Maličký Smart vtrhl do amerických prodejen s velkou vervou a prodává se nad očekávání dobře. V posledních dnech byly zveřejněny výsledky amerických crashtestů a Smart budí mezi lidmi i periodiky velmi kontroverzní reakce.
Všichni víme, že Smart je jedním z nejmenších aut, jaké se na našem kontinentě prodávají. Jejich výroba však nebyla dostatečně zisková, proto automobilka nejen že utla výrobu jiných modelů, ale taky expandovala na zaoceánský trh.
Smart si Američany získal. Jeho spotřeba, manévrovatelnost ve městě a další atributy způsobily to, že je vyprodáno na rok dopředu. Ránu prodejům teď možná zasadí nárazové testy.
Testy na první pohled nedopadly vůbec špatně. Americká metodika je trochu odlišná od té, kterou používá EuroNCAP. Testuje se odolnost proti převrácení, ve které získal Smart průměrné hodnocení. To ale není nic podivného, jde o docela vysoký a nepříliš široký vůz.
V bočním nárazu získal automobil plných pět hvězdiček a to i přesto, že se při nárazu otevřely dveře, což zvyšuje riziko poranění o odletující úlomky nebo o další automobily při hromadné havárii.
Čelní náraz skončil ziskem čtyř hvězdiček na straně řidiče, což není až tak špatné hodnocení, hůře dopadl spolujezdec s pouhými třemi hvězdičkami. Maximum je 5.
Hodnocení samo o sobě není až tak špatné. Není nijak udivující, ale ani o propadák se nejedná. Tedy pouze na první pohled.
Je třeba si uvědomit, že náraz do nedeformovatelné překážky simuluje střet se stejným vozem. Pokud je tedy riziko vážného zranění spolujezdce asi 20%, je tomu tak pouze při srážce s jiným Smartem. Jiných takto malých vozítek je na trhu minimum, takže šance střetu s jiným takovým je mizivá.
Mnohem pravděpodobněji se Smart střetne s nějakým SUV a potom budou šance na přežití adekvátně nižší. USA tak zažívá debatu o bezpečnosti a nebezpečnosti malých vozů.
Již jsem to psal dříve v jedné své úvaze, téma bezpečnosti a naproti tomu ekologie je trochu začarovaným kruhem. Ekologové chtějí lehčí vozy kvůli spotřebě, výrobci se tomu brání mimo jiné proto, že vyšší hmotnost je výhoda při střetu dvou vozidel, především jsou-li kila navíc využita ve prospěch výztuh. Kdo udělá lehké auto, pravděpodobně nebude oproti těm ostatním,“starým“ příliš bezpečný.
Věděli jste, že čtyřkovou Octavii můžete mít s dvoulitrovým benzínovým motorem o výkonu 150 kW a pohonem 4x4? Že ne? Buďte v klidu, v nabídce je tato motorizace poměrně čerstvě, ale dnes ji pořádně proklepneme. Pokud chcete do Octavie kultivovaný benzínový motor a zároveň příjemnou dynamiku, měli byste tento agregát zvážit. Dvoulitr 2,0 TDI o výkonu 110 kW je „traktoroidní“ motor s tupou reakcí na plyn a vedle patnáctistovky 1,5 TSI o stejném výkonu příliš nedává smysl – rozdíl cca jednoho litru ve spotřebě je zanedbatelný. Dnes testovaný benzínový dvoulitr povznesl Octavii na zcela novou úroveň, co ale spotřeba a cena?
Tento oblíbený městský crossover prošel v loňském roce spolu se Scalou drobnou omlazovací kúrou. Dnes se zaměříme na Kamiq a to hned v nejvyšší výbavě Monte Carlo. Proti svým konkurentům boduje vnitřní prostorností, snadným ovládáním a také nízkou spotřebou. Vše má ovšem svou cenu, která v tomto případě není zrovna nízká. Otázka tedy zní, zda-li není lepší volbou Scala, která je ve stejné výbavě a motorizaci levnější.