Nejpozději v roce 2013 chce japonská automobilka Mazda využívat na mnoha dílech svých automobilů plasty vyrobené ekologickým způsobem. Uzavřela proto dohodu s univerzitou v Hirošimě o dotaci vývoje nových technologií.
Nové plasty vyrobené ekologickým způsobem, tedy bioplasty, mají být produktem odpadů z rostlin, například dřeva. Nový materiál by měl být dostatečně odolný na to, aby z něj bylo možno vyrábět nárazníky stejné kvality jako dosud, zároveň by měly být dostatečně stálé aby z něj šly dělat i přístrojové desky, zkrátka aby se všechny plasty daly tímto bioplastem nahradit.
Výroba bude podobná produkci biopaliv druhé generace. Zatímco první generace biopaliv se vyráběla z rostlin k tomu přímo určených, což je jeden z faktorů, který vyvolává dnešní potravinovou krizi v chudých státech a napomáhá k zásadnímu zdražování potravin, druhá generace bude vyráběna z odpadů biologické povahy. Tedy zbytků rostlin, které nepůjde využít jinak, z odřezků dřeva atd.
Takto vyrobený ethanol se chemickou cestou přemění na ethylen a z něj je tvořen polypropylen, jeden z nejvíce využívaných plastů.
Bioplasty nejsou u Mazdy až takovou novinkou. Biologické plasty a látky byly použity například v hybridní Mazdě Premacy, jejíž koncept byl představen loni v říjnu na autosalonu v Tokiu, její obrázek vidíte nahoře. Předmětem vývoje je nyní jak co nejefektivněji tyto materiály vyrábět ve velkém.
Věděli jste, že čtyřkovou Octavii můžete mít s dvoulitrovým benzínovým motorem o výkonu 150 kW a pohonem 4x4? Že ne? Buďte v klidu, v nabídce je tato motorizace poměrně čerstvě, ale dnes ji pořádně proklepneme. Pokud chcete do Octavie kultivovaný benzínový motor a zároveň příjemnou dynamiku, měli byste tento agregát zvážit. Dvoulitr 2,0 TDI o výkonu 110 kW je „traktoroidní“ motor s tupou reakcí na plyn a vedle patnáctistovky 1,5 TSI o stejném výkonu příliš nedává smysl – rozdíl cca jednoho litru ve spotřebě je zanedbatelný. Dnes testovaný benzínový dvoulitr povznesl Octavii na zcela novou úroveň, co ale spotřeba a cena?
Tento oblíbený městský crossover prošel v loňském roce spolu se Scalou drobnou omlazovací kúrou. Dnes se zaměříme na Kamiq a to hned v nejvyšší výbavě Monte Carlo. Proti svým konkurentům boduje vnitřní prostorností, snadným ovládáním a také nízkou spotřebou. Vše má ovšem svou cenu, která v tomto případě není zrovna nízká. Otázka tedy zní, zda-li není lepší volbou Scala, která je ve stejné výbavě a motorizaci levnější.