Máte některý z nových vozů, pro jejichž otevření stačí když máte klíček v kapse? Potom bedlivě čtěte, německým vědcům se podařilo hacknout tyto kódy, takže teoreticky mohou s vaším vozidlem bez okolků odjet.
Princip tohoto hacku není až tak složitý, avšak jeho provedení již složité je. Je jasné, že jakákoliv bezdrátová komunikace je zachytitelná. Problém byl v tom, že dosud nebylo možné tento kódovaný signál přeluštit a použít tak, aby si systém myslel, že jde o opravdový klíč.
Vědcům z univerzity v německém městě Ruhr se toto podařilo. Jednoduše nahrají kódovaný signál a speciálním způsobem detekují výrobní kód zařízení. Takzvanou analýzou bočních kanálů je možné změřit spotřebu zařízení a tím odhalit kódovací klíč. Z pochopitelných důvodů nebylo zveřejněno příliš podrobností.
Problémem také je to, že když už si systém bude myslet že jde o klíč, nebude problém jej překódovat a majitele tak zbavit možnosti odemčít. A nejde jen o vozidla, jde i o například dálkově ovládaná vrata garáž a vjezdů. Zařízení funguje až na vzdálenost 100 metrů.
Pro přenos a kódování signálu se používá systém KeeLoq. Vývojáři k celému případu řekli to, že všechno co jde vzduchem, je detekovatelné. Což tedy není žádná novina.
Otázkou je jak moc se máme začít bát. Dokud bude technologie v rukou vědců, strach míti netřeba. Dále se uvidí. Na druhou stranu, vývojáři vymyslí opět novou kódovací metodu a hackerům bude její překonání zase chvíli trvat. Jenže tak už to v dnešním „světě kompjůtrů“ chodí.
Věděli jste, že čtyřkovou Octavii můžete mít s dvoulitrovým benzínovým motorem o výkonu 150 kW a pohonem 4x4? Že ne? Buďte v klidu, v nabídce je tato motorizace poměrně čerstvě, ale dnes ji pořádně proklepneme. Pokud chcete do Octavie kultivovaný benzínový motor a zároveň příjemnou dynamiku, měli byste tento agregát zvážit. Dvoulitr 2,0 TDI o výkonu 110 kW je „traktoroidní“ motor s tupou reakcí na plyn a vedle patnáctistovky 1,5 TSI o stejném výkonu příliš nedává smysl – rozdíl cca jednoho litru ve spotřebě je zanedbatelný. Dnes testovaný benzínový dvoulitr povznesl Octavii na zcela novou úroveň, co ale spotřeba a cena?
Tento oblíbený městský crossover prošel v loňském roce spolu se Scalou drobnou omlazovací kúrou. Dnes se zaměříme na Kamiq a to hned v nejvyšší výbavě Monte Carlo. Proti svým konkurentům boduje vnitřní prostorností, snadným ovládáním a také nízkou spotřebou. Vše má ovšem svou cenu, která v tomto případě není zrovna nízká. Otázka tedy zní, zda-li není lepší volbou Scala, která je ve stejné výbavě a motorizaci levnější.