Po letité tahanici o "zákon Volkswagenu", o rozhodovacích pravomocech vlastníků koncernu se konečně vyjasnilo a komplikovaný spor dospěl do svého jednoznačného závěru - Porsche bude moct převzít většinu koncernu.
Komplikace dělal tak zvaný zákon Volkswagenu, který neumožňoval převzetí automobilky, neboť hlasovací právo každého akcionáře bylo omezeno maximálně na 20%. Tohle ustanovení, jak jsme vás již informovali, zrušil Evropský soudní dvůr, načež Porsche oznámilo, že navyšuje svůj podíl o další procenta.
Evropská komise nyní posvětila plán Porsche nakoupit další akcie a zvýšit svůj podíl na rovných 50%. Bude na to muset najít kolem čtvrt bilionu korun.
Německo mezitím připravilo další zákon, který nahradil starý zákon o Volkswagenu. ten nový je již méně kontroverzní, ačkoliv s ním stále mnoho ekonomů nesouhlasí. Podle něj je při rozhodování o důležité změně třeba souhlasu přes 80% akcionářů. Vzhledem k tomu, že Dolní Sasko, jakožto spolková země Německa, drží v koncernu "pojistných" 20%, může samo jakékoliv rozhodnutí zablokovat. Jak nový zákon obstojí u soudu, to zatím není jasné.
Pro Porsche je převzetí Volkswggenu důležité navíc ještě z hlediska nákupu emisních povolenek, budou-li totiž všechny automobilky pod jedním koncernem, bude možné emise administrativně sečíst a snížit tak pokutu, kterou Evropská Unie vyměří automobilkám, které emisní limity nedodrží. Producent výkonných vozů jako Porsche zkrátka nemůže mít průměrné emise všech vozů 120 gCO2/km.
Prémiová SUV jsou u nás velice oblíbená a na silnicích jich vídáme opravdu mnoho. Pořizovací ceny ovšem běžně atakují hranici 3 milionů korun, což není úplně málo. Není tak divu, že se lidé rozhlíží i na trhu ojetých automobilů, kde jsou ceny podstatně příznivější. Jak jezdí tento bílý kousek z roku 2020?
Největším trendem za posledních 10 let jsou jednoznačně vozy typu SUV. Lidé je mají rádi pro svou robustní karoserii, zvýšení podvozek a dostatek prostoru, jenže mají i nějaká negativa. Proti klasickým kombíkům mívají horší jízdní vlastnosti a také vyšší spotřebu. Vezmeme-li z obou světů to dobré, vznikne zvýšený kombík s pohonem 4x4 a přesně takové auto máme v dnešní recenzi.