Strana zelených ve Švýcarsku, asi nejnezávislejším území v Evropě, se rozhodla sepsat seznam aut, které by podrobila zákazu prodeje na území tohoto státu. Nebyla by to strana právě této barvy kdyby nešlo o ekologii.
Strana zelených ve Švýcarsku se rozhodla udělat přítrž velkým a pro Zemi nebezpečným vozidlům, které z výfuků vypouštějí více než 250 g CO2/km.
To ovšem není vše, takový zákaz by se týkal i vozidel, která mají pro chodce příliš nebezpečnou příď , váží více než 2,2 tuny nebo mají dieselový motor bez filtru pevných částic.
Seznam najdete na našem fóru zde a v souvislosti s tím můžete i diskutovat a odpovědět na anketní otázku.
Návrh tohoto kontroverzního zákona bude muset projít referendem.
Komentář, vyjadřuje osobní stanovisko autora, nikoliv redakce:
Těžko psát neutrální zprávu na takovéto téma. Jakožto veskrze liberálnímu člověku se mi takovéto nařízení nelíbí. A to hned z několika důvodů. Seznam shromažďuje povětšinou vozy, kterých se prodává málo a když už, najezdí se s nimi jen pár kilometrů, mluvím kupříkladu o různých Ferrari apod. Nikdo dnes nechce kupovat auta s vysokou spotřebou a to kvůli vysoké ceně benzínu. Zákaz není řešením, jsem přesvědčen, že kdyby se stejná pracovní energie vložila do zvýhodnění ekologických technologií, do zlepšování úsporných opatřeních na motorech a do lepšího rozvoje infrastruktur paliv budoucnosti, kupříkladu vodíku a samozřejmě i do vyřazování starých aut, bude příroda mnohem více nadšena než takto.
Další věcí je to, že takové velké MPV převeze třeba 7 osob. Proč si rodina nemůže koupit i k velkému autu, které třeba kvůli své početnosti potřebuje, adekvátní motor? Slabé motory jsou na silnicích nebezpečné, neumožňují kupříkladu dostatečně rychlé předjetí. Jedno silné auto pro 7 je stále ekologičtější než dvě téměř jakkoliv silná auta .
Zkrátka, tohle opatření se mi velmi nelíbí a jen se modlím, aby referendem neprošlo a aby se jimi nesnažila inspirovat tuzemská ekologická scéna.
Největším trendem za posledních 10 let jsou jednoznačně vozy typu SUV. Lidé je mají rádi pro svou robustní karoserii, zvýšení podvozek a dostatek prostoru, jenže mají i nějaká negativa. Proti klasickým kombíkům mívají horší jízdní vlastnosti a také vyšší spotřebu. Vezmeme-li z obou světů to dobré, vznikne zvýšený kombík s pohonem 4x4 a přesně takové auto máme v dnešní recenzi.
Ford Mustang je už desítky let ikonou, kterou pozná asi každý. Tentokrát se podíváme na ojetý kus z roku 2022, který nabízí to nejlepší z klasického amerického receptu - karoserii typu kupé, atmosférický pětilitrový osmiválec, manuální převodovku a v tomto případě i sportovní sedadla Recaro. Je to lepší volba než posledně testovaný kabriolet s automatem?