„Například u ojetých Fabií se v září ceny zvýšily zhruba o 5 tisíc korun,“ řekl dnes Martin Mitterwald, generální ředitel společnosti LeasePlan, která se zabývá operativním leasingem vozidel a ojeté automobily po vypršení operativního leasingu také prodává. V meziročním srovnání nicméně situace pro prodejce ojetin nevypadá příliš růžově, budoucí stagnaci cen by za současné situace ještě přivítali jako dobrou variantu. Slavit naopak mohou zájemci o ojeté vozy, kterých je v Česku více než kupců nových aut.
Ve 2. a 3. čtvrtletí 2008 došlo k razantnímu propadu cen ojetých vozidel, v průměru o 7 až 8 procent. Zároveň bylo možné vypozorovat značnou přesycenost českého trhu domácí značkou Škoda. Ceny modelů Octavia II a Fabia I se proto propadly ještě hlouběji, až o 15 procent. Správci velkých flotil proto musí nacházet nové prodejní kanály: „Dříve LeasePlan prodával ojeté vozy výhradně prostřednictvím interně zajišťované internetové aukce. Nyní využíváme i externí internetové aukce, kamennou aukci, a také vlastní bazarové místo,“ dodal k aktuálním trendům Mitterwald.
A jak se Češi při koupi ojetého vozu rozhodují? Nejdůležitějším kritériem kromě ceny je značka a v dané značce velikost modelu. Obecně platí: čím menší model, tím lepší prodejnost. Důležité také je, že nejrůznější doplňková výbava nemá na konečnou cenu ojetého automobilu zásadní vliv, klíčový je rok výroby a najeté kilometry. Ve výhodě jsou proto vozy s vyšší úrovní základní výbavy, u Škody tedy Ambiente a Elegance. K obecně nejoblíbenějším ojetým vozidlům patří nyní benzinové Fabie jiné než bílé barvy, preferovaná je metalíza. U naftových modelů mají někdy kupující strach z možných vysokých nákladů na opravy, například při poruše turbodmychadla či vstřiků.
Prodej ojetin ovlivňuje i další trend. „Češi dnes již berou auto jako běžnou součást života, jako spotřební zboží, které poslouží a bude vyměněno, zatímco ještě nedávno byl automobil něčím speciálním a pečlivě opečovávaným, často byl téměř členem rodiny,“ poznamenal Daniel Prostějovský, jeden z odborníků LeasePlanu. Také proto se dnes lidé aut zbavují dříve a na trhu je (i díky velkým objemům dovozů) ojetin dostatek. Lidé si mohou více vybírat, a je proto velký problém prodat například auta s nájezdem nad 150 tisíc km.
LeasePlan ČR