Největší světová automobilka General Motors za minulý rok prodělala více než polovinu celého českého státního rozpočtu. K takovýmto číslům dospěla výroční zpráva mamutího koncernu ze Severní Ameriky.
Zatímco Toyota si libuje v ziscích, americký koncern se utápí ve špatných výsledcích. Za rok 2007 prodělala automobilka neskutečných 38,7 miliard dolarů, to je v přepočtu 681,5 miliard korun. Pro srovnání, celá Česká republika disponuje ročně přibližně 1107 miliardami korun, ztráta koncernu tak dosahuje dvou třetin toho, co projde rukama našeho státu.
Smutné výsledky hodlá vedení samozřejmě řešit. Je třeba snížit počet zaměstnanců a GM nabídne těm, kteří se rozhodnout ukončit svůj pracovní poměr dobrovolně, tučné odstupné až 140 tisíc dolarů. Odejít bude muset celých 74 tisíc pracovníků.
Největším problémem je snížení příjmů o poměrně zásadních 25 miliard dolarů z 206 na 181 miliard. Příjem z prodeje aut stoupl o 4% na 178 miliard.
Celou skupinu táhne dolů nejen prodělečná severoamerická divize, ale především dceřiná leasignová společnost. Za její ztrátou stojí hypoteční krize, která se celý rok táhla USA. Na všech ostatních trzích dosáhl koncern zisku.
Americké automobilky se dlouhodobě potýkají se ztrátami, které jsou zapříčiněné především poklesem prodejů aut v USA, a prohloubené zvyšujícím se podílem japonských automobilek. Z prodejů vozů v USA navíc mají automobilky mnohem menší zisky než v Evropě. Právě evropské odnože naopak táhnou americké koncerny finančně vzhůru. Stejný trend vidíme například u konkurenčního Fordu.
Věděli jste, že čtyřkovou Octavii můžete mít s dvoulitrovým benzínovým motorem o výkonu 150 kW a pohonem 4x4? Že ne? Buďte v klidu, v nabídce je tato motorizace poměrně čerstvě, ale dnes ji pořádně proklepneme. Pokud chcete do Octavie kultivovaný benzínový motor a zároveň příjemnou dynamiku, měli byste tento agregát zvážit. Dvoulitr 2,0 TDI o výkonu 110 kW je „traktoroidní“ motor s tupou reakcí na plyn a vedle patnáctistovky 1,5 TSI o stejném výkonu příliš nedává smysl – rozdíl cca jednoho litru ve spotřebě je zanedbatelný. Dnes testovaný benzínový dvoulitr povznesl Octavii na zcela novou úroveň, co ale spotřeba a cena?
Tento oblíbený městský crossover prošel v loňském roce spolu se Scalou drobnou omlazovací kúrou. Dnes se zaměříme na Kamiq a to hned v nejvyšší výbavě Monte Carlo. Proti svým konkurentům boduje vnitřní prostorností, snadným ovládáním a také nízkou spotřebou. Vše má ovšem svou cenu, která v tomto případě není zrovna nízká. Otázka tedy zní, zda-li není lepší volbou Scala, která je ve stejné výbavě a motorizaci levnější.