Krize automobilového průmyslu v USA se projevuje i na zaměstnanosti. Druhý největší koncern světa, General Motors, musí kvůli úsporným opatřením propustit několik tisíc zaměstnanců. Důvodem je silný pokles prodejů.
Situace v automobilovém průmyslu za velikou louží zdá se býti poměrně dramatická. Snad každý týden přinese zprávu o další zavřené továrně nebo o propouštění. Nyní je na řadě GM.
GM je tradiční výrobce velkých vozů a tato tradice mu dnes dělá vrásky jako nikdy dříve. Nezájem o vozy, které žerou i trávu kolem cesty (a teď nemyslím na biopaliva) je značný a poměrně skokový stejně jak skokově roste cena benzínu, které jsem se věnoval ve dřívějším článku.
Mamutí koncern nemá na výběr. Musí škrtat, škrtat a škrtat tak, aby se vrátil alespoň na dohled černým číslům. Za celý loňský rok prohospodařili neskutečných téměř 600 miliard korun (38,7 miliard dolarů - více jak polovina našeho státního rozpočtu), ztráta za první čtvrtletí je tři a čtvrt miliardy, tedy nějakých 50 miliard korun. Ztrátě za minulý rok jsem se věnoval v únoru.
Proto je třeba šetřit. Zavírání továren je naplánováno již z dřívejška, nyní přišla na řadu administrativa. Ta bude muset zhubnout o celých 15%, tedy asi o 5000 zaměstnanců. GM v současné době zaměstnává asi 280 tisíc zaměstnanců, přičemž prodeje klesaly asi o 15%, výrobu je třeba snížit o více než 300 tisíc aut. O snižování výroby SUV a pickupů si přečtěte tento článek.
Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto představila světu svůj nejnovější crossover, Škoda Epiq. Nejdostupnější elektrické auto značky se dosud ukazovalo pouze jako designová studie, nyní se ale Epiq představil v Mnichově po boku dalších koncernových kompaktních crossoverů koncernu Volkswagen. Přestože detaily ohledně výbavy a cen zůstávají tajemstvím, víme, že cena by měla začínat na částce kolem 600 000 Kč. Sériová výroba započne už příští rok.
Minulý týden nám dělalo společnost velice příjemné SUV, které skvěle vypadá, výborně jezdí, má rozumný nájezd kilometrů a nestojí majlant. Potěší především řidiče, kteří si potrpí na špičkovou ergonomii, nízkou spotřebu a velmi dobré jízdní vlastnosti. Má to vůbec nějaký háček?
Kodiaq druhé generace už nějaký čas brázdí české silnice a tak se na trhu s ojetými vozy začaly objevovat první vlaštovky. Jednu takovou jsme si v nejnižší výbavě Selection vybrali do naší dnešní recenze. Jedná se o roční auto z Mototechny s nájezdem necelých 27 tisíc kilometrů za 940 tisíc, což je proti ceně nového vozu aktuálně úspora přes 250 tisíc korun. Má to nějaký háček?
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.