Evropská unie stále neví co s emisními limity

Marek Litzman, 3. září 2008, 07:00 Google+

Je to téměř každý týden co média přinesou nějakou tu zprávu o tom, že Evropská unie upravuje, uvažuje o úpravě či nějak jinak mění připravované limity na produkci CO2 spalováním benzínu a nafty v autech.

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
ilustrační foto

ilustrační foto | foto: www.auto-news.cz | fotomontáž

Sdílejte článek

Nemohu si pomoci, ale celou tuto situaci nemohu nazvat jinak než tápáním. Nikdo si nechce vzít na svědomí skokové zdražení aut, které by mohlo zruinovat část toto průmyslu a znamenat propuštění mnoha lidí. Limity přesto zavést chtějí, jen pořádně neví jak.

Z možných řešení bylo vybráno to, které zásadním způsobem staví ze hry samostatné výrobce jako Aston Martin. Zatímco firmy jako Ferrari nebo Lamborghini budou moct zahrnout své emise do společných čísel Fiatu resp. Volkswagenu, Aston Martin, který je samostatný, bude muset nést celé náklady na vlastních bedrech a to se projeví v méně konkurenceschopných cenách.

I proto EU uvažuje o tom, že v roce 2012 bude k vyváznutí od pokut stačit, když se do průměrných 130 g/km vejde 60% produkce, celá flotila bude zahrnuta až od roku 2015.

Zajímavě zní pokuta. Ta by se měla pohybovat na hodnotě 95 euro za každý gram CO2 nad limit a za každé auto.

Při těchto hodnotách by kupříkladu Bugatti odvedlo Evropské unii..počítejte se mnou: Veyron má emise 574 g/km, tedy 444g nad limit. To znamená 42180 euro neboli 1,038 milionu korun. Při výrobě 80 kusů ročně by továrna odvedla bratru 83 milionů korun jen na pokutách za emise.

Jako druhý příklad vezměme luxusní Rolls Royce. Průměrné emise výrobce jsou 378 g/km, což je 248 gramů nad limit. Pokuta tedy činí 23560 euro na auto, 580 tisíc korun. Kdyby automobilka letos vyrovnala loňskou produkci, vyrobila by 1010 aut a zaplatila pokutu ve výši 23,8 milionu euro, tedy 585 milionů korun.

Obě tyto automobilky spadají pod jiné koncerny, takže výpočty jsou jen hypotetické. Přesná čísla nezávislého Aston Martinu jsem nenašel.

Na velmi zajímavé částky by si unie přišla i kdyby obří koncerny jako Volkswagen nebo Ford překročily limity i jen o jednotky procent. 95 euro vynásobeno několika miliony vozů, to už je pěkná suma.

Vytisknout

Diskuze: Evropská unie stále neví co s emisními limity

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Volkswagen Golf People

TEST Volkswagen Golf People – čtyřválec, hezká výbava a cenovka 687 tisíc

Citroen C5X

DLOUHODOBÝ TEST: Citroen C5 X Plug-in Hybrid aneb francouzský křižník očima Terezky

Nový motor Honda V3

Společnost Honda na veletrhu EICMA 2024 představuje nový průlomový koncept spalovacího motoru

Ilustrační foto

Co ovlivňuje cenu vašeho havarijní pojištění?

Lexus UX300h

TEST Lexus UX300h F Sport – stále oblíbenější prémiový crossover po modernizaci

Toyota Corolla TS 1,8 Hybrid Style

TEST Toyota Corolla TS 1,8 Hybrid Style – univerzální kombík pro klidné řidiče

Škoda Enyaq Sportline 85

TEST Škoda Enyaq Sportline 85 – vylepšená vlajková loď z elektrické rodiny Škoda

Škoda Octavia Combi

TEST Škoda Octavia Combi 1,5 TSI m-HEV – faceliftovaná verze se spotřebou pod 5 litrů

Ilustrační foto

V čem se liší povinné ručení pro mladé?

Citroen C5X plug-in hybrid

DLOUHODOBÝ TEST: Citroen C5 X Plug-in Hybrid – cesta na dovolenou + spaní v autě

Cyklokaravan

Elektrokolo s mini karavanem, hodně stylové cestování

Škoda Kodiaq II

TEST Škoda Kodiaq 2,0 TDI 142 kW 4x4 – český sen podruhé, je ale lepší než Superb?

EcoWheel Diabel

TEST EcoWheel Diabel – elektrická motorka s drsnou tváří

Kontrola okresů

10 nejzvláštnějších dopravních předpisů, které byste měli před svými cestami do zahraničí znát

Ilustrační foto

Co je CarPlay a jak ho nejlépe využít? Plus další vychytávky do auta

reklama

Doporučujeme

Pick-up

Mahindra přichází do USA

Čtěte dále

Nejčtenější články

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud