O výsledku jednání expertní komise, která se snaží vyplodit změny v současném zákonu, především tedy v bodovém systému, jste jistě již četli nebo slyšeli. Především s jednou pasáží silně nesouhlasím. Proč?
Jednou z novinek nového zákona má být zavedení sankce za nedodržení bezpečné vzdálenosti od předjedoucího vozidla. Myšlenka jistě pěkná, vždyť právě tento faktor je jedním z nejrizikovějších na silnicích a způsobuje mnoho nehod z nedobrzdění, které sice nejsou až tak nebezpečné, ale mohou na ně „navázat“ další nehody a v důsledku to pak může dopadnout jako letos v zimě na D1...
„Expertní komise“ se tedy rozhodla, že s lepícími se řidiči je třeba skoncovat. Vymyslela proto nový bodovaný přestupek (tedy on to dosud byl přestupek taktéž, ale dokud se nestala nehoda, byl reálně nevymahatelný) a to nedodržení bezpečné vzdálenosti. Ta bude dána dvěma vteřinami a policie ji bude měřit.
Ačkoliv sám nemám rád lepící se řidiče, protože vím, že jakýkoliv zaběhnutý pes znamená reálnou možnost destrukce pozadí mého drahého vozu, jsem v tomto zásadně proti. Proč?
Pokud by auta neměla tachometry, je nevymahatelné dodržení maximální rychlosti, protože řidič by jednoduše neměl jak tuto rychlost zjistit. Jak budou řidiči zjišťovat že už jsou moc blízko, tedy dle zákona? Bude každý vůz povinně dovybaven měřičem vzdálenosti? Pak bych to pochopil, v tomto stavu je ale trestání stejným nesmyslem jako dávání pokut za rychlou jízdu cyklistům.
Navíc vzdálenost mezi vozy se v průběhu jízdy mění a pokud první vůz zpomalí, ten za ním se k němu zákonitě přiblíží, než také přešlápne z plynu na brzdu. Jistě, potom se vzdálenost opět srovná, ale to měřící přístroj nepozná.
Otázkou navíc zůstává kde se bude přesně vzdálenost měřit. Body budou udělovány jen mimo město, ale co pokuty? Pokud budou i ve městě, máme se na co těšit. Poté, co začaly magistráty místo stromů sázet radary, dočkali bychom se dalšího výhodného byznysu – fotobuněk měřících vzdálenost.
A co Vy na to?
Zvýšené kombíky jsou fantastickým příkladem toho, jak jsou vlastně všechna SUV zbytečná a právě proto je mám tak rád. Dnes testované Volvo nabídne kvalitnější materiály uvnitř, než minule testovaný Mercedes GLE, světlá výška je vyšší než u Kodiaqu a výbavou dokáže konkurovat luxusním německým limuzínám. To vše za podobnou cenu ekvivalentně ojetého trojkového Superbu Scout, který je o úroveň níž. Má to vůbec nějaký háček?
Prémiová SUV jsou u nás velice oblíbená a na silnicích jich vídáme opravdu mnoho. Pořizovací ceny ovšem běžně atakují hranici 3 milionů korun, což není úplně málo. Není tak divu, že se lidé rozhlíží i na trhu ojetých automobilů, kde jsou ceny podstatně příznivější. Jak jezdí tento bílý kousek z roku 2020?