Těžko budeme hledat legendárnější vůz v dějinách automobilismu než jakým byl Ford T. Možná Volkswagen Beetle, možná Fiat 500, snad se jím časem stane i Tata Nano, ale Ford má jednu zásadní výhodu. Za všech jmenovaných byl první.
Rovných sto let od počátku výroby sice uplyne až v říjnu, ale již v březnu proběhnou první oslavy tohoto výročí a to na přehlídce Amelia Island Concours d’Elegance 7-9. března. Fordovy sny o motorizaci celé USA se vyplnily právě s tímto modelem. Pět let po založení továrny a několika méně úspěšných modelech začal s produkcí snad nejpřelomovějšího vozu historie. Modely T byly tím nejlevnějším, co mohl tehdejší automobilový průmysl nabídnout. V rámci úspor udělal Ford co mohl. Již legendární je jeho věta, kterou uveřejnil ve svých memoárech. "Any customer can have a car painted any colour that he wants so long as it is black." To by se dalo přeložit jako: "každý zákazník může dostat auto v barvě, jakou si sám přeje, pokud je to ovšem černá." Má to svůj racionální důvod, Ford zjistil, že černá barva schne z všech nejrychleji a protože čas jsou peníze, ušetřil tak. Ford model T měl z úsporných důvodů brzděnou jedinou nápravu a traduje se, že dřevo z beden, ve kterých Fordovi přicházely díly, ihned použil na podlahy téček. Pod kapotou této legendy byl motor o objemu 2,9 litru a výkonu 20 koní. Zajímavá je informace spotřebě, vůz si v průměru vzal kolem 15 litrů na 100 km. Nádrž o objemu 45 litrů tedy stačila na 300 km, ale kdo by se v té době vydával na takto dlouhou cestu? Maximální rychlost byla asi 70 km/h. Motor běžel na benzín i na ethanol. Modelů T se za 19 let vyrobilo na tu dobu neskutečných 15 milionů. Zásluhu na tom má i to, že T byl prvním vozidlem na světě, které bylo montováno na lince. Všechno tak šlo rychleji a hlavně levněji. V roce 1927 už byl odbyt slavných modelů T špatný. Ford se proto rozhodl, že zastarávající vůz má právo na odpočinek, na půl roku uzavřel továrny a vyvinul nový model A. Ten byl o generaci modernější, oproti téčku měl například tlumiče, tachometr, stěrače, ukazatel množství benzínu v nádrži nebo brzdy na všech kolech. Za 5 let výroby se ho prodalo 5 milionů kusů, avšak status legenda si na rozdíl od svého předchůdce nikdy nevydobyl. Kdo hrál dnes již slavnou hru Mafia, možná si vzpomene na Bolt model B. Ve skutečnosti šlo o zdigitalizovaný Ford model A.
Porsche čelí oslabujícím prodejům a podnikání v Číně, což vedlo k zahájení programu úspor a investic. Firma zároveň oznámila snížení počtu pracovních míst v regionu Stuttgart jako součást své restrukturalizace. Informoval o tom web Auto motor und sport.
Terramar je zcela novým modelem samostatné automobilky Cupra, která za poslední roky výrazně získává na popularitě. Jedná se o SUV s lehce rozdvojenou osobností – snaží se být ekologicky šetrné a zároveň se tváří jako maniak, který v zatáčkách natrhne zadek kde komu. Odvaha mu obzvláště v této fialové metalíze nechybí, nicméně jak obstojí v naší recenzi ? Vyplatil se risk a nebo jde o propadák?
VW představuje nový malý elektromobil ID.1, který nahrazuje model E-Up. S cenovkou kolem 20 000 eur (kolem 510.000 Kč - pozn. redakce) přináší revoluci v cenově dostupné elektromobilitě. Web Auto motor und sport zveřejnil první informace o jeho technologii, designu a plánovaném uvedení na trh.
Naše dlouhodobá recenze pokračuje s hlavní jízdní sekcí. Auto jsme pořádně protáhli v různých prostředích, kde se nová hybridní DS 4 ukázala jako překvapivě všestranné auto. Není však vše zalité sluncem a nějaká ta ale se přeci jen našla. To, že má hezkou spotřebu ve městě či na okresce asi tušíte, ale co na dálnici?
Ferrari v úterý odhalilo své rekordní výsledky, kdy čistý zisk za loňský rok vzrostl na více než 1,5 miliardy eur, čímž si automobilka opět potvrdila svou silnou pozici na trhu.
K povinnému ručení se dnes dozvíte, co všechno ovlivňuje výši pojistného, zda vám může pojišťovna jednostranně zvýšit pojistné či zda budete platit újmu v plné výši v případě nehody bez povinného ručení.
Letošní sezóna vytrvalostního mistrovství světa FIA WEC se blíží a s ní i jeden z nejvíce očekávaných debutů: Aston Martin Racing nasadí své nové hypervozy Valkyrie již 28. února do úvodního závodu v Kataru, který měří 1812 kilometrů. Tým dnes odhalil svou závodní identitu pro rok 2025 a také představil jezdecké posádky pro tento náročný ročník.
Ferrari chystá zásadní revoluci – 9. října odhalí svůj první čistě elektrický model. Během dne investorů představí dosud tajemný vůz, který slibuje nejen špičkový výkon, ale i zábavu za volantem.
Italské Alpy patří k tradičním destinacím českých lyžařů. Mnoho z nich však cestu podceňuje a může je to stát nemalé pokuty. Jak se na cestu připravit a nezkazit si tak zimní dovolenou či jarní prázdniny?
Toyota Motor Europe podepsala dohodu se společnostmi Hydrogen Refueling Solutions (HRS) a ENGIE s cílem zavést novou generaci systémů pro doplňování vodíku. Nové řešení, které je rychlejší a nákladově efektivnější, bude pilotováno v rámci projektu RHeaDHy financovaného EU, který se zaměřuje na urychlení zavádění infrastruktury.
Ford se chystá na velký návrat do nejvyšší kategorie vytrvalostních závodů! Od sezóny 2027 bude opět bojovat v Le Mans, kde má jasný cíl – sesadit z trůnu Ferrari, vítěze posledních dvou ročníků.
Porsche se chystá na zásadní personální změny ve své výkonné radě. Dva manažeři, kteří dlouhodobě působili ve firmě, budou brzy nahrazeni.