Je to téměř každý týden co média přinesou nějakou tu zprávu o tom, že Evropská unie upravuje, uvažuje o úpravě či nějak jinak mění připravované limity na produkci CO2 spalováním benzínu a nafty v autech.
Nemohu si pomoci, ale celou tuto situaci nemohu nazvat jinak než tápáním. Nikdo si nechce vzít na svědomí skokové zdražení aut, které by mohlo zruinovat část toto průmyslu a znamenat propuštění mnoha lidí. Limity přesto zavést chtějí, jen pořádně neví jak.
Z možných řešení bylo vybráno to, které zásadním způsobem staví ze hry samostatné výrobce jako Aston Martin. Zatímco firmy jako Ferrari nebo Lamborghini budou moct zahrnout své emise do společných čísel Fiatu resp. Volkswagenu, Aston Martin, který je samostatný, bude muset nést celé náklady na vlastních bedrech a to se projeví v méně konkurenceschopných cenách.
I proto EU uvažuje o tom, že v roce 2012 bude k vyváznutí od pokut stačit, když se do průměrných 130 g/km vejde 60% produkce, celá flotila bude zahrnuta až od roku 2015.
Zajímavě zní pokuta. Ta by se měla pohybovat na hodnotě 95 euro za každý gram CO2 nad limit a za každé auto.
Při těchto hodnotách by kupříkladu Bugatti odvedlo Evropské unii..počítejte se mnou: Veyron má emise 574 g/km, tedy 444g nad limit. To znamená 42180 euro neboli 1,038 milionu korun. Při výrobě 80 kusů ročně by továrna odvedla bratru 83 milionů korun jen na pokutách za emise.
Jako druhý příklad vezměme luxusní Rolls Royce. Průměrné emise výrobce jsou 378 g/km, což je 248 gramů nad limit. Pokuta tedy činí 23560 euro na auto, 580 tisíc korun. Kdyby automobilka letos vyrovnala loňskou produkci, vyrobila by 1010 aut a zaplatila pokutu ve výši 23,8 milionu euro, tedy 585 milionů korun.
Obě tyto automobilky spadají pod jiné koncerny, takže výpočty jsou jen hypotetické. Přesná čísla nezávislého Aston Martinu jsem nenašel.
Na velmi zajímavé částky by si unie přišla i kdyby obří koncerny jako Volkswagen nebo Ford překročily limity i jen o jednotky procent. 95 euro vynásobeno několika miliony vozů, to už je pěkná suma.
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).