Krize automobilového průmyslu v USA se projevuje i na zaměstnanosti. Druhý největší koncern světa, General Motors, musí kvůli úsporným opatřením propustit několik tisíc zaměstnanců. Důvodem je silný pokles prodejů.
Situace v automobilovém průmyslu za velikou louží zdá se býti poměrně dramatická. Snad každý týden přinese zprávu o další zavřené továrně nebo o propouštění. Nyní je na řadě GM.
GM je tradiční výrobce velkých vozů a tato tradice mu dnes dělá vrásky jako nikdy dříve. Nezájem o vozy, které žerou i trávu kolem cesty (a teď nemyslím na biopaliva) je značný a poměrně skokový stejně jak skokově roste cena benzínu, které jsem se věnoval ve dřívějším článku.
Mamutí koncern nemá na výběr. Musí škrtat, škrtat a škrtat tak, aby se vrátil alespoň na dohled černým číslům. Za celý loňský rok prohospodařili neskutečných téměř 600 miliard korun (38,7 miliard dolarů - více jak polovina našeho státního rozpočtu), ztráta za první čtvrtletí je tři a čtvrt miliardy, tedy nějakých 50 miliard korun. Ztrátě za minulý rok jsem se věnoval v únoru.
Proto je třeba šetřit. Zavírání továren je naplánováno již z dřívejška, nyní přišla na řadu administrativa. Ta bude muset zhubnout o celých 15%, tedy asi o 5000 zaměstnanců. GM v současné době zaměstnává asi 280 tisíc zaměstnanců, přičemž prodeje klesaly asi o 15%, výrobu je třeba snížit o více než 300 tisíc aut. O snižování výroby SUV a pickupů si přečtěte tento článek.
Největším trendem za posledních 10 let jsou jednoznačně vozy typu SUV. Lidé je mají rádi pro svou robustní karoserii, zvýšení podvozek a dostatek prostoru, jenže mají i nějaká negativa. Proti klasickým kombíkům mívají horší jízdní vlastnosti a také vyšší spotřebu. Vezmeme-li z obou světů to dobré, vznikne zvýšený kombík s pohonem 4x4 a přesně takové auto máme v dnešní recenzi.
Ford Mustang je už desítky let ikonou, kterou pozná asi každý. Tentokrát se podíváme na ojetý kus z roku 2022, který nabízí to nejlepší z klasického amerického receptu - karoserii typu kupé, atmosférický pětilitrový osmiválec, manuální převodovku a v tomto případě i sportovní sedadla Recaro. Je to lepší volba než posledně testovaný kabriolet s automatem?