Jak je to s nehodami mladých řidičů?

Marek Litzman, 19. května 2008, 11:49 Google+

Slyšeli jste někdy pojem „diskonehody“? Jestli ne, tak se jej rychle naučte, možná se teď bude skloňovat ve všech pádech. Server iDnes.cz s odvoláním na policejní statistiky zveřejnil velmi zajímavé údaje.

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
nehody

nehody | foto: Archiv AutoRoad.cz

Sdílejte článek

Jistě známe ony výkřiky, že nejrizikovější skupinou řidičů jsou jasně ti nejmladší, totiž do 25 let. Loni zavinila tato skupina 23,5 tisíc nehod a při nich zemřelo 190 lidí. Otázkou pro mnoho lidí zůstává proč právě tato skupina. Částečně je to samozřejmě jejich nevyježděním, když ještě nestačili nabrat dostatek zkušeností na silnicích, mají přitom na druhou stranu až přílišné sebevědomí.

Ve světle statistiky, kterou zveřejnil výše zmíněný server, už tato rizikovost vypadá o chlup jinak. Dle ní se totiž téměř polovina všech nehod zaviněných těmito řidiči stává od půlnoci do páté hodiny ráno. Jsou to takzvané diskonehody. Střetává se zde několik, zásadně nepříznivých faktorů.

Tím prvním je to, že mezi vesnicemi jsou poměrně velké vzdálenosti a tak mezi vesnickými diskotékami a domovem je třeba dopravovat se autem. Auto je dnes veskrze dostupná záležitost, starou dobrou „stodvácu“, favorita, escorta či golfa si každý koupí za pár set až tisíc, což znamená pár dní práce na brigádě.

Na druhou stranu pak už mladým nezbude na povinné ručení, které tak občas neplatí. Desetina „nepojištěných“ nehod je právě ze skupiny diskořidičů.

Po cestě ve tmě a se slabým osvětlením těchto historických kusů pak není divu že řidič neodhadne zatáčku a vylétne z ní ideálně do stromu. K tomu přispívá i to, že v zájmu společenské úcty, kterou jinak většina z nás nazývá prostě „machrování“ se po okreskách nejezdí pomalu a spíše na hranici možností vychozených náprav, tlumičů a především brzd plechových stařečků.

Když k tomu všemu připočteme alkohol a drogy, které neodmítne velká část diskotékových řidičů, a bujará atmosféra v autě, která jistě řidiče vyvede z koncentrace, je k problému zaděláno.

Bezpečnost auta žádná, často nepřipoutaná posádka plného (tím pádem těžkého) auta, alkoholem zpomalené reakce řidičů... Zkrátka potom není divu, že, jak uvádí idnes.cz, polovina nehod mladistvých se stane právě takto.

Co s tím? Cestující mají dvě možnosti. Buď využít hromadné dopravy nebo se domluvit tak, že někdo nebude pít a potom rozveze ostatní domů. A policii? Kontroly řidičů odjíždějících z diskoték by určitě nebyly od věci.

A na závěr si kladu otázku. Pokud policie ví, že polovinu nehod v této věkové kategorii způsobí jen poměrně malá skupina řidičů, je opravdu nutné zavádět „řidičáky na zkoušku“, které se dotknou celé této skupiny, která při odečtení nehod zaviněných diskořidiči je v rámci statistik nehodovosti spíše podprůměrná?

Vytisknout

Diskuze: Jak je to s nehodami mladých řidičů?

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Volkswagen Golf People

TEST Volkswagen Golf People – čtyřválec, hezká výbava a cenovka 687 tisíc

Citroen C5X

DLOUHODOBÝ TEST: Citroen C5 X Plug-in Hybrid aneb francouzský křižník očima Terezky

Nový motor Honda V3

Společnost Honda na veletrhu EICMA 2024 představuje nový průlomový koncept spalovacího motoru

Ilustrační foto

Co ovlivňuje cenu vašeho havarijní pojištění?

Lexus UX300h

TEST Lexus UX300h F Sport – stále oblíbenější prémiový crossover po modernizaci

Toyota Corolla TS 1,8 Hybrid Style

TEST Toyota Corolla TS 1,8 Hybrid Style – univerzální kombík pro klidné řidiče

Škoda Enyaq Sportline 85

TEST Škoda Enyaq Sportline 85 – vylepšená vlajková loď z elektrické rodiny Škoda

Škoda Octavia Combi

TEST Škoda Octavia Combi 1,5 TSI m-HEV – faceliftovaná verze se spotřebou pod 5 litrů

Ilustrační foto

V čem se liší povinné ručení pro mladé?

Citroen C5X plug-in hybrid

DLOUHODOBÝ TEST: Citroen C5 X Plug-in Hybrid – cesta na dovolenou + spaní v autě

Cyklokaravan

Elektrokolo s mini karavanem, hodně stylové cestování

Škoda Kodiaq II

TEST Škoda Kodiaq 2,0 TDI 142 kW 4x4 – český sen podruhé, je ale lepší než Superb?

EcoWheel Diabel

TEST EcoWheel Diabel – elektrická motorka s drsnou tváří

Kontrola okresů

10 nejzvláštnějších dopravních předpisů, které byste měli před svými cestami do zahraničí znát

Ilustrační foto

Co je CarPlay a jak ho nejlépe využít? Plus další vychytávky do auta

reklama

Doporučujeme

Ferrari

Koncept Ferrari od Lucy Serafiniho

Čtěte dále

Nejčtenější články

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud