Těžko budeme hledat legendárnější vůz v dějinách automobilismu než jakým byl Ford T. Možná Volkswagen Beetle, možná Fiat 500, snad se jím časem stane i Tata Nano, ale Ford má jednu zásadní výhodu. Za všech jmenovaných byl první.
Rovných sto let od počátku výroby sice uplyne až v říjnu, ale již v březnu proběhnou první oslavy tohoto výročí a to na přehlídce Amelia Island Concours d’Elegance 7-9. března. Fordovy sny o motorizaci celé USA se vyplnily právě s tímto modelem. Pět let po založení továrny a několika méně úspěšných modelech začal s produkcí snad nejpřelomovějšího vozu historie. Modely T byly tím nejlevnějším, co mohl tehdejší automobilový průmysl nabídnout. V rámci úspor udělal Ford co mohl. Již legendární je jeho věta, kterou uveřejnil ve svých memoárech. "Any customer can have a car painted any colour that he wants so long as it is black." To by se dalo přeložit jako: "každý zákazník může dostat auto v barvě, jakou si sám přeje, pokud je to ovšem černá." Má to svůj racionální důvod, Ford zjistil, že černá barva schne z všech nejrychleji a protože čas jsou peníze, ušetřil tak. Ford model T měl z úsporných důvodů brzděnou jedinou nápravu a traduje se, že dřevo z beden, ve kterých Fordovi přicházely díly, ihned použil na podlahy téček. Pod kapotou této legendy byl motor o objemu 2,9 litru a výkonu 20 koní. Zajímavá je informace spotřebě, vůz si v průměru vzal kolem 15 litrů na 100 km. Nádrž o objemu 45 litrů tedy stačila na 300 km, ale kdo by se v té době vydával na takto dlouhou cestu? Maximální rychlost byla asi 70 km/h. Motor běžel na benzín i na ethanol. Modelů T se za 19 let vyrobilo na tu dobu neskutečných 15 milionů. Zásluhu na tom má i to, že T byl prvním vozidlem na světě, které bylo montováno na lince. Všechno tak šlo rychleji a hlavně levněji. V roce 1927 už byl odbyt slavných modelů T špatný. Ford se proto rozhodl, že zastarávající vůz má právo na odpočinek, na půl roku uzavřel továrny a vyvinul nový model A. Ten byl o generaci modernější, oproti téčku měl například tlumiče, tachometr, stěrače, ukazatel množství benzínu v nádrži nebo brzdy na všech kolech. Za 5 let výroby se ho prodalo 5 milionů kusů, avšak status legenda si na rozdíl od svého předchůdce nikdy nevydobyl. Kdo hrál dnes již slavnou hru Mafia, možná si vzpomene na Bolt model B. Ve skutečnosti šlo o zdigitalizovaný Ford model A.
Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto představila světu svůj nejnovější crossover, Škoda Epiq. Nejdostupnější elektrické auto značky se dosud ukazovalo pouze jako designová studie, nyní se ale Epiq představil v Mnichově po boku dalších koncernových kompaktních crossoverů koncernu Volkswagen. Přestože detaily ohledně výbavy a cen zůstávají tajemstvím, víme, že cena by měla začínat na částce kolem 600 000 Kč. Sériová výroba započne už příští rok.
Minulý týden nám dělalo společnost velice příjemné SUV, které skvěle vypadá, výborně jezdí, má rozumný nájezd kilometrů a nestojí majlant. Potěší především řidiče, kteří si potrpí na špičkovou ergonomii, nízkou spotřebu a velmi dobré jízdní vlastnosti. Má to vůbec nějaký háček?
Kodiaq druhé generace už nějaký čas brázdí české silnice a tak se na trhu s ojetými vozy začaly objevovat první vlaštovky. Jednu takovou jsme si v nejnižší výbavě Selection vybrali do naší dnešní recenze. Jedná se o roční auto z Mototechny s nájezdem necelých 27 tisíc kilometrů za 940 tisíc, což je proti ceně nového vozu aktuálně úspora přes 250 tisíc korun. Má to nějaký háček?
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.