Dalo by se říct, že při trošce fantazie se dá „natunit“ snad každé auto. Doplňků je v dnešní době taková spousta, že to je někdy až ke škodě věci z kolika si člověk musí vybírat a po půlhodině strávené na internetu se už v nabízeném sortimentu začne ztrácet. Laděné výfuky a koncovky nejsou výjimkou. Internet nabízí nepřeberné množství, tvarů, barev a cenového rozmezí jak výfuků tak koncovek. Co je a co není dobré se vám pokusíme nastínit v následujících řádcích.
Co je vlastně výfuk a jak funguje? Výfukový systém slouží ke snižování hluku, který motor vytváří při spalování paliva a následnému odvodu spalin, ale také zabraňuje pronikání toxických plynů do vozu i do ovzduší a měl by přispívat k maximálnímu výkonu motoru při minimální spotřebě paliva. Výfuková soustava se skládá ze 2 až 4 částí, záleží na typu auta, které jsou do sebe vzájemně spojeny. Poslední část je koncovka s tlumičem, který snižuje akustickou emisi do okolí. Tato může být značně upravena dle požadavku toho kdo chce zvuk u vozidla náležitě upravit. Výhodou je i to, že se u nás neřeší hlasitost laděných výfuků a v podstatě můžete jezdit s čímkoliv co na auto namontujete. Jediné co vás limituje je to aby jste sami vydrželi uvnitř vozu. Průměrně laděný výfuk se pohybuje v ceně od dvou tisíc a více. Záleží na náročnosti konstrukce, materiálu, výrobci ale také vzhledu a povrchové úpravě, která je nerezová. Takto vybavené auto potom vydává sportovní zvuk a pokud jde akustická emise motoru skrz výfuk v symbióze s natuněným vozem, pak se za ním každý rád ohlédne.
Předně rozdíl mezi koncovkou výfuku a laděným výfukem je značný. Koncovka je pouze poslední díl, který je na konci tlumiče výfukového systému a nemá na zvuk vycházející z výfukového systému téměř žádný vliv. Cena těchto koncovek je také nižší než laděných výfuků. Tvary a provedení jsou také velmi pestré a každý kdo uvažuje o přidání koncovky k výfukovému systému internetová nabídka pořádně zahltí. Kdo se rozhodne pro koupi koncovky, tak je určitě lepší investovat o pár korun více a koupit kvalitní nerezovou koncovku z masivního materiálu. Koncovka sice není laďák a nedodá autu akustickou kulisu jízdy ale dodá hezký vzhled a je v řádu kolem tisíce korun u kvalitnějšího provedení, v řádech stokorun ty obyčejnější.
Montáž laďáku nebo koncovky je lepší nechat na specialistech nebo firmách, které se zabývají tuningem. Navaření koncovky je otázkou stokorun ale někdy je potřeba vyřezat do zadního nárazníku přesný otvor dle tvaru koncovky. Obzvlášť pokud je koncovka elipsovitého tvaru, tak je dobré tyto úkony zručnějšího charakteru nechat na odbornících. Pokud se do toho pustíte sami je nutné mít na toto řádné vybavení ale i takoví, kteří toto zvládnou jsou mezi námi (máme na mysli zlaté české ručičky ?).
Ať už koncovka nebo laďák, můžete počítat s tím, že pokud je poslední část výfukového systému s designem vašeho automobilu, budete vzbuzovat pozornost ve smyslu krásy tuningu. Poslední radou je totiž to, že si takovou parádu musíte opečovávat a taky se o ni starat. Pokud necháte koncovku napospas občasné myčce a prachu ze silnice za nějakou dobu vám lesk chromu sleze a z koncovky bude jenom černá trubka, která trčí z pod vozu. Proto radíme koncovku pravidelně umývat a sem tam ošetřit nějakou leštěnkou pro chromové povrchy aby konec vašeho vozu vydržel co nejdéle čistý a hezký.