Dvoutakt nebo čtyřtakt? Časem možná oboje

motor 2/4SIGHT
motor 2/4SIGHT, foto: Ricardo
Marek Litzman 26. března 2008 07:01
Sdílej:

Automobilky a jejich vývojové týmy se přirozeně snaží vyvíjet co možná nejvychytanější motory. Mezi mnoha koncepty se čas od času objeví i nějaký zajímavý. Jedním z nich je i model, který se umí chovat jako čtyřtakt i jako dvoutakt.

Zajímavý motor postavila společnost Ricardo a pojmenovala ho 2/4SIGHT. Jak funguje?

Díky speciálním vačkám dokáže motor pracovat ve dvou režimech. Řekněme základním modem je čtyřtakt. Od toho je celá technologie odvozena. Proto dokáže pracovat právě v tomto režimu beze změn.

Zajímavější je dvoutaktní režim. Při něm se v první fázi otevírají oba ventily, které jsou ale umístěny na rozdíl od klasického dvoutaktu v hlavě motoru. Čerstvý vzduch vytlačí zplodiny ven a nastává klasický dvoutaktní cyklus, tedy sání a komprese v první době a zážeh a výfuk v druhé době.

Každá technologie má svá pro a proti a proto je jejich spojení výhodou. Dvoutaktní motor má výhodu především v tom, že má pracovní každou druhou svoji fázi, kdežto čtyřdobý motor pracuje až každou čtvrtou fázi. Tím pádem jsou menší ztráty, na druhou stranu je zde větší problém s únikem nespálených pohonných hmot do výfuku. To ale dnes řeší přímé vstřikování.

Laděním technologií dospěli vývojáři k motoru o trochu nezvyklé konstelaci V6 2,1 litru. Téměř od volnoběhu poskytuje točivý moment 150 Nm a při otáčkách 2500 za minutu dosáhne točivý moment již 230 Nm, tyto hodnoty ale platí na každý litr objemu, takže pro testovaný motor je třeba je vynásobit dvěma. Výkonová špička zveřejněna nebyla

Oproti motoru 3,5 V6 o podobném výkonu má 2/4SIGHT o 27% lepší spotřebu, což znamená snížení emisí CO2 z 260 g/km na 190.

Motor je konstrukčně velmi vyspělý a to dokonce tak, že každý válec je řízen samostatně. Složité variabilní časování a další pokročilé technologie znamenají to, že do výroby to ještě chvilku potrvá, ale na budoucnost se zkrátka již blýská.

Témata:
Stalo se
Novinky ze světa EV
Zeekr 7x

Nový Zeekr 7X: Kladivo na soupeře Tesla model Y, Kia EV5 nebo Audi Q6 e-tron a BMW iX3?

Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.

Novinky ze světa EV
Alpine crossover A390

Alpine A390: Francouzská odpověď na elektrické SUV. Tři motory, výkon až 470 koní a dojezd přes 550 km

Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.

Novinky ze světa EV
Namísto hatchbacku už spíše crossover.

Škoda Favorit se vrací. Jako povedený elektrický crossover. Retro design míří do budoucnosti

Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.

Novinky ze světa EV
Nissan Micra (2025)

Nový Nissan Micra? Zmatený klon Renaultu 5, který propadl v designu i smyslu. Ale je dobře, že tu je

Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.