Lancia Stratos je jedním z nejlegendárnějších sporťák všech dob. Primárně byla stvořena pro rally závody dnes již zrušené skupiny supersilných aut a v několika kusech se v homologační sérii dostala i mezi „běžný lid“.
Hlas fanoušků je jasný. Legenda se má navrátit. Série necelých pěti set kusů udělala ze Stratosu jeden z nejexkluzivnějších sběratelských kousků, podobně jako třeba z Fordu RS200.
Dle vyjádření šéfa Lancie by se podobný supersporťák mohl na trhu objevit někdy v roce 2011. Fandům volajícím po návratu je to jasná voda na mlýn, vždyť o návratu Stratosu se mluví téměř od ukončení její produkce v 70. letech.
Lancia navíc spadá do koncernu Fiat, kam patří i Alfa Romeo, Ferrari a Maserati, takže zkušeností s výrobou výkonných aut by bylo požehnaně.
K tomu již za rok nebude v nabídce Lancie sporťák chybět, uhlazená Lancia Delta totiž přijde ve verzi kupé, od které se očekává, že i ona naváže na slavnou tradici původní Lancie Delta Integrale.
O výrobu Stratosu se pokoušela již firma Fenomenon, která na několika autosalonech předvedla studii moderního ztvárnění tohoto sporťáku. Bohužel, kvůli nezájmu investorů projekt padl. Její obrázek je ve fotogalerii.
Věděli jste, že čtyřkovou Octavii můžete mít s dvoulitrovým benzínovým motorem o výkonu 150 kW a pohonem 4x4? Že ne? Buďte v klidu, v nabídce je tato motorizace poměrně čerstvě, ale dnes ji pořádně proklepneme. Pokud chcete do Octavie kultivovaný benzínový motor a zároveň příjemnou dynamiku, měli byste tento agregát zvážit. Dvoulitr 2,0 TDI o výkonu 110 kW je „traktoroidní“ motor s tupou reakcí na plyn a vedle patnáctistovky 1,5 TSI o stejném výkonu příliš nedává smysl – rozdíl cca jednoho litru ve spotřebě je zanedbatelný. Dnes testovaný benzínový dvoulitr povznesl Octavii na zcela novou úroveň, co ale spotřeba a cena?
Tento oblíbený městský crossover prošel v loňském roce spolu se Scalou drobnou omlazovací kúrou. Dnes se zaměříme na Kamiq a to hned v nejvyšší výbavě Monte Carlo. Proti svým konkurentům boduje vnitřní prostorností, snadným ovládáním a také nízkou spotřebou. Vše má ovšem svou cenu, která v tomto případě není zrovna nízká. Otázka tedy zní, zda-li není lepší volbou Scala, která je ve stejné výbavě a motorizaci levnější.