Americké automobilky mohou od včerejšího dne žádat státní úřady o poskytnutí milionových dotací na vývoj ekologických vozů tak, aby zůstaly konkurenceschopné i ve srovnání s Japonskými a Evropskými automobilkami.
Americká vláda vyhradila celkem 25 miliard dolarů na pomoc tamním automobilkám s reorganizací a počínaje včerejškem mohou úřady žádat o půjčku na pokrytí nákladů na vývoj a výrobu malých vozů a hybridů.
Půjčky budou velmi příznivě úročeny a mají strategickému průmyslovému odvětví pomoct se opět postavit na nohy.
O tom, že automobilový průmysl v USA se potýká s krizí snad ještě větších rozměrů než ta, o které se mluví po celém světě, jsme již informovali. Prudký nárůst ceny ropy a od ní odvíjející se nárůst ceny benzínu způsobil situaci ne nepodobnou ropným šokům z minulého století.
Se zvyšováním cen nastal masový odklon od tradičně robustních amerických aut k subtilnějším autům, které ovšem tamní automobilky neměly ve svých nabídkách a pokud ano, spíš okrajově. Vzrostl i zájem o hybridy.
Neodpustím si zmínění trochu paradoxní situace. V těchto měsících zazívá americký trh příliv novodobých muscle cars jako Dodge Challenger a nový Ford Mustang a to ve chvíli, kdy probíhá krize, která je připodobňována ke starší krizi, která éru muscle cars pohřbila.
Prémiová SUV jsou u nás velice oblíbená a na silnicích jich vídáme opravdu mnoho. Pořizovací ceny ovšem běžně atakují hranici 3 milionů korun, což není úplně málo. Není tak divu, že se lidé rozhlíží i na trhu ojetých automobilů, kde jsou ceny podstatně příznivější. Jak jezdí tento bílý kousek z roku 2020?
Největším trendem za posledních 10 let jsou jednoznačně vozy typu SUV. Lidé je mají rádi pro svou robustní karoserii, zvýšení podvozek a dostatek prostoru, jenže mají i nějaká negativa. Proti klasickým kombíkům mívají horší jízdní vlastnosti a také vyšší spotřebu. Vezmeme-li z obou světů to dobré, vznikne zvýšený kombík s pohonem 4x4 a přesně takové auto máme v dnešní recenzi.