Máte některý z nových vozů, pro jejichž otevření stačí když máte klíček v kapse? Potom bedlivě čtěte, německým vědcům se podařilo hacknout tyto kódy, takže teoreticky mohou s vaším vozidlem bez okolků odjet.
Princip tohoto hacku není až tak složitý, avšak jeho provedení již složité je. Je jasné, že jakákoliv bezdrátová komunikace je zachytitelná. Problém byl v tom, že dosud nebylo možné tento kódovaný signál přeluštit a použít tak, aby si systém myslel, že jde o opravdový klíč.
Vědcům z univerzity v německém městě Ruhr se toto podařilo. Jednoduše nahrají kódovaný signál a speciálním způsobem detekují výrobní kód zařízení. Takzvanou analýzou bočních kanálů je možné změřit spotřebu zařízení a tím odhalit kódovací klíč. Z pochopitelných důvodů nebylo zveřejněno příliš podrobností.
Problémem také je to, že když už si systém bude myslet že jde o klíč, nebude problém jej překódovat a majitele tak zbavit možnosti odemčít. A nejde jen o vozidla, jde i o například dálkově ovládaná vrata garáž a vjezdů. Zařízení funguje až na vzdálenost 100 metrů.
Pro přenos a kódování signálu se používá systém KeeLoq. Vývojáři k celému případu řekli to, že všechno co jde vzduchem, je detekovatelné. Což tedy není žádná novina.
Otázkou je jak moc se máme začít bát. Dokud bude technologie v rukou vědců, strach míti netřeba. Dále se uvidí. Na druhou stranu, vývojáři vymyslí opět novou kódovací metodu a hackerům bude její překonání zase chvíli trvat. Jenže tak už to v dnešním „světě kompjůtrů“ chodí.
Prémiová SUV jsou u nás velice oblíbená a na silnicích jich vídáme opravdu mnoho. Pořizovací ceny ovšem běžně atakují hranici 3 milionů korun, což není úplně málo. Není tak divu, že se lidé rozhlíží i na trhu ojetých automobilů, kde jsou ceny podstatně příznivější. Jak jezdí tento bílý kousek z roku 2020?
Největším trendem za posledních 10 let jsou jednoznačně vozy typu SUV. Lidé je mají rádi pro svou robustní karoserii, zvýšení podvozek a dostatek prostoru, jenže mají i nějaká negativa. Proti klasickým kombíkům mívají horší jízdní vlastnosti a také vyšší spotřebu. Vezmeme-li z obou světů to dobré, vznikne zvýšený kombík s pohonem 4x4 a přesně takové auto máme v dnešní recenzi.