Strana zelených ve Švýcarsku, asi nejnezávislejším území v Evropě, se rozhodla sepsat seznam aut, které by podrobila zákazu prodeje na území tohoto státu. Nebyla by to strana právě této barvy kdyby nešlo o ekologii.
Strana zelených ve Švýcarsku se rozhodla udělat přítrž velkým a pro Zemi nebezpečným vozidlům, které z výfuků vypouštějí více než 250 g CO2/km.
To ovšem není vše, takový zákaz by se týkal i vozidel, která mají pro chodce příliš nebezpečnou příď , váží více než 2,2 tuny nebo mají dieselový motor bez filtru pevných částic.
Seznam najdete na našem fóru zde a v souvislosti s tím můžete i diskutovat a odpovědět na anketní otázku.
Návrh tohoto kontroverzního zákona bude muset projít referendem.
Komentář, vyjadřuje osobní stanovisko autora, nikoliv redakce:
Těžko psát neutrální zprávu na takovéto téma. Jakožto veskrze liberálnímu člověku se mi takovéto nařízení nelíbí. A to hned z několika důvodů. Seznam shromažďuje povětšinou vozy, kterých se prodává málo a když už, najezdí se s nimi jen pár kilometrů, mluvím kupříkladu o různých Ferrari apod. Nikdo dnes nechce kupovat auta s vysokou spotřebou a to kvůli vysoké ceně benzínu. Zákaz není řešením, jsem přesvědčen, že kdyby se stejná pracovní energie vložila do zvýhodnění ekologických technologií, do zlepšování úsporných opatřeních na motorech a do lepšího rozvoje infrastruktur paliv budoucnosti, kupříkladu vodíku a samozřejmě i do vyřazování starých aut, bude příroda mnohem více nadšena než takto.
Další věcí je to, že takové velké MPV převeze třeba 7 osob. Proč si rodina nemůže koupit i k velkému autu, které třeba kvůli své početnosti potřebuje, adekvátní motor? Slabé motory jsou na silnicích nebezpečné, neumožňují kupříkladu dostatečně rychlé předjetí. Jedno silné auto pro 7 je stále ekologičtější než dvě téměř jakkoliv silná auta .
Zkrátka, tohle opatření se mi velmi nelíbí a jen se modlím, aby referendem neprošlo a aby se jimi nesnažila inspirovat tuzemská ekologická scéna.
Věděli jste, že čtyřkovou Octavii můžete mít s dvoulitrovým benzínovým motorem o výkonu 150 kW a pohonem 4x4? Že ne? Buďte v klidu, v nabídce je tato motorizace poměrně čerstvě, ale dnes ji pořádně proklepneme. Pokud chcete do Octavie kultivovaný benzínový motor a zároveň příjemnou dynamiku, měli byste tento agregát zvážit. Dvoulitr 2,0 TDI o výkonu 110 kW je „traktoroidní“ motor s tupou reakcí na plyn a vedle patnáctistovky 1,5 TSI o stejném výkonu příliš nedává smysl – rozdíl cca jednoho litru ve spotřebě je zanedbatelný. Dnes testovaný benzínový dvoulitr povznesl Octavii na zcela novou úroveň, co ale spotřeba a cena?
Tento oblíbený městský crossover prošel v loňském roce spolu se Scalou drobnou omlazovací kúrou. Dnes se zaměříme na Kamiq a to hned v nejvyšší výbavě Monte Carlo. Proti svým konkurentům boduje vnitřní prostorností, snadným ovládáním a také nízkou spotřebou. Vše má ovšem svou cenu, která v tomto případě není zrovna nízká. Otázka tedy zní, zda-li není lepší volbou Scala, která je ve stejné výbavě a motorizaci levnější.