Slyšeli jste někdy pojem „diskonehody“? Jestli ne, tak se jej rychle naučte, možná se teď bude skloňovat ve všech pádech. Server iDnes.cz s odvoláním na policejní statistiky zveřejnil velmi zajímavé údaje.
Jistě známe ony výkřiky, že nejrizikovější skupinou řidičů jsou jasně ti nejmladší, totiž do 25 let. Loni zavinila tato skupina 23,5 tisíc nehod a při nich zemřelo 190 lidí. Otázkou pro mnoho lidí zůstává proč právě tato skupina. Částečně je to samozřejmě jejich nevyježděním, když ještě nestačili nabrat dostatek zkušeností na silnicích, mají přitom na druhou stranu až přílišné sebevědomí.
Ve světle statistiky, kterou zveřejnil výše zmíněný server, už tato rizikovost vypadá o chlup jinak. Dle ní se totiž téměř polovina všech nehod zaviněných těmito řidiči stává od půlnoci do páté hodiny ráno. Jsou to takzvané diskonehody. Střetává se zde několik, zásadně nepříznivých faktorů.
Tím prvním je to, že mezi vesnicemi jsou poměrně velké vzdálenosti a tak mezi vesnickými diskotékami a domovem je třeba dopravovat se autem. Auto je dnes veskrze dostupná záležitost, starou dobrou „stodvácu“, favorita, escorta či golfa si každý koupí za pár set až tisíc, což znamená pár dní práce na brigádě.
Na druhou stranu pak už mladým nezbude na povinné ručení, které tak občas neplatí. Desetina „nepojištěných“ nehod je právě ze skupiny diskořidičů.
Po cestě ve tmě a se slabým osvětlením těchto historických kusů pak není divu že řidič neodhadne zatáčku a vylétne z ní ideálně do stromu. K tomu přispívá i to, že v zájmu společenské úcty, kterou jinak většina z nás nazývá prostě „machrování“ se po okreskách nejezdí pomalu a spíše na hranici možností vychozených náprav, tlumičů a především brzd plechových stařečků.
Když k tomu všemu připočteme alkohol a drogy, které neodmítne velká část diskotékových řidičů, a bujará atmosféra v autě, která jistě řidiče vyvede z koncentrace, je k problému zaděláno.
Bezpečnost auta žádná, často nepřipoutaná posádka plného (tím pádem těžkého) auta, alkoholem zpomalené reakce řidičů... Zkrátka potom není divu, že, jak uvádí idnes.cz, polovina nehod mladistvých se stane právě takto.
Co s tím? Cestující mají dvě možnosti. Buď využít hromadné dopravy nebo se domluvit tak, že někdo nebude pít a potom rozveze ostatní domů. A policii? Kontroly řidičů odjíždějících z diskoték by určitě nebyly od věci.
A na závěr si kladu otázku. Pokud policie ví, že polovinu nehod v této věkové kategorii způsobí jen poměrně malá skupina řidičů, je opravdu nutné zavádět „řidičáky na zkoušku“, které se dotknou celé této skupiny, která při odečtení nehod zaviněných diskořidiči je v rámci statistik nehodovosti spíše podprůměrná?
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).