O výsledku jednání expertní komise, která se snaží vyplodit změny v současném zákonu, především tedy v bodovém systému, jste jistě již četli nebo slyšeli. Především s jednou pasáží silně nesouhlasím. Proč?
Jednou z novinek nového zákona má být zavedení sankce za nedodržení bezpečné vzdálenosti od předjedoucího vozidla. Myšlenka jistě pěkná, vždyť právě tento faktor je jedním z nejrizikovějších na silnicích a způsobuje mnoho nehod z nedobrzdění, které sice nejsou až tak nebezpečné, ale mohou na ně „navázat“ další nehody a v důsledku to pak může dopadnout jako letos v zimě na D1...
„Expertní komise“ se tedy rozhodla, že s lepícími se řidiči je třeba skoncovat. Vymyslela proto nový bodovaný přestupek (tedy on to dosud byl přestupek taktéž, ale dokud se nestala nehoda, byl reálně nevymahatelný) a to nedodržení bezpečné vzdálenosti. Ta bude dána dvěma vteřinami a policie ji bude měřit.
Ačkoliv sám nemám rád lepící se řidiče, protože vím, že jakýkoliv zaběhnutý pes znamená reálnou možnost destrukce pozadí mého drahého vozu, jsem v tomto zásadně proti. Proč?
Pokud by auta neměla tachometry, je nevymahatelné dodržení maximální rychlosti, protože řidič by jednoduše neměl jak tuto rychlost zjistit. Jak budou řidiči zjišťovat že už jsou moc blízko, tedy dle zákona? Bude každý vůz povinně dovybaven měřičem vzdálenosti? Pak bych to pochopil, v tomto stavu je ale trestání stejným nesmyslem jako dávání pokut za rychlou jízdu cyklistům.
Navíc vzdálenost mezi vozy se v průběhu jízdy mění a pokud první vůz zpomalí, ten za ním se k němu zákonitě přiblíží, než také přešlápne z plynu na brzdu. Jistě, potom se vzdálenost opět srovná, ale to měřící přístroj nepozná.
Otázkou navíc zůstává kde se bude přesně vzdálenost měřit. Body budou udělovány jen mimo město, ale co pokuty? Pokud budou i ve městě, máme se na co těšit. Poté, co začaly magistráty místo stromů sázet radary, dočkali bychom se dalšího výhodného byznysu – fotobuněk měřících vzdálenost.
A co Vy na to?
Věděli jste, že čtyřkovou Octavii můžete mít s dvoulitrovým benzínovým motorem o výkonu 150 kW a pohonem 4x4? Že ne? Buďte v klidu, v nabídce je tato motorizace poměrně čerstvě, ale dnes ji pořádně proklepneme. Pokud chcete do Octavie kultivovaný benzínový motor a zároveň příjemnou dynamiku, měli byste tento agregát zvážit. Dvoulitr 2,0 TDI o výkonu 110 kW je „traktoroidní“ motor s tupou reakcí na plyn a vedle patnáctistovky 1,5 TSI o stejném výkonu příliš nedává smysl – rozdíl cca jednoho litru ve spotřebě je zanedbatelný. Dnes testovaný benzínový dvoulitr povznesl Octavii na zcela novou úroveň, co ale spotřeba a cena?
Tento oblíbený městský crossover prošel v loňském roce spolu se Scalou drobnou omlazovací kúrou. Dnes se zaměříme na Kamiq a to hned v nejvyšší výbavě Monte Carlo. Proti svým konkurentům boduje vnitřní prostorností, snadným ovládáním a také nízkou spotřebou. Vše má ovšem svou cenu, která v tomto případě není zrovna nízká. Otázka tedy zní, zda-li není lepší volbou Scala, která je ve stejné výbavě a motorizaci levnější.