Největší světová automobilka General Motors za minulý rok prodělala více než polovinu celého českého státního rozpočtu. K takovýmto číslům dospěla výroční zpráva mamutího koncernu ze Severní Ameriky.
Zatímco Toyota si libuje v ziscích, americký koncern se utápí ve špatných výsledcích. Za rok 2007 prodělala automobilka neskutečných 38,7 miliard dolarů, to je v přepočtu 681,5 miliard korun. Pro srovnání, celá Česká republika disponuje ročně přibližně 1107 miliardami korun, ztráta koncernu tak dosahuje dvou třetin toho, co projde rukama našeho státu.
Smutné výsledky hodlá vedení samozřejmě řešit. Je třeba snížit počet zaměstnanců a GM nabídne těm, kteří se rozhodnout ukončit svůj pracovní poměr dobrovolně, tučné odstupné až 140 tisíc dolarů. Odejít bude muset celých 74 tisíc pracovníků.
Největším problémem je snížení příjmů o poměrně zásadních 25 miliard dolarů z 206 na 181 miliard. Příjem z prodeje aut stoupl o 4% na 178 miliard.
Celou skupinu táhne dolů nejen prodělečná severoamerická divize, ale především dceřiná leasignová společnost. Za její ztrátou stojí hypoteční krize, která se celý rok táhla USA. Na všech ostatních trzích dosáhl koncern zisku.
Americké automobilky se dlouhodobě potýkají se ztrátami, které jsou zapříčiněné především poklesem prodejů aut v USA, a prohloubené zvyšujícím se podílem japonských automobilek. Z prodejů vozů v USA navíc mají automobilky mnohem menší zisky než v Evropě. Právě evropské odnože naopak táhnou americké koncerny finančně vzhůru. Stejný trend vidíme například u konkurenčního Fordu.
Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto představila světu svůj nejnovější crossover, Škoda Epiq. Nejdostupnější elektrické auto značky se dosud ukazovalo pouze jako designová studie, nyní se ale Epiq představil v Mnichově po boku dalších koncernových kompaktních crossoverů koncernu Volkswagen. Přestože detaily ohledně výbavy a cen zůstávají tajemstvím, víme, že cena by měla začínat na částce kolem 600 000 Kč. Sériová výroba započne už příští rok.
Minulý týden nám dělalo společnost velice příjemné SUV, které skvěle vypadá, výborně jezdí, má rozumný nájezd kilometrů a nestojí majlant. Potěší především řidiče, kteří si potrpí na špičkovou ergonomii, nízkou spotřebu a velmi dobré jízdní vlastnosti. Má to vůbec nějaký háček?
Kodiaq druhé generace už nějaký čas brázdí české silnice a tak se na trhu s ojetými vozy začaly objevovat první vlaštovky. Jednu takovou jsme si v nejnižší výbavě Selection vybrali do naší dnešní recenze. Jedná se o roční auto z Mototechny s nájezdem necelých 27 tisíc kilometrů za 940 tisíc, což je proti ceně nového vozu aktuálně úspora přes 250 tisíc korun. Má to nějaký háček?
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.