Honda FCX Clarity je koncept Hondy vybavený pohonem na vodík, nejde tedy vpravdě o žádnou novinku, její nástin byl totiž představen již téměř před deseti lety. Od té doby je zdokonalován až dnes mohl dosáhnout sériové výroby.
Vozidla na vodíkový pohon nejsou u Hondy žádnou novinkou. Jejich vývoj začal v roce 1989 a v roce 1999 se objevil první koncept jménem FCX-V1. Určitá forma výroby se datuje od roku 2002, kdy svá vozidla dostala radnice v Los Angeles. Modelů FCX jezdí po světě něco přes dvě desítky a jejich majiteli se nemůže stát každý.
Je možné je používat na leasing a to za nějakých 500 dolarů měsíčně. Vzhledem k astronomické ceně jsou jejich ceny dotovány, reálná cena by šplhala do milionových výšin.
Dalších několik desítek šťastlivců si bude moct „líznout“ novou generaci tohoto vozu se jménem FCX Clarity. Za 600 dolarů měsíčně (včetně pojištění a údržby) budou moci jezdit s vodíkovým vozem budoucnosti, který je oproti dosavadním FCX mnohem luxusnější.
Vyrobeno bude jen 200 těchto vozů, ročně se počítá s produkcí asi 70 kusů po dobu dvou a půl roku. Pronajmout si je bude možné od června v USA a někdy na podzim i v Japonsku.
Nádrže Clarity vydrží asi na 500 ujetých kilometrů, což v Kalifornii, která se všemožně snaží dostat vodíková auta právě tam, docela stačí. Co se týče toho co je mimo motor, je FCX poměrně klasickým sedanem nižší střední třídy...
Věděli jste, že čtyřkovou Octavii můžete mít s dvoulitrovým benzínovým motorem o výkonu 150 kW a pohonem 4x4? Že ne? Buďte v klidu, v nabídce je tato motorizace poměrně čerstvě, ale dnes ji pořádně proklepneme. Pokud chcete do Octavie kultivovaný benzínový motor a zároveň příjemnou dynamiku, měli byste tento agregát zvážit. Dvoulitr 2,0 TDI o výkonu 110 kW je „traktoroidní“ motor s tupou reakcí na plyn a vedle patnáctistovky 1,5 TSI o stejném výkonu příliš nedává smysl – rozdíl cca jednoho litru ve spotřebě je zanedbatelný. Dnes testovaný benzínový dvoulitr povznesl Octavii na zcela novou úroveň, co ale spotřeba a cena?
Tento oblíbený městský crossover prošel v loňském roce spolu se Scalou drobnou omlazovací kúrou. Dnes se zaměříme na Kamiq a to hned v nejvyšší výbavě Monte Carlo. Proti svým konkurentům boduje vnitřní prostorností, snadným ovládáním a také nízkou spotřebou. Vše má ovšem svou cenu, která v tomto případě není zrovna nízká. Otázka tedy zní, zda-li není lepší volbou Scala, která je ve stejné výbavě a motorizaci levnější.