Tatra je nejtradičnější automobilkou, která na našem území působí. Bohužel ekonomické problémy v posledních dvaceti letech donutily firmu k ukončení výroby osobních vozů. Karta se ale možná v nejbližší době obrátí.
Společnost Tatra vznikla v roce 1850, tehdy ještě jako dílna na kočáry a bryčky Ignáce Šustaly. Později se továrník přeorientoval na nově vznikající železnici a když na úplném sklonku 19. století začaly vznikat první vozy, firma z Kopřivnice nemohla chybět.
Prvním vozem byl Präsident a to roku 1898. Od tohoto roku se zde vyrábí především automobily a to nepřetržitě až do roku 1998 i ty osobní. Přesně stoletá historie skončila modelem T700, který již nemohl držet krok s tehdejšími stroji.
Kromě osobních vozů vyrábí automobilka dodnes především nákladní vozy, jejichž výroba stále roste mimo jiné i díky poměrně vysokému odběru naší armády. Kromě nich se v Kopřivnici vyráběly i tramvaje, vlaky a v malé míře i autobusy a trolejbusy.
Hospodářské noviny vydaly před několika dny rozhovor se současným šéfem Tatry, Ronaldem Adamsem, který trochu více než jen naznačil to, že z bran závodu vyjede nový malosériový vůz a to prosím osobní. Měl by být retro a navazovat na slavné modely T77 a T603.
Podle ředitele je o takový vůz zájem především z řad celosvětových Tatra klubů, které sdružují fandy v tomto oboru málem zapomenuté firmy.
V rozhovoru se zmínil o tom, že nepřipadá v úvahu vývoj vlastních komponent a vůz bude sice originálním kouskem, ale jen daným dohromady z cizích motorů, podvozků... V tomto vidím trochu zásadní problém, podaří se Tatře navázat na tradici, umístit motor dozadu a to ještě k tomu vzduchem chlazený osmiválec? Řekl bych, že minimálně na to poslední můžeme zapomenout.
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).