Dvoutakt nebo čtyřtakt? Časem možná oboje

Marek Litzman, 26. března 2008, 07:01 Google+

Automobilky a jejich vývojové týmy se přirozeně snaží vyvíjet co možná nejvychytanější motory. Mezi mnoha koncepty se čas od času objeví i nějaký zajímavý. Jedním z nich je i model, který se umí chovat jako čtyřtakt i jako dvoutakt.

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
motor 2/4SIGHT

motor 2/4SIGHT | foto: Ricardo

Sdílejte článek

Zajímavý motor postavila společnost Ricardo a pojmenovala ho 2/4SIGHT. Jak funguje?

Díky speciálním vačkám dokáže motor pracovat ve dvou režimech. Řekněme základním modem je čtyřtakt. Od toho je celá technologie odvozena. Proto dokáže pracovat právě v tomto režimu beze změn.

Zajímavější je dvoutaktní režim. Při něm se v první fázi otevírají oba ventily, které jsou ale umístěny na rozdíl od klasického dvoutaktu v hlavě motoru. Čerstvý vzduch vytlačí zplodiny ven a nastává klasický dvoutaktní cyklus, tedy sání a komprese v první době a zážeh a výfuk v druhé době.

Každá technologie má svá pro a proti a proto je jejich spojení výhodou. Dvoutaktní motor má výhodu především v tom, že má pracovní každou druhou svoji fázi, kdežto čtyřdobý motor pracuje až každou čtvrtou fázi. Tím pádem jsou menší ztráty, na druhou stranu je zde větší problém s únikem nespálených pohonných hmot do výfuku. To ale dnes řeší přímé vstřikování.

Laděním technologií dospěli vývojáři k motoru o trochu nezvyklé konstelaci V6 2,1 litru. Téměř od volnoběhu poskytuje točivý moment 150 Nm a při otáčkách 2500 za minutu dosáhne točivý moment již 230 Nm, tyto hodnoty ale platí na každý litr objemu, takže pro testovaný motor je třeba je vynásobit dvěma. Výkonová špička zveřejněna nebyla

Oproti motoru 3,5 V6 o podobném výkonu má 2/4SIGHT o 27% lepší spotřebu, což znamená snížení emisí CO2 z 260 g/km na 190.

Motor je konstrukčně velmi vyspělý a to dokonce tak, že každý válec je řízen samostatně. Složité variabilní časování a další pokročilé technologie znamenají to, že do výroby to ještě chvilku potrvá, ale na budoucnost se zkrátka již blýská.

Loading...
 
Vytisknout

Diskuze: Dvoutakt nebo čtyřtakt? Časem možná oboje

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Ilustrační foto

Podle čeho si Češi vybírají autobazar?

Ford Mondeo Hybrid

Ford prozradil, co podle něj znamená rostoucí obliba automatických převodovek

TMMF zahájení výroby

Výroba nové Toyoty Yaris zahájena

Hyundai XCIENT Fuel Cell, první těžká nákladní auta na vodík míří do Evropy

Hyundai XCIENT Fuel Cell, první těžké nákladní auto na vodík míří do Evropy

Rodinné vozy SEAT

Podívejte se, jak se za padesát let změnily populární kombi od Seatu

Lexus NX 300h

Hybrid Lexus NX 300h se může pochlubit novým titulem. Získal ho však v zahraničí

Škoda Slavia má být divokým a nespoutaným spiderem

První foto spideru Škoda Slavia. Celý se ukáže za tři týdny

Ilustrační foto

Bazary sčítají fatální ztráty. Cenová politika je šokem

DS

DS Automobiles je všestranná prémiová značka, podporuje formule i módu

Suzuki Ignis

Modernizované SUZUKI IGNIS HYBRID, výraznější design a spotřeba 3,9 L/100 km

CUPRA el-Born

První elektromobil CUPRA slibuje dojezd až 500 km

VW Tiguan prošel faceliftem. Do vínku dostal více elektřiny, výkonu, zábavy a osobitosti

VW Tiguan prošel faceliftem. Do vínku dostal více elektřiny, výkonu, zábavy a osobitosti

Peugeot Boxer

Test Peugeot Boxer Furgon ACCESS 3300 L3H2 BlueHDi 140, aneb jak se žije pošťákům

Mercedes-Benz X

Mercedes-Benz X-Class s tuningovým balíčkem Exy Extreme + vypadá opravdu schopně

Peugeot 208 Rally 4

Nový Peugeot 208 Rally 4, závodní speciál s tříválcem

reklama

Doporučujeme

Challenger

Dodge Challenger SE

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. Bazary sčítají fatální ztráty. Cenová politika je šokem

  2. VW Tiguan prošel faceliftem. Do vínku dostal více elektřiny, výkonu, zábavy a osobitosti

  3. Modernizované SUZUKI IGNIS HYBRID, výraznější design a spotřeba 3,9 L/100 km

  4. Test Peugeot Boxer Furgon ACCESS 3300 L3H2 BlueHDi 140, aneb jak se žije pošťákům

  5. Podívejte se, jak se za padesát let změnily populární kombi od Seatu

  6. Hybrid Lexus NX 300h se může pochlubit novým titulem. Získal ho však v zahraničí

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud