Tatra je nejtradičnější automobilkou, která na našem území působí. Bohužel ekonomické problémy v posledních dvaceti letech donutily firmu k ukončení výroby osobních vozů. Karta se ale možná v nejbližší době obrátí.
Společnost Tatra vznikla v roce 1850, tehdy ještě jako dílna na kočáry a bryčky Ignáce Šustaly. Později se továrník přeorientoval na nově vznikající železnici a když na úplném sklonku 19. století začaly vznikat první vozy, firma z Kopřivnice nemohla chybět.
Prvním vozem byl Präsident a to roku 1898. Od tohoto roku se zde vyrábí především automobily a to nepřetržitě až do roku 1998 i ty osobní. Přesně stoletá historie skončila modelem T700, který již nemohl držet krok s tehdejšími stroji.
Kromě osobních vozů vyrábí automobilka dodnes především nákladní vozy, jejichž výroba stále roste mimo jiné i díky poměrně vysokému odběru naší armády. Kromě nich se v Kopřivnici vyráběly i tramvaje, vlaky a v malé míře i autobusy a trolejbusy.
Hospodářské noviny vydaly před několika dny rozhovor se současným šéfem Tatry, Ronaldem Adamsem, který trochu více než jen naznačil to, že z bran závodu vyjede nový malosériový vůz a to prosím osobní. Měl by být retro a navazovat na slavné modely T77 a T603.
Podle ředitele je o takový vůz zájem především z řad celosvětových Tatra klubů, které sdružují fandy v tomto oboru málem zapomenuté firmy.
V rozhovoru se zmínil o tom, že nepřipadá v úvahu vývoj vlastních komponent a vůz bude sice originálním kouskem, ale jen daným dohromady z cizích motorů, podvozků... V tomto vidím trochu zásadní problém, podaří se Tatře navázat na tradici, umístit motor dozadu a to ještě k tomu vzduchem chlazený osmiválec? Řekl bych, že minimálně na to poslední můžeme zapomenout.
Věděli jste, že čtyřkovou Octavii můžete mít s dvoulitrovým benzínovým motorem o výkonu 150 kW a pohonem 4x4? Že ne? Buďte v klidu, v nabídce je tato motorizace poměrně čerstvě, ale dnes ji pořádně proklepneme. Pokud chcete do Octavie kultivovaný benzínový motor a zároveň příjemnou dynamiku, měli byste tento agregát zvážit. Dvoulitr 2,0 TDI o výkonu 110 kW je „traktoroidní“ motor s tupou reakcí na plyn a vedle patnáctistovky 1,5 TSI o stejném výkonu příliš nedává smysl – rozdíl cca jednoho litru ve spotřebě je zanedbatelný. Dnes testovaný benzínový dvoulitr povznesl Octavii na zcela novou úroveň, co ale spotřeba a cena?
Tento oblíbený městský crossover prošel v loňském roce spolu se Scalou drobnou omlazovací kúrou. Dnes se zaměříme na Kamiq a to hned v nejvyšší výbavě Monte Carlo. Proti svým konkurentům boduje vnitřní prostorností, snadným ovládáním a také nízkou spotřebou. Vše má ovšem svou cenu, která v tomto případě není zrovna nízká. Otázka tedy zní, zda-li není lepší volbou Scala, která je ve stejné výbavě a motorizaci levnější.