Irsko je jednou z mála zemí světa, ve kterých se jezdí na "špatné" straně silnice. Nyní ale sílí snahy zemi poevropštit a přesunout auta tam kam patří - napravo. Prý to bude mnohem bezpečnější řešení.
Irsko, podobně jako Velká Británie, řeší velký problém. Spolu s otevřením Evropy přichází do těchto zemí plno lidí. Ti jsou však zvyklí jezdit na pravé straně silnice a musí si rychle zvykat na levostranný provoz.
Občas se ale stane že takový řidič zapomene a odbočí na kruhovém objezdu do protisměru. Nejen na kruhových objezdech se tak zvyšuje počet nehod a to poměrně zbytečně.
Jak z toho ven? Buď se celá Evropa přeorientuje na levostranný provoz nebo se přizpůsobí Irsko. Hlavou zeď neprorazíš a v Irsku začínají sílit hlasy po přizpůsobení se Evropě.
Nebylo by to ve světě poprvé. Starší čtenáři si možná pamatují na to, že na našem území tato změna proběhla ze dne na den. Bylo to roku 1939 a to v souvislosti s německou okupací. Do té doby se na našich silnicích jezdilo na levé straně, přičemž důkazy naleznete na veteránech z předválečné doby.
Vzhledem k počtu vozů na silnicích v té době se nejednalo o takový problém, hůře na tom byli roku 1967 ve Švédsku. Proběhla tam totožná změna, ovšem již s trochu větším počtem vozů.
Abych řekl pravdu, nečekám, že by se plán změny strany řízení v Irsku či Velké Británii povedl. Pravděpodobně by to způsobilo více škody než užitku, počet vozů na tamních silnicích je dnes zkrátka příliš velký.
Věděli jste, že čtyřkovou Octavii můžete mít s dvoulitrovým benzínovým motorem o výkonu 150 kW a pohonem 4x4? Že ne? Buďte v klidu, v nabídce je tato motorizace poměrně čerstvě, ale dnes ji pořádně proklepneme. Pokud chcete do Octavie kultivovaný benzínový motor a zároveň příjemnou dynamiku, měli byste tento agregát zvážit. Dvoulitr 2,0 TDI o výkonu 110 kW je „traktoroidní“ motor s tupou reakcí na plyn a vedle patnáctistovky 1,5 TSI o stejném výkonu příliš nedává smysl – rozdíl cca jednoho litru ve spotřebě je zanedbatelný. Dnes testovaný benzínový dvoulitr povznesl Octavii na zcela novou úroveň, co ale spotřeba a cena?
Tento oblíbený městský crossover prošel v loňském roce spolu se Scalou drobnou omlazovací kúrou. Dnes se zaměříme na Kamiq a to hned v nejvyšší výbavě Monte Carlo. Proti svým konkurentům boduje vnitřní prostorností, snadným ovládáním a také nízkou spotřebou. Vše má ovšem svou cenu, která v tomto případě není zrovna nízká. Otázka tedy zní, zda-li není lepší volbou Scala, která je ve stejné výbavě a motorizaci levnější.