kdy probíhá krize, která je připodobňována ke starší krizi, která éru muscle cars pohřbila.
Věděli jste, že čtyřkovou Octavii můžete mít s dvoulitrovým benzínovým motorem o výkonu 150 kW a pohonem 4x4? Že ne? Buďte v klidu, v nabídce je tato motorizace poměrně čerstvě, ale dnes ji pořádně proklepneme. Pokud chcete do Octavie kultivovaný benzínový motor a zároveň příjemnou dynamiku, měli byste tento agregát zvážit. Dvoulitr 2,0 TDI o výkonu 110 kW je „traktoroidní“ motor s tupou reakcí na plyn a vedle patnáctistovky 1,5 TSI o stejném výkonu příliš nedává smysl – rozdíl cca jednoho litru ve spotřebě je zanedbatelný. Dnes testovaný benzínový dvoulitr povznesl Octavii na zcela novou úroveň, co ale spotřeba a cena?
Tento oblíbený městský crossover prošel v loňském roce spolu se Scalou drobnou omlazovací kúrou. Dnes se zaměříme na Kamiq a to hned v nejvyšší výbavě Monte Carlo. Proti svým konkurentům boduje vnitřní prostorností, snadným ovládáním a také nízkou spotřebou. Vše má ovšem svou cenu, která v tomto případě není zrovna nízká. Otázka tedy zní, zda-li není lepší volbou Scala, která je ve stejné výbavě a motorizaci levnější.