Zasněžená vozovka a viditelnost menší než 100 metrů nezabránily, aby 79 % řidičů projíždějících v rychlém pruhu deset minut před hromadnou havárií na D1 dosahovalo rychlosti nad 110 km/h.
65 % nákladních vozidel jelo nad svůj povolený limit 80 km/h a hodinu před hromadnou havárií to bylo neuvěřitelných 98 % projíždějících kamionů nad povolenou rychlost. Tento zarážející výstup přinesla měřící zařízení ŘSD, která jsou týden po nehodě k dispozici.
Ředitelství silnic a dálnic ČR má na dálnici D1 stabilně umístěné čtyři měřící stanice, které monitorují rychlost projíždějících vozidel. Jedna z těchto stanic zaznamenává data nedaleko místa čtvrteční hromadné havárie. Podle zjištění ŘSD projíždělo deset minut před nehodou na měřeném úseku 79 procent vozidel v rychlém pruhu a 39 procent vozidel v pomalém pruhu rychlostí nad 110 km/h. „Pokud vezmeme v potaz jaké byly povětrnostní podmínky a snížená viditelnost v ten moment na dálnici D1, pak se dá říci, že více než polovina řidičů hazardovala nejen se svým životem, ale i se životem všech dalších účastníků silničního provozu,“ říká mluvčí ŘSD Martina Vápeníková.
To, že řidiči riskovali, potvrzuje i další zjištěný údaj: 41 procent vozidel v rychlém pruhu a 21 procent vozidel v pomalém pruhu projížděla na měřeném úseku s rozestupem menším než 2 sekundy. „Bezpečnostní experti doporučují mnohem větší rozestup, než jsou 2 sekundy za dobrých povětrnostních podmínek. Čtvrteční počasí bylo několikanásobně horší, než jsou běžné standardy. Tomu měl odpovídat také rozestup mezi jednotlivými vozy a snížená rychlost ,“ doplňuje Martina Vápeníková.
Debaty o tom, kdo je v případě havárie na dálnici D1 odpovědný, doznávají po zveřejnění uvedených údajů mnohem jasnějších obrysů. Za povětrnostní situace a snížené viditelnosti, které panovaly na dálnici D1 před a v době nehody, není možné, aby se řidiči chovali tak, jak dokládají data měřících stanic ŘSD.
tisková zpráva ŘSD
Prémiová SUV jsou u nás velice oblíbená a na silnicích jich vídáme opravdu mnoho. Pořizovací ceny ovšem běžně atakují hranici 3 milionů korun, což není úplně málo. Není tak divu, že se lidé rozhlíží i na trhu ojetých automobilů, kde jsou ceny podstatně příznivější. Jak jezdí tento bílý kousek z roku 2020?
Největším trendem za posledních 10 let jsou jednoznačně vozy typu SUV. Lidé je mají rádi pro svou robustní karoserii, zvýšení podvozek a dostatek prostoru, jenže mají i nějaká negativa. Proti klasickým kombíkům mívají horší jízdní vlastnosti a také vyšší spotřebu. Vezmeme-li z obou světů to dobré, vznikne zvýšený kombík s pohonem 4x4 a přesně takové auto máme v dnešní recenzi.