Po letité tahanici o "zákon Volkswagenu", o rozhodovacích pravomocech vlastníků koncernu se konečně vyjasnilo a komplikovaný spor dospěl do svého jednoznačného závěru - Porsche bude moct převzít většinu koncernu.
Komplikace dělal tak zvaný zákon Volkswagenu, který neumožňoval převzetí automobilky, neboť hlasovací právo každého akcionáře bylo omezeno maximálně na 20%. Tohle ustanovení, jak jsme vás již informovali, zrušil Evropský soudní dvůr, načež Porsche oznámilo, že navyšuje svůj podíl o další procenta.
Evropská komise nyní posvětila plán Porsche nakoupit další akcie a zvýšit svůj podíl na rovných 50%. Bude na to muset najít kolem čtvrt bilionu korun.
Německo mezitím připravilo další zákon, který nahradil starý zákon o Volkswagenu. ten nový je již méně kontroverzní, ačkoliv s ním stále mnoho ekonomů nesouhlasí. Podle něj je při rozhodování o důležité změně třeba souhlasu přes 80% akcionářů. Vzhledem k tomu, že Dolní Sasko, jakožto spolková země Německa, drží v koncernu "pojistných" 20%, může samo jakékoliv rozhodnutí zablokovat. Jak nový zákon obstojí u soudu, to zatím není jasné.
Pro Porsche je převzetí Volkswggenu důležité navíc ještě z hlediska nákupu emisních povolenek, budou-li totiž všechny automobilky pod jedním koncernem, bude možné emise administrativně sečíst a snížit tak pokutu, kterou Evropská Unie vyměří automobilkám, které emisní limity nedodrží. Producent výkonných vozů jako Porsche zkrátka nemůže mít průměrné emise všech vozů 120 gCO2/km.
Věděli jste, že čtyřkovou Octavii můžete mít s dvoulitrovým benzínovým motorem o výkonu 150 kW a pohonem 4x4? Že ne? Buďte v klidu, v nabídce je tato motorizace poměrně čerstvě, ale dnes ji pořádně proklepneme. Pokud chcete do Octavie kultivovaný benzínový motor a zároveň příjemnou dynamiku, měli byste tento agregát zvážit. Dvoulitr 2,0 TDI o výkonu 110 kW je „traktoroidní“ motor s tupou reakcí na plyn a vedle patnáctistovky 1,5 TSI o stejném výkonu příliš nedává smysl – rozdíl cca jednoho litru ve spotřebě je zanedbatelný. Dnes testovaný benzínový dvoulitr povznesl Octavii na zcela novou úroveň, co ale spotřeba a cena?
Tento oblíbený městský crossover prošel v loňském roce spolu se Scalou drobnou omlazovací kúrou. Dnes se zaměříme na Kamiq a to hned v nejvyšší výbavě Monte Carlo. Proti svým konkurentům boduje vnitřní prostorností, snadným ovládáním a také nízkou spotřebou. Vše má ovšem svou cenu, která v tomto případě není zrovna nízká. Otázka tedy zní, zda-li není lepší volbou Scala, která je ve stejné výbavě a motorizaci levnější.