Klasické BMW z 80 let je nesmazatelnou součástí automobilové historie. Dlouholetý šéf designového oddělení mnichovské automobilky Claus Luthe se proslavil i prací pro jiné známé výrobce. Zemřel ve věku 75 let.
Přední částí legendárního Fiatu 500 nebo NSU Ro 80 vešel ve známost automobilového průmyslu a pokud vlastníte první Volkswagen Polo nebo druhou generaci Audi 100, pak vězte, že otcem těchto automobilů byl také on.
Od roku 1976 působil v čele designérů BMW. Byl to právě on, kdo vytvořil BMW označené E 32, druhé BMW 5 nebo legendární trojkové BMW E30 a E36. V popředí se udržel až do roku 1990, kdy odstoupil po rodinné tragédii. Luthe tehdy čelil obvinění, že v hádce smrtelně zranil svého drogově závislého syna.
Dál už pro BMW pracoval pouze externě. Náhradu hledali těžko a trvalo jim to několik let než Lutheův pomyslný trůn obsadil nový designér Chris Bangle.
Věděli jste, že čtyřkovou Octavii můžete mít s dvoulitrovým benzínovým motorem o výkonu 150 kW a pohonem 4x4? Že ne? Buďte v klidu, v nabídce je tato motorizace poměrně čerstvě, ale dnes ji pořádně proklepneme. Pokud chcete do Octavie kultivovaný benzínový motor a zároveň příjemnou dynamiku, měli byste tento agregát zvážit. Dvoulitr 2,0 TDI o výkonu 110 kW je „traktoroidní“ motor s tupou reakcí na plyn a vedle patnáctistovky 1,5 TSI o stejném výkonu příliš nedává smysl – rozdíl cca jednoho litru ve spotřebě je zanedbatelný. Dnes testovaný benzínový dvoulitr povznesl Octavii na zcela novou úroveň, co ale spotřeba a cena?
Tento oblíbený městský crossover prošel v loňském roce spolu se Scalou drobnou omlazovací kúrou. Dnes se zaměříme na Kamiq a to hned v nejvyšší výbavě Monte Carlo. Proti svým konkurentům boduje vnitřní prostorností, snadným ovládáním a také nízkou spotřebou. Vše má ovšem svou cenu, která v tomto případě není zrovna nízká. Otázka tedy zní, zda-li není lepší volbou Scala, která je ve stejné výbavě a motorizaci levnější.