Těžko budeme hledat legendárnější vůz v dějinách automobilismu než jakým byl Ford T. Možná Volkswagen Beetle, možná Fiat 500, snad se jím časem stane i Tata Nano, ale Ford má jednu zásadní výhodu. Za všech jmenovaných byl první.
Rovných sto let od počátku výroby sice uplyne až v říjnu, ale již v březnu proběhnou první oslavy tohoto výročí a to na přehlídce Amelia Island Concours d’Elegance 7-9. března. Fordovy sny o motorizaci celé USA se vyplnily právě s tímto modelem. Pět let po založení továrny a několika méně úspěšných modelech začal s produkcí snad nejpřelomovějšího vozu historie. Modely T byly tím nejlevnějším, co mohl tehdejší automobilový průmysl nabídnout. V rámci úspor udělal Ford co mohl. Již legendární je jeho věta, kterou uveřejnil ve svých memoárech. "Any customer can have a car painted any colour that he wants so long as it is black." To by se dalo přeložit jako: "každý zákazník může dostat auto v barvě, jakou si sám přeje, pokud je to ovšem černá." Má to svůj racionální důvod, Ford zjistil, že černá barva schne z všech nejrychleji a protože čas jsou peníze, ušetřil tak. Ford model T měl z úsporných důvodů brzděnou jedinou nápravu a traduje se, že dřevo z beden, ve kterých Fordovi přicházely díly, ihned použil na podlahy téček. Pod kapotou této legendy byl motor o objemu 2,9 litru a výkonu 20 koní. Zajímavá je informace spotřebě, vůz si v průměru vzal kolem 15 litrů na 100 km. Nádrž o objemu 45 litrů tedy stačila na 300 km, ale kdo by se v té době vydával na takto dlouhou cestu? Maximální rychlost byla asi 70 km/h. Motor běžel na benzín i na ethanol. Modelů T se za 19 let vyrobilo na tu dobu neskutečných 15 milionů. Zásluhu na tom má i to, že T byl prvním vozidlem na světě, které bylo montováno na lince. Všechno tak šlo rychleji a hlavně levněji. V roce 1927 už byl odbyt slavných modelů T špatný. Ford se proto rozhodl, že zastarávající vůz má právo na odpočinek, na půl roku uzavřel továrny a vyvinul nový model A. Ten byl o generaci modernější, oproti téčku měl například tlumiče, tachometr, stěrače, ukazatel množství benzínu v nádrži nebo brzdy na všech kolech. Za 5 let výroby se ho prodalo 5 milionů kusů, avšak status legenda si na rozdíl od svého předchůdce nikdy nevydobyl. Kdo hrál dnes již slavnou hru Mafia, možná si vzpomene na Bolt model B. Ve skutečnosti šlo o zdigitalizovaný Ford model A.
Čínská automobilka BYD pracuje na své expanzi v Německu a přivádí na trh kompaktní SUV Atto 2. Zároveň plánuje výrazné posílení své dealerské sítě ještě před koncem roku.
Lamborghini chystá revoluci – jeho první elektromobil bude zároveň nejsilnějším vozem v historii značky. Italská automobilka vsadí na špičkovou platformu koncernu VW Group, která slibuje extrémní výkon i luxusní technologie.
Xiaomi, známý především jako výrobce mobilních telefonů a elektroniky, se loni odvážně pustil do automobilového průmyslu se sedanem SU7. Jeho ambice ale nezůstaly u prvního kroku – brzy následovala prémiová verze Ultra, která se právě dostala do prodeje. Nový model překvapil trh svou výrazně nižší cenou, než se původně očekávalo.
Společnost Nissan potvrdila, že k 1. dubnu letošního roku skončí ve funkci generálního ředitele Makoto Uchida. Jeho nástupcem se stane Ivan Espinosa, dosavadní ředitel plánování, který se tímto krokem stane čtvrtým generálním ředitelem společnosti za posledních osm let.
Po delší době se do našeho testu dostala čtvrtá generace Škody Octavia v oblíbené konfiguraci s dvoulitrovým turbodieselem o výkonu 110 kW a automatickou převodovkou DSG. Oproti verzi před modernizací přináší osvěžený design, nové motorizace, lepší infotainment a pár dalších detailů. Je dieselová verze optimální volbou nebo má smysl sáhnout spíše po levnější benzínové variantě 1.5 eTSI s totožným výkonem?
Audi A6 e-tron, čistě elektrická verze, byla loni v létě jedním z nových přírůstků do portfolia, ale to neznamená konec spalovacích motorů. K elektrické variantě se nyní připojuje nový model A6 Avant, který stále využívá tradiční naftové a benzínové motory. I když je vybaven mild-hybridním systémem, stále patří k nejtradičnějším pohonům, které si můžete pořídit v segmentu prémiových vozů.
Škoda Scala je na trhu už několik let a vždy byla mezi svými rivaly tak trochu opomíjenou volbou. Není vnímána tak prestižně, jako třeba Golf a ani není extravagantní jako třeba Peugeot 308, ale přesto bychom si v této kategorii vybrali právě Scalu, proč?
Šéf Škody Auto Klaus Zellmer dnes oznámil zásadní redukci pracovních míst, která postihne zhruba 15 % zaměstnanců automobilky v Česku. To by znamenalo ztrátu téměř 6000 pracovních míst, přičemž největší dopad se očekává na agenturní pracovníky, kteří tvoří asi desetinu celkového počtu. Redukce však zasáhne i kmenové zaměstnance. Uvedl to ekonom Lukáš Kovanda.
Prodej Tesly v Evropě dramaticky klesá – jen minulý měsíc se propadl o polovinu. Za útlumem zájmu nemusí stát jen konkurence, ale i kontroverzní výroky a politická angažovanost samotného Elona Muska, upozorňuje The Guardian.
V poslední kapitole naší recenze hybridního modelu DS 4 si vše hezky shrneme. Nebude chybět ani srovnání s Lexusem UX, který by se dal nazvat hlavním rivalem. V čem je lepší DS, jaké má slabší stránky a který crossover bychom si koupili?
Peugeot se vrací do boje! Tým Peugeot TotalEnergies vstupuje do své třetí sezóny FIA WEC a hned na úvod ho čeká výzva v podobě maratonu 1812 km Kataru.
BMW Group posouvá hranice elektromobility a na Tech Days v Landshutu odhaluje detaily nové generace elektrického pohonu. Inovativní 800voltová technologie slibuje rychlejší nabíjení a vyšší efektivitu, přičemž bude součástí všech modelů připravované řady Neue Klasse. První vozy s revolučním pohonem zamíří do výroby ještě letos v maďarském Debrecínu.