Automobilky a jejich vývojové týmy se přirozeně snaží vyvíjet co možná nejvychytanější motory. Mezi mnoha koncepty se čas od času objeví i nějaký zajímavý. Jedním z nich je i model, který se umí chovat jako čtyřtakt i jako dvoutakt.
Zajímavý motor postavila společnost Ricardo a pojmenovala ho 2/4SIGHT. Jak funguje?
Díky speciálním vačkám dokáže motor pracovat ve dvou režimech. Řekněme základním modem je čtyřtakt. Od toho je celá technologie odvozena. Proto dokáže pracovat právě v tomto režimu beze změn.
Zajímavější je dvoutaktní režim. Při něm se v první fázi otevírají oba ventily, které jsou ale umístěny na rozdíl od klasického dvoutaktu v hlavě motoru. Čerstvý vzduch vytlačí zplodiny ven a nastává klasický dvoutaktní cyklus, tedy sání a komprese v první době a zážeh a výfuk v druhé době.
Každá technologie má svá pro a proti a proto je jejich spojení výhodou. Dvoutaktní motor má výhodu především v tom, že má pracovní každou druhou svoji fázi, kdežto čtyřdobý motor pracuje až každou čtvrtou fázi. Tím pádem jsou menší ztráty, na druhou stranu je zde větší problém s únikem nespálených pohonných hmot do výfuku. To ale dnes řeší přímé vstřikování.
Laděním technologií dospěli vývojáři k motoru o trochu nezvyklé konstelaci V6 2,1 litru. Téměř od volnoběhu poskytuje točivý moment 150 Nm a při otáčkách 2500 za minutu dosáhne točivý moment již 230 Nm, tyto hodnoty ale platí na každý litr objemu, takže pro testovaný motor je třeba je vynásobit dvěma. Výkonová špička zveřejněna nebyla
Oproti motoru 3,5 V6 o podobném výkonu má 2/4SIGHT o 27% lepší spotřebu, což znamená snížení emisí CO2 z 260 g/km na 190.
Motor je konstrukčně velmi vyspělý a to dokonce tak, že každý válec je řízen samostatně. Složité variabilní časování a další pokročilé technologie znamenají to, že do výroby to ještě chvilku potrvá, ale na budoucnost se zkrátka již blýská.
Největším trendem za posledních 10 let jsou jednoznačně vozy typu SUV. Lidé je mají rádi pro svou robustní karoserii, zvýšení podvozek a dostatek prostoru, jenže mají i nějaká negativa. Proti klasickým kombíkům mívají horší jízdní vlastnosti a také vyšší spotřebu. Vezmeme-li z obou světů to dobré, vznikne zvýšený kombík s pohonem 4x4 a přesně takové auto máme v dnešní recenzi.
Ford Mustang je už desítky let ikonou, kterou pozná asi každý. Tentokrát se podíváme na ojetý kus z roku 2022, který nabízí to nejlepší z klasického amerického receptu - karoserii typu kupé, atmosférický pětilitrový osmiválec, manuální převodovku a v tomto případě i sportovní sedadla Recaro. Je to lepší volba než posledně testovaný kabriolet s automatem?